Outoja adventtiaatoksia: Ankka-Jeesus ja Sikamessias?


Sacrumissa myydään hauskaa ankkaseimiasetelmaa.

Tästä johtui mieleen, kuinka Pietari Corneliuksen kääntymisen ja seurakuntaan ottamisen yhteydessä sai näyn, kuinka taivaasta laskeutui liina täynnä ”kaikenlaisia maan eläimiä, nelijalkaisia ja matelijoita, sekä taivaan lintuja.”. (Apt. 10). Taivaallinen kehotus kuului:”Syö!”. Juutalaisena Pietari ei kuitenkaan olisi saanut tunkea ihan mitä tahansa saastaista napanderiinsa, mutta näyn kautta hän ymmärsi, että ketään ihmistä ei saanut nähdä saastaisena. Niin roomalainen Cornelius pääsi lähinnä syntyjään juutalaisista koostuvaan alkuseurakuntaan mukaan. Ehkä siellä Pietarin näkemässä taivaallisessa liinassa muiden elukoiden ja lintujen joukossa oli ankkakin? Ei siis ole lainkaan sopimatonta virittää ankkaseimi, jossa ankka-Marian sylissä näkyy olevan myös pieni ankka-Jeesus. ”Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpuhtaaksi.”

Osataan sitä muuallakin rakentaa erikoisia jouluseimiä: Espanjan katalonialainen seimi pitää sisällään kakkaavan hahmon  (-> Caganer). Aika erikoista näin ulkopuolisen näkökulmasta, mutta eri kulttuureissa on omat kuvionsa ja onhan tuo hauska, omalla groteskilla tavallaan. Ja perustelut löytyy aina: ”Caganer kuvaa ihmisten samanarvoisuutta säätyyn ja asemaan katsomatta.”. Heh, tätähän teologia on: asioiden selittämistä parhain päin.

Josta juontuikin mieleeni kotoinen sikamessias 50 vuoden takaa, joka koettiin silloin kovin rienaavana, saihan se tuomion jumalanpilkasta. Ja koettiin se pilkkaavana täällä Kouvolassakin vielä pari vuotta sitten, kun 27 kaupunkilaista vaati adressilla teoksen poistamista taidenäyttelystä. 

Edellä esitetyt yhdistäen: jos ankka-Jeesus kelpaa, niin miksei sika-Jeesus?