Päivän Pyhiä 9.11.

Pyhä-sanaa käytetään ortodoksisessa kirkossa nimityksenä henkilöstä, jonka paikalliskirkon tai patriarkaatin Pyhä Synodi on kanonisoinut eli julistanut virallisesti pyhäksi. Usein tämä "virallinen" julistus tulee paljon sen jälkeen kun kirkkokansa on alkanut kunnioittaa pyhää. Olivat usein aika värikkäitä  ja elinaikanaan melko kiisteltyjäkin persoonia nämä pyhät ihmiset. Esittelen jatkossa lyhyesti muutamia pyhiä heidän merkkipäivinään.

Abba Johannes Lyhyt

Johannes Lyhyt eli 300-400-luvuilla.  Häneen on liitetty seuraava kertomus kärsivällisyydestä.

Johanneksen ohjaajavanhus otti kuivan puusauvan, istutti sen ja sanoi: "Kastele sitä kunnes se kantaa hedelmää". Vesi oli niin kaukana tuossa Sketiksen erämaassa, että Johanneksen piti lähteä hakemaa vettä illalla ja vasta aamulla hän oli takaisin mukanaan kasteluvettä. Kolmen vuoden kuluttua puu virkosi ja ryhtyi kantamaan hedelmää. Ohjaajavanhus poimi siitä hedelmän vei sen kirkkoon ja sanoi: "Ottakaa ja syökää kuuliaisuuden hedelmiä"

Alla muutamia Johanneksen opetuksia jotka hyvin soveltuvat nykyaikaankin:

  • "Rukoile tosissasi katumuksen pistoksin ja valvoen. Älä kiinnitä mitään huomiota toisten vikoihin."
  • "Jos kielesi on hillitön ja lausuu usein turhia ja häpeällisiä sanoja, pistä suuhusi puunpalanen tai kivi, kunnes olet kitkenyt pahan tavan pois "[Ehkä meille somettajille sovellus tästä olisi  pukea rukkaset käteen jos alkaa tehdä mieli kirjoitella ilkeitä kommentteja lähimmäisistä.]
  • "Jos olet ylpeä, tee alhaisimpia töitä ja pukeudu puhki kuluneisiin vaatteisiin."

Johannes kuoli vuonna 422 ja häen viimeiset sanansa olivat: "En koskaan seurannut omaa tahtoani, enkä koskaan opettanut toiselle sellaista, mitä en ollut ensin itse harjoittanut".

Pyhittäjä-äiti Matrona

Pyhittäjä-äiti Matrona, Konstantinopolin igumenia, syntyi 400-luvulla Vähässä-Aasiassa Pamfylian Pergassa. Matrona joutui perheensä naittamana jo varhain puolisoksi Domethianos-nimiselle nuorukaiselle ja he saivat tyttären Matronan ollessa 15-vuotias.

Matrona halusi kuitenkin luostariin. Hän jätti aviomiehensä ja lapsensa ja eli vuosia miesluostarissa Babylus-nimiseksi eunukiksi tekeytyneenä [Tämä ei  ole edes kovin harvianaista varhaisten naispyhien elämänkerroissa]. Lopulta hän kuitenkin paljastui, mutta igumeni ymmärsi tilanteen ja lähetti hänet toisen luostariin. Lopulta monien vaiheiden jälkeen Matrona perusti naisluostarin, johon tuli lukuisia naisia jotka taistelivat itsensä eroon avioliitosta ja ryhtyivät nunniksi.  Matrona kuoli 100-vuotiaana.

Nektarios Eginalainen

Pyhä Nektarios Eginalainen, Pentapoliksen metropoliitta.(kuva © Pyykkönen)Pyhä Nektarios Eginalainen, Pentapoliksen metropoliitta,muistopäivä 9.11.(kuva Orthodoxphotos)

Pyhä Nektarios, alkuperäiseltä nimeltään Anastasios Kefalas syntyi Silivriassa Itä-Traakiassa Konstantinopolin lähistöllä 1.10.1846.  Tämä pyhä koki moneen kertaan toisten pappien kateuden ja panettelun mutta hyvyydellään ja nöyryydellään tuli monien rakastamaksi. Hän kuoli Ateenassa 8.11. 1920. Hänen ruumiinsa säilyi pitkään maatumattomana ja on esitetty lukuisia kertomuksia ihmeistä jotka liittyvät häneen.

Lähteet: 


http://www.ortodoksi.net/index.php/Nektarios_Eginalainen

http://www.ortodoksi.net/index.php/Matrona_Konstantinopolilainen

http://www.kosmas.fi/PDF-files-veljeston%20paasivu/PelastusViitteeton.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/John_the_Dwarf

Munkki Serafim (toim.): Synaksarion – marraskuu. 2004.

3 kommenttia

  • Tuula Hölttä sanoo:

    Ortodoksiperheissä lapsille annettiin toiseksi etunimeksi hänen etunimeensä liittyvän taivaallisen pyhittäjäsuojelijan nimi ja ensimmäisen etunimen nimipäivää vietettiin tuon pyhittäjäsuojelijan muistoksi. Tämä perinne toteutui myös isoäitini etunimissä ja hänen tuonilmaisiin siirtymisensä jälkeen se on kultakirjaimin taltioitu myös hänen hautakiveensä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Seija Rantanen sanoo:

    Ihan kiva, että tuot esiin näitä ortodoksikirkon traditioita, mutta olisi mukava tietää,miten nämä asiat nyt tulivat mieleesi? Olen viettänyt elämästäni aika ison osa Kreikassa ja – suoraan sanoen – vaikkakin ihmiset siellä noudattavat paljon ortodoksikirkon rituaaleja, he eivät välttämättä edes ajattele noiden tapojen uskonnollista taustaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jari Haukka sanoo:

      Hyvä Seija R,

      “Ihan kiva, että tuot esiin näitä ortodoksikirkon traditioita, mutta olisi mukava tietää,miten nämä asiat nyt tulivat mieleesi?”

      Kyse ei ole vain ortodoksisesta traditiosta vaan nämä pyhät ovat kaikkien kristittyjen pyhiä. Kirkko (myös ev.lut yhteisö?) opettaa että Jumala ei ole kuolleiden vaan elävien Jumala. Tapasihan Kristus kirkastuessaan Eliaan ja Mooseksen jne.

      Ehkä kristittyjen kannattaisi tutustua näiden pyhien elämään erilaisten materialismia ja egoismia elämällään saarnaavien nykyjulkkisen sijasta.

      “…siellä noudattavat paljon ortodoksikirkon rituaaleja, he eivät välttämättä edes ajattele noiden tapojen uskonnollista taustaa.”

      Tähän voi todeta vain että toisen ihmisen ajatuksia on vaikea tietää. Kristityt tavat kannattavat myös uskoa, minusta niitä ei pidä väheksyä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Jari Haukka
    Jari Haukka

    Rivijäsen Kristuksen armeijassa.