Piispa Laajasalo ja horisontin pimentyminen

Kristityt totuuden puhujat on periaatteessa aina vaiennettu, jopa rovioilla, koska lojaalisuus kirkollista instituutiota kohtaan vaatii kivittämistä.

Tämä koskee konservatiivien vainoamaa Kirkko ja kaupunki -lehteä, mutta uutena tulokkaana minulle tuli Yle Radio 1:n ohjelma Horisontti, jota kirkko tukee rahallisesti ja siten vaikuttaa riippumattoman pidetyn Yleisradion linjauksiin tavalla, joka ei tee ohjelmasta puolueetonta.

Journalisti -lehden artikkeli avaa hyvävelisisko toimintaa:

"Journalistin saamien tietojen mukaan Horisontissa olisi muun muassa kielletty toimittajaa käsittelemästä Helsingin piispa Teemu Laajasalon taloussotkuja. Lisäksi ohjelma syntyy osin kirkon rahoilla."

"Horisontissa vuosina 2015 – 2019 työskennellyt freelance-toimittaja Samuli Suonpää kertoo tienneensä epäselvyyksistä jo kuukausia ennen Korhosen esittämiä kysymyksiä. Suonpään mukaan kirkon viestintäjohtaja Tuomo Pesonen olisi kuitenkin kieltänyt häntä käsittelemästä tapausta ohjelmassa tai omilla sosiaalisen median tileillään."

”On asioita, joiden kohdalla Horisontti on hankala toimija. Tismalleen sama ohjelma näyttäytyy toisille valkopesuyrityksenä, toisille omiin muroihin kusemisena”, Suonpään esihenkilö, kirkon viestinnässä työskentelevä Kimmo Saares kirjoitti Suonpäälle Journalistin näkemässä sähköpostissa."

"Tätä ennen Suonpää oli saanut viestin eräältä piispalta, jolle oli maininnut hakevansa tehtävää. "Kysymykseni liittyy sinun toimintaasi kirkon työntekijänä ja viestijänä. Mitä tarkoittaa lojaalisuus kirkolle sekä työnantajana että hengellisenä yhteisönä?” piispa kirjoitti Journalistin näkemässä sähköpostissa."

Mitä tarkoittaa lojaalisuus kirkossa? Anonyymiksi jäänyt piispa sen kertoi. Lojaalisuus tarkoittaa silmien sulkemista epäkohdilta, kuten piispa Laajasalon luottokortista. Piispan alainen Helsingin tuomiokapituli jynssäsikin juuriharhalla piispallisen esimiehensä ja kaitsijansa selän puhtaaksi.

Yksi esimerkki kirkollisesta lojaalisuudesta löytyy katolisten pappien pedofiliaringeistä, joita katsottiin läpi sormien lojaalisuudesta organisaatiolle. Piispa Laajasalo on tuonut näkyväksi, mitä lojaalisuus tarkoittaa luterilaisuudessa. Siinä mielessä Laajasalo on parasta kirkolle. En usko pesän puhdistamiseen, mutta kirkollisveron maksajien on syytä tietää, millaista toimintaa he rahoittavat.

"Joka vähimmässä on uskollinen, on paljossakin uskollinen, ja joka vähimmässä on väärä, on paljossakin väärä."

Onko  kukaan piispa koskaan saarnannut jakeen kaiken kattavasta ilmoituksesta? Epäilen, että jae on vedetty mustalla tussilla ylitse heidän Raamatuistaan, ja varmaan monen muunkin sellaisen, joka saa leipänsä sokeasta lojaalisuudesta.

 

.

21 kommenttia

  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Em ymmärrä tarkoitustasi. Laajasalon asiat on käsitelty sekä tuomioistuimessa että tuomiokapitulissa.

    Sikäli kuin Journalisti-lehden väitteet pitävät paikkansa, ei Horisontti-ohjelman ongelmat Laajasalon syytä ole.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Ketomäki: “Sikäli kuin Journalisti-lehden väitteet pitävät paikkansa, ei Horisontti-ohjelman ongelmat Laajasalon syytä ole.”

      Eivät suoraan olekaan, vaan välillisesti. Laajasalon aiheuttamat ongelmat ovat kuin veteen heitetty kivi, josta renkaat leviävät silmän ulottumattomiin. Rehellinen kristitty journalisti on pahassa välikädessä, kun pitäisi palvella kahta herraa eikä se ole oikeamieliselle eli vanhurskaalle kristitylle mahdollista. Toiselle herralle kumarrus on toiselle herralle pyllistys. Kysymys tässä tapauksessa on siitä, kumartaako kirkolle vai Totuudelle.

      Kun kumartaa Totuudelle, niin ajautuu ulos tämän maailman kirkoista ja kristillisyydestä. Raamattu on täynnä kertomuksia siitä, miten niille käy, jotka kumartavat Totuudelle. Heidät ajetaan ulos seurakunnasta kantamaan Kristuksen pilkkaa, se on halveksumista ja mitätöintiä. Heille ei löydy sijaa tämän maailman majataloista ja piispojen pitopöydistä.

      Saa nähdä, johtaako Johanna Korhosen tutkintapyyntö mihinkään? Mutta ainakin Korhosen havainnot vahvistavat käsitystä kirkon korruptiosta, jossa piispa Laajasalo käyttää valtaa todella omavaltaisesti. Ut kutsuu asennetta laittomuudeksi.

      https://www.kotimaa24.fi/blogit/helsingin-hiippakunnan-epaselvyydet-poliisille/

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Juhani Kekomäen asenne on juuri tyypillistä kirkkovääelle. Epäkohdat taputellaan piiloon ja se siitä, vanha meno voi jatkua.

      Ei kaikki kirkon korruptio ja epärehellisyys ole Laajasalon syytä, siinä Kekomäki on oikeassa. Tapaus Laajasalo on vain hyvä esimerkki siitä, miten kirkon johto ja tukijat hyväksyvät väärinkäytökset kirkon „ykseyden“ nimissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    Korhonen ei osaa edes kirjoittaa nimeäni oikein. Mikä muuten on kirkkovääe?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Ketomäki pääsee kielioppivirheistä huomauteltuaan arvokkaaseen seuraan.

      https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/

      eli

      “Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”

      Virallistettu kielenkääntäjä Ketomäki on blogejani kommentoidessaan tehnyt huomattavan paljon kielioppivirheitä, joista en ole huomautellut, kun minulla on edelleen jonkinlaisia käytöstapoja. Mutta katson asiakseni kommentoida, kun Ketomäki ryhtyy kielioppipoliisiksi, joka ei itse noudata virkansa mukaista protokollaa.

      Itse opettelin kirjoittamaan 60-luvulla. jolloin kaunokirjallisuuden puolella vallitsi kieliopillinen anarkia. Etsittiin uusia sanomisen tapoja, joita kielioppi ei kahlinnut. Syntyi moderni runous ja paljon muuta mullistavaa. Kaipaan niitä aikoja. Kielioppipoliisien aika on ahdistavaa. Tervetuloa takaisin anarkia. Se olisi kuihtuvalle suomen kielelle piristysruiske, tehohoitoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Tapio: “Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”

      Eivät kielioppivirheistä huomauttelevat “kielipoliisit” ole mielestäni mänttejä. Kaunis suomen kielemme on Telluksella harvinainen, vain n. kuuden miljoonan ihmisen käyttämä kieli. Sen varjeleminen ja oikein kirjoittaminen on jokaisen suomalaisen velvollisuus ja kunnia-asia. Ellei kukaan koskaan puuttuisi julkisissa kirjoituksissa ilmeneviin lukuisiin virheisiin, kauniin äidinkielemme rappio olisi vielä nopeampaa kuin se tänä päivänä on. Myös mielipidekirjoittelun uskottavuus ja vaikuttavuus ovat paljolti kiinni kirjoitusasusta ja oikeinkirjoituksesta.

      Selviin lyöntivirheisiin puuttuminen on sen sijaan vain pelkkää pikkusieluisuutta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Kimmolta olen saanut muutaman hyvän neuvon nimenomaan suomen kielen kirjoittamisesta. Neuvoista olen ollut tyytyväinen ja pyrkinyt virheitäni korjaamaan.

      Hengellisissä kysymyksissä Kimmon kanssa olemme aina olleet tasaisen selvästi eri mieltä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Juhani Ketomäki sanoo:

    “Kirkkovääe” ei ole kielioppivirhe vaan kirjoitusvirhe. Oikea muoto olisi kirkkoväelle tai kirkkoväärteille. En tee kielioppivirheitä, mutta mahdollisesti kirjoitusvirheitä.

    Virallistettuja kielenkääntäjiä ei ole olemassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Juhani Ketomäki, nöyrin anteeksipyyntöni kirjoitusvirheistä. IPadini teksti on kovin pientä. Olisi myös aika uusia silmälasit. Koetan olla tarkempi. – Voisit toki kommentoida myös puheenvuoroni asiasisältöä, kirjoitusvirheisiin takertuminen on epäoleellista, kuten varmaan itsekin ymmärrät.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Eikös Herra Pentti ole ajat sitten jo ilmoittanut eronneensa kirkosta. Varmaan hän kohta löytää jotain rakentavampaa tekemistä kuin piispan mustamaalaamisen. Sellaista voisi olla vaikka taivaanrannan maalaaminen suvivirren värein.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Werner, oikein muistat, erosin kirkosta kun huomasin piispa Laajasalon ja hänen tukijoittensa epärehellisyyden ja yleisen moraalin puutteen, ja kun asioihin ei saada muutosta vaikka kivet huutaisivat. Laajasaloa moraalittomampana pidän juuri hänen alamaista tukijoukkoaan, joka on mahdollistanut ja edelleenkin mahdollistaa epärehellisen menon jatkumisen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Vielä kevennyksenä yksi tositarina. Yliopistossamme oli tarkastettavana ansiokas matematiikan väitöskirja. Saatelehteen oli kirjoitettu: „Tässä väitöskirjassa ei ole kirjoitusvihreitä.“

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Olikohan laskuvirheitä väitöskirjassa?

      Noita eroajiahan riittää. Yksi erosi kun lapsi ei päässyt haluamalleen rippileirille. Yksi erosi kun kirkkoherra ei tilannu hänelle Kotimaa lehteä. Yksi erosi, kun kanttori ei tervehtinyt. Yksi erosi, kun tuli seurakuntaan neljäs naispappi. Yksi erosi, kun halusi uhrata rahat kalja perkeleelle. Yksi erosi, kun oma järjestö ei saanut kolehtia. Yksi erosi, kun huvitutti. Yksi erosi ihan muuten vaan. Yksi erosi, kun äänestäjät äänesti piispanvaalissa väärän piispan. Yksi erosi jo silloin, ku seurakuntaan tuli kolmas naispappi. Yksi erosi, kun kuoli.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Jokainen ero on järjen voitto, olipa syy ihan mikä tahansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Yksi erosi, kun kampanjoiva ateisti häiritsi niin paljon toimintaa, että oli parempi perustaa omaa toimintaa. Yksi erosi, kun Suvivirressä mainittiin Jeesus. Yksi erosi, kun uskonnollinen suvivirsi laulettiin koulun kevätjuhlassa. Yksi erosi, kun ei keksinyt mitään järkevää erosyytä. Yksi erosi, kun huomasi, että virret ovat laulettuja rukouksia. Yksi erosi, kun luuli, että suomen suvaitsemattomien yhdistyksellä olisi hänelle enemmän tarjottavaa kuin kirkolla.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Paljonkohan valtioilla olisi vielä veronmaksajia, jos niistäkin voisi erota rasti ruutuun-menetelmällä syystä, että joku poliitikko mokasi tai vain siksi, että itsellä ei mene kaikki niinkuin haluaisi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • kimmo wallentin sanoo:

      Kari, eiköhän se epäusko ja rahan säästö parempiin tarkoituksiin ole kuitenkin suurin syy kirkosta eroamisiin.

      Siinä vaiheessa kun tiedostaa, ettei usko merkitse itselle mitään ja tajuaa maksavansa satoja euroja vuodessa, vuosi toisensa jälkeen siitä hyvästä, että pääsee käymään tuttujen häissä ja hautajaisissa kirkossa, tulevat väistämättä eteen kirkosta eroamisen järkisyyt.

      Valtiolliset ja kunnalliset velvoitteet osallistua yhteiskunnan ylläpitoon veronmmaksajana ovat ihan eri luokan juttu, kuin kirkon seinien pystyssä pitäminen ja pappien palkanmaksu.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pentti Korhonen sanoo:

      Kari Roos, kirkolla ja valtiolla on se ero, että toiseen on pakko ja jopa elintärkeää kuulua, toiseen ei. Toinen tarjoaa turvallisen elinympäristön, toinen lupailee mahdottomia.

      Werner on fantastinen humoristi ja keksinyt varsin kattavan luettelon kirkosta eroamisen perusteiksi. Jokainen Wernerin kertoma syy on hyvä, jos se johtaa kirkosta eroamiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Werner Janhonen sanoo:

      Herra Pentti: “Jokainen Wernerin kertoma syy on hyvä, jos se johtaa kirkostaa eroamiseen.”

      Mitä ihmettä kannattako Herra Pentti eroa kirkosta työtä? Onko niin, että kirkko olisi saanut pitää jäsenenään Eroa kirkosta työn kannattajan, jos vain olisi ymmärtänyt maksaa lunnaat?? Eli olisi vaihtanut piispan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Johanna Korhonen sanoo:

    Journalisti-lehti olisi voinut kertoa myös ”anonyymin piispan”, Jari Jolkkosen, nimen. Hänellä on ennenkin ollut vaikeuksia tunnistaa hiippakuntansa rajoja. Kaikki epäasialliset vallankäytöt pitäisi aina käsitellä julkisesti, se kohentaa hallinnon laatua kummasti.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Kiitos tiedosta. Jolkkonen tuli ensimmäiseksi mieleeni 🙂

      Jolkkonen onkin reippaasti kallellaan katolisen kirkon suuntaan, missä lojaalisuuden kirkkoa kohtaan on oltava joustava kuin keitetty makaroni. Vanha kansa puhui selkärangattomuudesta.

      https://www.kuopionseurakunnat.fi/uutiset/-/news/47509537

      “Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen ehdotti paavi Franciscukselle uuden ekumeenisen Kirkko-asiakirjan laatimista. Asiakirjassa luterilaiset ja katolilaiset julistaisivat yhteisen käsityksen kirkkoa, ehtoollista ja kirkon vihkimysvirkaa koskevista perustotuuksista ja samalla purkaisivat 1500-luvulla toisilleen langettamat oppituomiot.”

      Piispan sinisilmäisyys on hämmentävää. Tai sitten hän tietää, mikä on katolisen kirkon todellinen asema, jolloin hän koettaa sumuttaa luterilaisia piispan kaavullaan. Jotta Jolkkosen visio toteutuisi, niin luterilaisuus joutuisi myymään Vatikaaniin kaiken sen, minkä Luther sai aikaan pesäerollaan. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin aika moni piispa on valmis uhraamaan Lutherin, jotta pääsisi täyteen yhteyteen ainoan oikean ja pelastavan kirkon kansssa.

      Ilmoita asiaton kommentti