Piispa Laajasalo manipuloi syyllistämällä

Piispa Teemu Laajasalo on huolisssan, mutta kun tietää, miten hän on toiminut käytännössä, niin pakosti mieleen nousee kysymys, mistä hän oikeasti on huolissaan.

Kun piispan mielestä Seurakunnasta pitäisi soittaa kaikkiin perheisiin, joissa syntyy lapsia, niin onko tarkoitus pitää maksavat asiakkaat kirkkoaitauksessa vai aito huoli lapsiperheiden jaksamisesta? Piispan ehdotus kun kuulostaa puhelinmarkkinoinnin käsikirjasta lainatulta.

Kun maksajia pitäisi löytyä  etenkin Helsingin hiippakunnan menoihin, niin tulee tunne, että piispa on huolissaan omista ja alaistensa lojaalisuuspalkankorotuksista. Ja kyllähän ne kehtaa, kuten entinen puoluejohtaja ja ministeri totesi ja minkä autuaasti unohti hillotolpallaan.

Johanna Korhonen kertoo blogissaan Laajasalon viraston tavasta toimia:

"Helsingin piispaa varten laaditut erilliset rahankäyttösäännöt ovat voimassa aivan entiseen tapaan, eivätkä kirkolliskokouksessa esiin nostetut seikat tai valiokunnan linjaukset ole vaikuttaneet rahankäyttöön mitenkään."

Sekä Laajasalon alaisten lojaalisuuspalkankorotuksista:

"Päätöstä edeltävän valmistelun ja esittelyn kapitulin istunnossa hoitivat vuorotellen ne samat virkamiehet, joiden palkkoja päätöksellä korotettiin. Toki käytävälle poistui aina vuorollaan päätöksentekohetken ajaksi se, jonka palkkaa kulloinkin nostettiin. Sitten kapituli yksinkertaisesti lähetti tiedon uusista palkankorotuksista suoraan keskusrahaston palkanlaskijalle – ei kenellekään muulle."

Kun Helsingin tuomiokapituliin näyttää levinneen Luottokortti Laajasalon tapa käyttää rahaa, niin ahneuden rajana näyttää olevan taivas. Kun sanat ja teot eivät kohtaa, piispan puheet kuulostavat ontoilta, oman edun ja piispallisen vallan kasvattamiselta.

Ehdotan, että jokaiselta seurakuntalaiselta kysytään kirjeitse, ei puhelimessa, mihin he haluavat verorahansa käyttää sekä painoarvo prosentteina. Valintana voisi olla: diakonia, oma seurakunta, hiippakunnat, hallinto, piispat, luottokortit, asuntoedut. Verorahat jaettaisiin sen mukaan, mikä on maksajan tahto. Nyt rahat jaetaan kirkon tahdon mukaan ja tuomiokapitulissa piispan tahdon mukaan. En näe mitään muuta keinoa saada piispa Laajasalon toimintaa oikeustajun mukaiseen järjestykseen kuin että piispan rahoittajat saavat itse päättää rahoistaan.

Varsinaisen hurskastelupommin piispa laukaisee kirjoittaessaan:

"Jos tiedämme, mitä kirkon hyväksi ja ihmisten saattamiseksi Kristuksen omiksi pitää tehdä emmekä silti sitä tee, on syy useamminkin hiljentyä tuohon alun synnintunnustukseen."

Piispan kirjoituksen lopussa palataan taitavan manipulatiivisesti kirjoituksen esipuheeseen, ihmisten omantunnon systemaattiseen syyllistämiseen. Vaikka syyllistäminen on kopioitu kirkon perinteestä ja esikoislestadiolaisesta orjuusteologiasta, niin sitä ei odottaisi kuulevansa luterilaiselta piispalta armon vuonna 2019.

Syyllistäminen tapahtuu yhdistämällä kirkko ja Kristus. Jos et toimi piispan/kirkon puolesta, olet Kristusta vastaan.

Kysymys piispa Laajasalolle. Miten kirkko ja Kristus on synonyymi? Voiko Kristuksen oma olla kirkon tai koko kristillisyyden ulkopuolella? Jos voi, niin miksi maksaa piispan palkkaa ja luottokorttia ja tuomiokapitulin palkankorotuksia, joista päättää sama porukka kuin mikä saa palkankorotuksen?

Miksi lapset pitäisi kastaa? Mitä etua vauva saa vesikasteesta? Kirkko-opin mukaan kastamaton lapsi joutuu helvettiin. Ellei joudu helvettiin, niin miksi rahoittaa Helsingin tuomiokapitulia ja piispaa ja piispan rahankäyttöä ja luottokorttia?

Johanna Korhosen blogiin Ryönää maton alla - kirkolliskokous ei puutu Helsingin omalakiseen taloudenpitoon

Toiminta ei muutu Laajasalon tuomiokapitulissa, ellei mattoa nosteta.

On harmillista, että Laajasalon leväperäisyys on  poissa niiltä, joilla kirkossa on vähiten. Ja jos rahaa hupenee kassasta, niin ensimmäiseksi lähtevät ne, joilla on vähiten. Kävi miten kävi, niin viimeisiksi kirkkopaattiin jäävät piispat ja byrokraatit. Jospa kirkko ottaisi oppia sanoista: "monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja monet viimeiset ensimmäisiksi".

 

21 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto:””Tämän pelastuksen osallisuuteen pääsemiseksi kaste on välttämätön. “”

    Tässä on kyllä täyttä lakia mitä Roto julistaa, eipä jää Jumalalle mitään mahdollisuutta toimia KUN Roto sanelee pelastuksen perusteet.

    Ilmoita asiaton kommentti