Polttava käärme

 

 

Kaikki ovat varmaan nähneet syntiinlankeemuksesta kuvia. joissa käärme kuiskuttelee Eevalle ja Aadamille.

Paratiisin käärme oli serafi, joka etymologisesti tarkoittaa polttavaa käärmettä, tulipunaista käärmettä. Polttava käärme löytyy Jes.6:2: "Serafit seisoivat hänen ympärillään; kullakin oli kuusi siipeä: kahdella he peittivät kasvonsa, kahdella he peittivät jalkansa, ja kahdella he lensivät."

Tapani Harviainen, Raija Sollamo: "Heprean tekstikirja ja sanasto, Jes. 6"

vahvistaa: שְׂרָפִ֨, saw-rawf', saraph, serafi = käärme, tulinen käärme.

Tulinen, polttava käärme yhdistää 1 Mooseksen kirjan ja Ilmestyskirjan.

"Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme (dragon), jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua." (Ilm. 12:3)

"Ja suuri lohikäärme (drakon), se vanha (arkhaios = alkuaikainen, muinainen) käärme (ofis), jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle, ja hänen enkelinsä heitettiin hänen kanssansa." (Ilm. 12:9)

Syntiinlankeemuksessa ei tapahtunut jonkin henkiolennon käärmeeseen inkarnoitumista, vaan käärme oli oma itsensä, serafi, joka oli tuttu Aadamille ja Eevalle ja johon he ilmeisesti luottivat enemmän kuin Luojaansa.

Apostoli viitaa käärmeeseen: "Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan."

Tarkempi käännös antaa mahdollisuuden tulkinnalle, että käärme vaikutti seurakunnassa:

"Mutta minä pelkään, että niin kuin käärme kavaluudella petti Eevan, siten teidän mielenne turmeltuvat vilpittömyydestä ja puhtaudesta Kristukseen."

Miten menee luterilaisuudessa? Miten puhtaudessa Kristukseen? Onko käärme kuiskutellut: "Onko Jumala todella sanonut, että Jeesus on syntynyt neitseestä?  Tiede sanoo, ettei sellainen ole mahdollista. Uskokaa tieteeseen älkääkä tehkö itsestänne naurettavia."

 

 

.

10 kommenttia

  • Juha Heinilä sanoo:

    Tapio: Uskokaa tieteeseen älkääkä tehkö itsestänne naurettavia.

    Minä uskon Kolmiyhteiseen Jumalaa; Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen. Ainoastaan Jumala pelastaa, ei tiedehömppä.

    Tohtori Martti Lutherin Genesis-kommentaari on erinomainen. Tapion kirjoituksesta en voi samaa sanoa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Tapio: Uskokaa tieteeseen älkääkä tehkö itsestänne naurettavia.”

      Sori, mutta lause kuuluu: “Onko käärme kuiskutellut: “Onko… Uskokaa tieteeseen älkääkä tehkö itsestänne naurettavia.”

      Vaikeaa on keskustelu, kun ei edes lueta, mitä on kirjoitettu. Toisaalta se kuvaa osuvasti laajan joukon tapaa kommentoida K24:ssä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Saatana houkutteli Eevan syömään ja olemaan uskoton Jumalalle. Saatana voi puhua käärmeen muodossa kuten paratiisissa, mutta yleensä valheopettajat ovat hänen vallassa opettaen harhaoppeja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Saatana voi puhua käärmeen muodossa.”

      Olisiko Eeva uskonut, jos saatana olisi puhunut kanin muodossa? Tai uskoisiko Heinilä puhuvaa kania tai käärmettä? Tässä pidetään Aadamia typeryksenä, vaikka hän selvästi on ollut erittäin älykäs Jumalan luomistyön alkuna Maan päällä.

      Ainoa kohta, jossa eläin puhuu Raamatussa, on aasi, joka varoittaa profeetta Bileamia. Aasi toimi Jumalan varoittavana äänenä. Aasi näki enemmän kuin sen päällä istuva profeetta. Aika kuvaavaa ajallemme.

      Käärmeen merkitys on myös kuva, enne, merkki, metafora sekä näihin liittyviä laajempia käsitteitä. Mitä kuvaa ihmiset haluavat käärmeessä nähdä, mitä arvoja. Mikä on käärmeen metafora?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Juha Heinilä sanoo:

      Tapio, Saatana on kekseliäs ja varmaan olisi käyttänyt muita keinoja, jos Eeva ei olisi langennut. Paratiisista emme tiedä sen enempää mitä Raamatussa on kerrottu. Aadam oli tottelematon Jumalan sanalle ja toimi vastoin sitä. Raamatussa on riittävästi kerrottu syntiinlankeemuksesta, eikä meidän siihen tarvitse keksiä omia selityksiä. Lipilaari tyhjänpuhuminen on aivan turhaa.

      Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: “Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän.” (1. Moos. 14-15 FB33)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    “Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala oli tehnyt…”

    Jae voidaan suomentaa merkityksessä:

    “Mutta käärme (merkki, metafora, kuva jostain ) oli älykkäin kaikista Maan elävistä, jotka Herra Jumala oli valmistanut…”

    Dragon, käärme, löytyy Jobin kirjasta, alkaen luvusta 40.

    Herra itse kertoo Jobille leviatanista, jonka heprealainen merkitys on merihirviö sekä myös drakon. Meret kuvaavat Raamatussa kansoja ja siksi ”Se (drakon, käärme) panee syvyyden kiehumaan kuin padan, tekee meren (kansat) voidekattilan kaltaiseksi.” Lisäksi leviatanista kerrotaan: ”Se on Jumalan töiden esikoinen; sen luoja ojentaa sille miekan.” Lienee selvää, ettei mikään lihallinen merieläin voi olla Jumalan töiden ”alku”, mitä sanaa käyttää myös ”Young´s literal” käyttää suomennoksen ”esikoinen” sijasta.

    Käärme on ollut ennen ihmistä, joten ”Sen jäljessä polku loistaa, syvyydellä on kuin hopeahapset.” -38 suomennos ei anna oikeaa kuvaa syvyydestä hopeahapsina, mutta näinkin sen voi nähdä, jos Jobin kirjan kuvausta pidetään krokotiilin esittelynä, kuten kirkko tulkitsee. Koska on kysymys hengellisesti nähtävästä asiasta, niin hopeahapsiksi käännettyä sanaa seybah on syytä tukia tarkemmin. Kuningas Jaakon käännös ilmaisee sanan ”valkeaksi”, mutta toinen merkitys on ”vanha ikä”. Voidaan siis lukea, että syvyys (abyss, the grave, Ilm.9:2) on ikiaikainen, kuten itse vanha käärme, drakon. Käärmeen jäljissä loistaa hohtava polku, joka on lumonnut ihmiset sitä seuraamaan ja tie vie syvyyteen, saatanan salaisuuksiin, Ilm.2:24.

    Pedon vatsapuolessa on terävät piikit, se kyntää mutaa leveälti kuin puimaäes. Käärmeen tuomiona on käydä vatsallaan maan tomussa, joka meriveteen sekoitettuna on mutaa, mikä tarkoittaisi kärsiviä kansakuntia, joita drakon äestää kivisin (KJV = stones) piikein. Tässä ylivertaisessa asemassaan luomakunnassa käärme katsoo ylen kaikkea, mikä on korkeata: se on kaikkien ylväiden eläinten kuningas. Young´s literal’in käännös kuulostaa paremmalta: Every high thing he doth see, He is king over all sons of pride.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Käärmeen merkityksen ihmiskunnan historiassa löytää myös kreikkalaisista tarustoista. Kreikkalaisessa mytologiassa esiintyi naaraskyy, ekhidna, jota kutsuttiin kaikkien hirviöiden äidiksi. Naaraskyy esiintyi jo kaikkein vanhimmassa tarustossa. Ekhidna, hirviöitä synnyttävä äiti, oli vyötäröstä ylöspäin nainen, mutta alapäästä hirvittävä käärme. Hesiodos on kuvaillut naaraskyyn ylävartaloa kauniskasvoiseksi, ilkeäsilmäiseksi nymfiksi. Ekhidna omasi ilmeisesti hypnoottiset silmät, mikä tarkoittaa käärmeen eli paholaisen kykyä vaikuttaa ihmisen mieleen.

    Aaiheen kannalta on kuitenkin tärkeää huomioida, että naaraskyy, ekhidna, löytyy Uudesta testamentista. Johannes Kastaja ja Jeesus vertasivat saddukeuksia ja fariseuksia, hallitsevaa uskonnollista luokkaa, kyykäärmeiden sikiöiksi. Ainoastaan naaraspuolinen kyy voi synnyttää sikiöitä, jälkeläisiä. Johannes Kastaja: ”Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle hän sanoi heille: ”Te kyykäärmeitten (ekhidna) sikiöt, kuka on neuvonut teitä pakenemaan tulevaista vihaa?”

    Jeesus: ”Te kyykäärmeitten (ekhidna) sikiöt, kuinka te saattaisitte hyvää puhua, kun itse olette pahoja?”

    Kyse ei ole haukkumisesta, vaan viittauksesta luomiskertomukseen, jonka sen aikaiset juutalaiset melko varmasti ymmärsivät oikein. Kreikkalainen tarusto oli sen aikaiselle maailmalle tuttu. Jumalan kansasta Israelista oli tullut viholliskansa, jonka isä ei ollut enää Luoja, vaan he olivat isästä perkeleestä, käärmeen lapsia. Tähän samaan, käärmeen lapsiin ja käärmeen tahtoa tekeviin juutalaisiin, Jeesus viittaa monissa kohdin, kuten: ”Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.”

    Raamatun tarkkuutta kuvaa hyvin seuraava jae Roomalaiskirjeestä: ”Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla.”

    Kyykäärme ei ole tässä tekstiyhteydessä ekhidna, vaan aspis, joka on Keski-Euroopassa esiintyvä, kyytä myrkyllisempi käärmelaji. Aspiksen eräs värimuoto on punertava, ehkä Paavalin viittaus tuliseen käärmeeseen, serafiin, tahaton tai tarkoituksellinen.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Jumala on antanut käärmeelle, serafille, suuren vallan. Ihmisen näkökulmasta rajattoman vallan. Jumala ei peru lupauksiaan eikä muuta sanaansa, ne pitävät. Ainoa mahdollisuus on mitätöidä käärmeen teot ja niiden vaikutus, tehdä tyhjäksi.

    “Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.”

    Raamattu on kertomus siitä, miten tämä on tapahtunut ja miten se tulee etenemään tästä hetkestä. Jeesus polki rikki käärmeen pään. Mutta ruumis ei ole kuollut, mistä voi päivittäin lukea mediasta. Entä käärmeen valta? Se on täsmälleen sen suuruinen kuin ihmiset antavat käärmeen tahdolle tilaa. En usko, että Jumala antaa käärmeelle enempää valtaa kuin minkä ihmiset antavat.

    Mikä on ihmisen osa valtavassa voimankoetuksessa? Ehkä samaa luokkaa kuin hyttysen ininä Amazonin viidakossa. Mutta on poikkeus. Seurakunnan, mitä se sitten tarkoittaakaan, Jumala yksin tietää, on voitettava käärme.

    Jeesuksen paluuta elinaikanaan odottivat apostolit, kaikki seurakunnat. Miksi Jeesus ei palannut? Menikö jokin pieleen? Apostolien kirjeestä pystyy lukemaan: meni. Seurakunnat luopuivat apostolien opista lähes systemaattisesti. Entä mikä syntyi tästä luopumuksesta?

    Oliko alkuseurakuntien hajottaminen helppoa käärmeelle? Jumalan suunnitelma nimittäin oli kaikkien nähtävillä, myös niiden voimien, jotka ovat taivaan avaruuksissa. Luopumuksen keskellä Jumala valmisteli apostoli Johannesta, joka lähetettiin vankeuteen Patmos saarelle. Siellä Johannekselle näytettiin näyssä, mitä tulee tapahtumaan. Näky on Jumalan kryptaama. Kukaan ihminen eikä mikään valta ja voima pysty näkyä avaamaan ilman kryptauksen avaamista. Tämä tarkoittaa sitä, ettei käärme pysty ottamaan ennakkoa ja valmistautumaan siihen, miten jumalan pelastustyö etenee. Käärme kiertää seurakunnissa ja kristittyjen kodeissa etsien merkkejä kryptauksen avaamisesta. Mutta Jumala on aina askeleen edellä.

    “Ja näkyi suuri merkki taivaassa: vaimo, vaatetettu auringolla, ja kuu hänen jalkojensa alla, ja hänen päässään seppeleenä kaksitoista tähteä. Hän oli raskaana ja huusi synnytyskivuissaan, ja hänen oli vaikea synnyttää. Ja näkyi toinen merkki taivaassa, ja katso: suuri, tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea, ja sen päissä seitsemän kruunua; ja sen pyrstö pyyhkäisi pois kolmannen osan taivaan tähtiä ja heitti ne maan päälle. Ja lohikäärme seisoi synnyttämäisillään olevan vaimon edessä nielläkseen hänen lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. Ja hän synnytti poikalapsen, joka on kaitseva kaikkia pakanakansoja rautaisella valtikalla; ja hänen lapsensa temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö.”

    Kannattaa huomioida jakeissa sana “temmattiin”. Kun poikalapsena laajasti pidetään Jeesusta, niin se ei pidä paikkaansa. Ei Jeesusta temmattu Isän luo, vaan hän nousi taivaaseen voittajana. Turvaan temmataan ne, jotka ovat kuoleman vaarassa. Paavali avaa tempaamista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Olen useissa yhteyksissä viitannut kansojen tuomioon, Mat.25. Ylläoleva sopii siihen täydellisesti. Kansojen tuomiosta löytyy myös tempaus, mutta sen joutuu päättelemään muita tekstejä lukemalla.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    “Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: “Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien eläinten ja kaikkien maan eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.”

    Ihminen luotiin tomusta ja samaa tomua käärme, leviatan, joutuu syömään vatsaansa. Ihminen kuolee, joten mitä käärme voittaa ihmisen ruumiin, sielun, syömisestä? Henki on Jumalan eikä käärmeellä ole siihen mitään osaa.

    Entä miksi käärme halusi langettaa ihmisen? Mitä se ajatteli voittavansa? Voidaan ajatella, ettei Jumalan tarkoitus ollut ihmisen lankeaminen. Jumalassa ei ole pimeyttä. Tämä tarkoittaisi sitä, että Aadamin jälkeläisille oli varattu pitkä ja hyvä elämä, ehkä kuolemattomuus.

    Pelkäsikö käärme ihmisen vaarantavan valta-asemansa?

    Käärme oli varma, että kun ihminen lankeaisi, niin paluuta siihen kuolemattomaan elämään, joka oli ihmiselle tarkoitettu, ei enää olisi. Kun ihminen maistaisi hyvän ja pahantiedon puusta, Aadamin veri saastuisi eikä siitä olisi enää paluuta (Jumalan Pojan syntyminen neitseestä oli Isän vastaus, jota käärme tuskin pystyi ottamaan huomioon). Aadam oli tuhon, kuoleman oma, maistettuaan kiellettyä hedelmää, mutta Jumalalla oli tämän tilanteen varalle suunnitelma jo ennen kuin hän loi ihmisen. Hän ei palauttaisi ihmisen tilaa ennalleen, vaan antaisi enemmän, mittaamattoman paljon enemmän kuin Aadam sai ennen lankeemusta.

    Jakeissa Paavali tekee eron sielullisen ja hengellisen ruumiin välille. Sielullinen/lihallinen ruumis kuolee. Sielullisuus on maallista, käärmeen vaikutuspiiriin kuuluvaa

    “kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen. Niin on myös kirjoitettu: “Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki. Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä. Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.”

    Toisessa kohtaa:

    “Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; ” (kansojen tuomia. Lampaita ei ole temmattu)

    Kukin vuorollaan. Ei Jeesus sulkenut fariseuksilta ja kirjanoppineilta, jotka häntä kiusasivat, taivasten valtkunnan ovea, vaikka kertoikin porttojen ja publikaanien menevän ennen heitä.

    Vt:ssa uutisvilja tuotiin Herralle, paras osa sadosta. Muu sato sai odottaa. Samaan viittaa esikoisuus, muut lapset syntyvät esikoisen jälkeen.

    Apostolin kirjoituksista voi päätellä, että kristillinen opetus pelastuksesta ja iankaikkisesta elämästä on pohjiaan myöten harhaan johtavaa. Se on surkea, oman napansa ympärillä pyörivien sisäpiirioppi.

    Edellinen on jokaisen sisälukutaitoisen omaksuttavissa. Ei siinä ole mitään erikoista. Näkemistä tosin saatta haitata kristillisen teologian sokaiseva vaikutus. Jatketaan sellaiseen, minkä kaivaminen Kristus kalliosta tarvitsee enemmän työtä.

    Kun Pietari kertoo sielun pelastuksesta uskon päämääränä, niin mitä hän sillä tarkoitti, kun sielu/liha/elämä kuolee ihmisen ruumiin kuollessa?

    Pietarin sanoman pitää täsmätä siihen, mitä Paavali kirjoitti. Se täsmää saumnattomasti. Miten menee kirkon teologian mukaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit