Pyhä Kolminaisuus

Kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat: ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat. (1. Joh. 5: 7-8 / Biblia)

Pyhä Kolminaisuus

Minkälainen on Kolmiyhteinen Jumala; Isä ja Poika ja Pyhä Henki?

Miten ymmärrät Jumalan kolme eri persoonaa; miksi on vain yksi Jumala?

Mitä paikkoja Raamatusta tiedät, jossa puhutaan Isästä Jumalasta tai Poika Jumalasta tai Pyhä Henki Jumalasta?

Miksi Jumalan ainoa Poika, Jeesus Kristus on meille tärkeä?

Miten Kolmiyhteinen Jumala eroaa muiden uskontojen epäjumalista?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Lakihenkisyys – masennus (20.11.2015)

Luther-säätiö ja minä (3.12.2015)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Juha Heinilä: ”Ihmisviisaus ja meidän egomme voivat saada meidät hoipertelemaan kaidalla tiellä”

    Väitin pitäväni itseäni kristittynä, vaikken uskokaan kolminaisuuteen ja esimerkiksi sakramentteihin. Itse ilmaisit selkeästi monien muiden mukana ja siteeraten Athanasiuksen uskontunnustusta, että tällainen ihminen ei pelastu, vaan joutuu kadotukseen!

    Kommentissani kysyin Sinulta ja muilta, mitäs pojat ja tytöt allekirjoittaneelle tällaisesta mielipiteestä sanovat! Ilmaisin, kuten sanoit, omakohtaisen mielipiteeni uskostani. Tokkopa toisen uskolla vanhurskaan Jumalan edessä kukaan selviää, olkoonpa se sitten vaikka Athanasiukselta, Kristuksen kirkon uskosta, Augustinukselta tai joltain muulta kirkkoisältä kotoisin!

    Mikset ole, Juha, johdonmukainen uskossasi ja julistuksessasi. Jos uskot, että Reino menee helvettiin, kun kuvittelee olevansa kristitty, vaikkei usko Kolminaisuuteen, mikset sano sitä suoraan! Onko tämä rehellistä? Eikö jumalatonta pitäisi edes varoittaa eksymyksestään? Ei Jumalan valtakunta tänä päivänäkään ole sanoissa vaan voimassa! Missä Sinun todistusvoimasi on?

    Kaidalle tielle ei ole hoipertelijalla asiaa! Galatalaiskirjeen mukaan kaidan tien toisella puolen on hillittömyyden suo ja toisella puolen lain, omien suoritusten suo. Kaidan tien kulkija riisutaan sillä tiellä varmasti sekä omasta egostaan että opillisista viisauksistaan, jopa kolminaisuusopeistaan ja sakramentaalisista kasteopeistaan! Vain Herra Jeesus Kristus, YKSIN HÄN jää jäljelle! Ja Hän ei ole Jumala, vaan Jumalan ainosyntyinen Poika. jonka Isä on antanut meille pelastajaksi!

    Kaidalla tiellä ei kuljeta pystypäin omassa ylpeydessään. Se on liian tuulinen paikka ylipäänsä pullistella omia hengellisiä lihaksiaan! Vain hengellisesti köyhät siellä selviävät! Siellä kuljetaan etupäässä polvitietä, jopa kontaten, itkun kanssa! Siellä vanha ihminen otetaan hengiltä ja annetaan uusi tilalle. Niin, itse asiassa Jumala itse vie kasteprosessinsa loppuun, eli syntisyys pestään Karitsan verellä pois! Se ei nimittäin ”armorikkaalla kastevedellä” ole vielä lähtenyt. Niinpä kastetoimitus on aina ihmisen teko (MINÄ kastan vedellä, sanoi Johannes Kastaja, HÄN kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella, joka tuhoaa kaiken poltettavan!)! Varsinainen kasteprosessi, tuo uskovan elinikäinen kilvoittelu kuolla tälle maailmalle ja elää Jumalalle, sen sijaan on ainoastaan Jumalan teko.

    Onneksi oikeilla kolminaisuus- ja muilla kirkollisilla opeilla (eikä opeilla ylipäätänsäkään) ei pelastuta, vaan uskolla Jumalan Poikaan! Hän ei ole Jumala, vaan Isän ainosyntyinen Poika, lahja meille pelastuaksemme uskomalla Häneen (Jh 3:16).

    Ainoastaan uskosta on sanottu, että ilman sitä ei voi olla edes otollinen Jumalalle (Hepr. 11:6). Uskon tulee olla Jumalan Pojan uskoa, ei alhaalta käsin olevaa uskoa Jumalaan, uskoa Jeesuksen, siis ihmisen omatekoista uskoa, uskottelua! Usko ilmesty ylhäältä, Jeesukselta, uskon alkajalta ja täyttäjältä!
    ”Usko tulee (evankeliumin) kuulemisesta, kuuleminen Jumalan Sanasta (kreik. rhema).”

    • Olen Reino kanssasi samaa mieltä paitsi kolminaisuusopin epäraamatullisuudesta myös erinomaisesti Raamattuun pohjautuvasta lauseestasi ”Onneksi oikeilla kolminaisuus- ja muilla kirkollisilla opeilla (eikä opeilla ylipäätänsäkään) ei pelastuta, vaan uskolla Jumalan Poikaan”

      Opeilla uskonnollinen valtaenemmistö voi sitten kyllä leimata muita: olet kristitty jos ja vain jos uskot kolminaisuusoppiin. Toisaalta: maassamme on monia, jotka kantavat kristityn statusta, vaikka eivät kovinkaan kummoisesti Raamatun teksteihin usko.

      Luotan siihen, että Herramme kyllä tuntee seuraajansa tässä oppien ja opetusten nykykakofoniassa.

    • Reino, kiitos hyvästä kommentista. Monesta kohdin olen samaa mieltä, mutta . . . Jumala syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta. Tämä on tärkeää. Emme voi ohittaa Jeesuksen neitseellistä sikiämistä neitsyt Mariasta. Pyhä Henki Jumala on voimallinen ja sai ihmeitä aikaan ja saa vastakin. Jumala sovitti Golgatalla syntimme.

      Minulla ei ole tuomiovaltaa suhteessa sinuun. Lähes varmasti tuomioni menisi vikaan oli se minkälainen tahansa. Tuomiot eivät kuulu meille. Jokaisella meistä on mahdollisuus vielä kun armon aikaa on jäljellä uskoa Jumalaan Herraan Jeesukseen Kristukseen ja samoin meillä on aikaa eksyä Taivastieltä pois.

  2. ”Kuitenkin Jumalan vahva perustus pysyy lujana, ja siinä on tämä sinetti: ”Herra tuntee omansa”, ja: ”Luopukoon vääryydestä jokainen, joka Herran nimeä mainitsee”. (2.Tim.2)

    Kun tunnemme Jumalan ja vielä enemmän, kun Jumala tuntee meidät, niin voimme olla luottavaisin mielin, että Hän pitää meistä huolen.

    ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.” 2.Kor.13:14

    • Ismo, kiitos hyvistä kommenteista. Näin on. Oma viisautemme voi olla este Kolminaisuuden ymmärtämiselle. Tällöin pitää laittaa aivot narikkaan ja rukoilla Jumalalta ymmärrystä ymmärtää Kolminaisuuden.

  3. ”Olen Reino kanssasi samaa mieltä paitsi kolminaisuusopin epäraamatullisuudesta” ?

    Jehovan todistajien mukaan kolminaisuusopi ei perustu Raamattuun. Pyhä Henki tulisi kirjoittaa pienellä, koska heidän oppinsa mukaan henki on persoonaton voima. Eikä heidän oppinsa mukaan Jeesus ole samaa olemusta Isän kanssa, vaan Jumalan luoma olento.
    Yksi erikoislaatuinen asia on heidän uskossaan sokealta näyttävä luottamus järjestöön. Jehovan todistajien oppi vetoaa ihmisjärkeen, jos jokin kohta Raamatussa loukkaa se selitetään symbolisesti.
    Mitenkä kristillisen kirkko eroaa Jehovan todistajien suhteessa Raamatuun ja sen selittämiseen. Kristittyinä voimme itsenäisesti tutkia Raamattua ilman vartiotorni seuran ennakko tulkintaa, joka on muuttunut aikojen kuluessa. Kristittyinä voimme itsenäisesti tutkia Raamattua, ja luottaa kolmiyhteiseen Jumalaan, ja luottaa Pyhään Henkeen, joka selittää sitä. Raamattu itse selittää itseään Raamatun Sanalla.

    Mutta Jehovan todistajat tarvitsevat omaa ”teokraattista” , eli jumalajohtoista järjestöään selittämään sanaa. Eikä Raamatussa oleva kirjoitettu Sana yksin riitä.

    • Olet Martti ilmeisesti sitä mieltä, että Raamattua ei tarvitse selittää, ”kirjoitettu Sana yksin riittää”. Raamattu itse taitaa nyt kyllä olla hiukan eri mieltä kanssasi?

      Vapahtajamme ei sanonut, että ”tuossa on Raamattu, opiskelkaa itse”. Hän totesi seuraajilleen niin kutsutussa lähetyskäskyssään ”menkää, opettakaa ja kastakaa”. Ja kuten apostolien tekoja lukiessasi esimerkiksi voit todeta, näin varhaiskristityt sitten myös toimivat.

      Kolminaisuusoppi sisältää sen verran monia eri piirteitä, etten siihen nyt kovin syvällisesti halua paneutua, pyhää henkeä käsittelevä keskustelunavaus on pian tulossa.

      Yhden asian haluaisin sinulle Martti ottaa kuitenkin esille alleviivaamaan kolminaisuusopin ongelmia.

      Kolminaisuusopin mukaan Jeesus on Kaikkivaltias Jumala ja myös Jeesuksen taivaallinen Isä on samoin Kaikkivaltias Jumala. Eikös se niin mene?

      Miten oli mahdollista, että Kaikkivaltias kuoli? Eikö Jumala ole Raamatun mukaan kuolematon? Kuka herätti Jumalan? Miksi Jeesuksesta kerrotaan, että hän tuli maan päälle Isänsä käskystä, noudatti Isänsä ohjeita täällä ja vielä edelleenkin on alisteinen Isälleen? Jos molemmat ovat yhtä Kaikkivaltiaita?

      Olen Raamatun ja Jeesuksen kanssa samaa mieltä siinä, että ”Isä on Jeesusta suurempi” ja että Jumala on ”Kristuksen pää”. (Joh14:28;1.Ko11:3) Miksi sinä Martti et uskoisi samalla tavoin?

    • Rauli: ’Olen Raamatun ja Jeesuksen kanssa samaa mieltä siinä, että “Isä on Jeesusta suurempi” ja että Jumala on “Kristuksen pää”. (Joh14:28;1.Ko11:3)’

      Johanneksen ja Korinttolaiskirjeen kohdat viittaavat tilanteeseen, joka syntyi inkarnaatiossa Kristuksen tullessa ihmiseksi. Hän nöyryytti itsensä ja alistui Isän tahtoon pelastaakseen ihmiset.

      Isä on Kaikkivaltias Jumala. Poika on Kaikkivaltias Jumala. Pyhä Henki on Kaikkivaltias Jumala. On vain yksi Kaikkivaltias Jumala; Isä, Poika ja Pyhä Henki.

      Kristityt kastetaan nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen. Teillä Jehovan todistajilla on oma kasteenne, jota ei voi pitää kristillisenä kasteena.

      ”Minä olen A ja O” , sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias. (Ilm. 1:8)

  4. Raamatusta löytyvä kertomus Jeesus Nasaretilaisesta, ja hänen elämästään löytyy evankeliumeista. Kun luemme evankeliumia Johanneksen mukaan, niin kaikki ei alkanut siitä kun Marialle syntyi esikoinen. Eikä siitäkään kun profeetat profeetat ennustivat Israelille: Sana, Kristus oli Jumalan luona jo alussa oli Jumala ( Joh.1:1 )

    Tämä Sana tuli lihaksi, Jumalan Poika syntyi ihmiseksi, kun Kristus otti ihmisluonnon, ja siksi Pyhän Hengen vaikutuksesta Marian kohdussa. Tämän totuuden mukaan Jeesus sanoi itsestään: ” Totisesti, totisesti jo ennen kuin Abraham syntyi – minä olin” ( Joh. 8:58 )

    Mutta Jehovalaisille, Buddahalaisille ja Muslimeille, ei tämä Raamatun ilmoitus kelpaa ? He kyllä sanovat, että Jeesus on pyhä ja hurskas ihminen, jolle Jumala antoi erityisen tehtävän. Mutta Jumalana he eivät Jeesusta pidä. Sanoen ettei Jumala voi kuolla ?

    Kristillinen usko on aivan alusta asti vastanut tähän väitteesen: Jeesus on Herra. Sen voimme kyllä sanoa, ettemme ymmärrä armon suurta salaisuutta. Mutta kuitenkin uskomme, että Jeesuksessa Kristuksessa Jumala tuli ihmiseksi, meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden.

  5. ”Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni, että minä sen jälleen ottaisin.
    Ei kukaan sitä minulta ota, vaan minä annan sen itsestäni. Minulla on valta antaa se, ja minulla on valta ottaa se jälleen; sen käskyn minä olen saanut Isältäni.” Joh.10

    Vaikuttaa vahvasti Jumalalta tuo Jeesus tuossa puheessaan.

    Kerran keskustelin Jehovan todistajien kanssa ja vetosivat minuun kun sanoivat:
    ”Miten käy järkeen, että Jeesus voi olla kaikkivaltias ja iankaikkinen Jumala jos hän voi kuolla ristillä?

    Siinäpä se juuri onkin. Uskolle se taas ei ole mikään ongelma, Jumala on muutenkin liian suuri mahtuakseen järkeeni.
    Raamattu sanoo: Jumala on Henki. (Joh.4:24) Poika sanoo: Isä ja minä olemme yhtä. Jeesus sanoo: Minä lähetän teille Puolustajan, Totuuden Henki.
    On hyvä olla tekemättä Jumalasta mitään kuvaa, koska palvomme silloin epäjumalaa. Itse olemme luotuja Jumalan kuvia, mutta Jumala ei ole kuva.
    Me olemme toistemme jälkeläisiä ja kopioidumme itsellämme, mutta Jumala on Yksi, ainutsyntyinen Poika ja Pyhä Henki. Kaikki yhdessä ja samassa olemuksessa.

  6. ”Miten Kolmiyhteinen Jumala eroaa muiden uskontojen epäjumalista?” Kaikki uskonnot kurkottavat kohti samaa Jumalaa. Monijumalaisessakin uskonnossa saattaa olla käsitys moninaisuudessa ilmenevästä yhdestä jumaluudesta. Kristinusko on yksi kolmesta Lähi-idästä alkunsa saaneesta yksijumalaisesta ’kirjan uskonnosta’. Juutalaisuuden ja Islamin ei voi sanoa palvovan epäjumalaa. Uskomme kuitenkin, että Jeesus Kristus on ilmoittanut meille totuuden Jumalasta. Tämän ilmoituksen olemme jäsentäneet kolminaisuusopiksi. Meillä ei siis ole omaa Kolmiyhteistä Jumalaamme, vaan kaikkeuden Jumala on kirkastunut meille kolmiyhteisenä Isänä, Poikana ja Henkenä.

    • Kiitos Martti Pentti hyvästä kommentista. Vanha Testamentti kertoo tulevasta Kristuksesta. Pyhät uskoivat tulevaan Kristukseen. Kun Kristus syntyi ihmiseksi, kärsi syntiemme rangaistuksen nousi kuolleista ja astui Taivaaseen, niin sen jälkeen pyhät ovat uskoneet Jumalan Poikaan Herraan Jeesukseen Kristukseen.

      Joka uskoo Jumalan Poikaan, hänellä on todistus itsessänsä; joka ei usko Jumalaa, tekee hänet valhettelijaksi, koska hän ei usko sitä todistusta, jonka Jumala on todistanut Pojastansa. Ja tämä on se todistus: Jumala on antanut meille iankaikkisen elämän, ja tämä elämä on hänen Pojassansa. Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää. (1. Joh. 5: 10-12)

  7. Oikein Martti sanoo. Juutalaisuus ja Islam eivät tunnusta Isää, Poikaa, eikä Henkeä, kuten Kristus itsestään todistaa. Tässä on juuri se ero. Jeesus sanoo:
    ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt.”

    Tuossa Jeesus sanoo: Joka ottaa vastaan minut, ottaa vastaan Isän, jossain sanoo, ellette usko minua siksi minkä sanon, niin te kuolette synteihinne.

    Ja hän sanoi heille: ”Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.
    Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne.”
    Niin he sanoivat hänelle: ”Kuka sinä olet?” Jeesus sanoi heille: ”Juuri se, mitä minä puhunkin teille.

    Tämä on liikaa Juutalaisille ja islamille, kuinka joku Jeesus voisi antaa syntejä anteeksi. He uskovat, että vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi. He uskovat kyllä Jumalaan, mutta eivät Poikaan.

  8. Tässä hiukan vastinetta edellä oleviin jämäköihin kommentteihin!
    Mutta sitä ennen on tarpeen kenties selventää aluksi,

    MITÄ CHEEREM, mistä puhun, ON?

    Hepreankielisen Malakian kirjan viimeinen sana on cheerem. Yähän sanaan päättyy siis koko Vanha Testamentti!

    Sana tarkoittaa tuhon omaksi vihittyä, perikatoa. Se on niin voimakas sana, että Septuagintan kääntäjät vaihtoivat jakeiden 24 ja 22 (Mal 3:22,24) paikkaa, ettei koko profeettakaanon päättyisi kiroukseen. Juutalaisetkin neuvoivat lukemaan jakeen 23 toistamiseen jakeen 24 jäljessä. Perikadosta ei kuitenkaan pelasta jakeiden vaihtaminen tai toistaminen uudessa järjestyksessä. Sen voi välttää vain yhdellä tavalla: Kansan keskuudesta on poistettava kaikki cheerem, tuhon omaksi vihitty, muutoin koko kansa joutuu perikatoon.

    Jokaiselle rehelliselle Raamatun lukijalle tämä käy täysin selväksi, jos hän tahtoo ottaa Mooseksen tooran, opetuksen, – mikä on itse Jumalan säätämä koko Israelia (j. 22), siis Jumalan kansaa varten, – todesta. Siksi Herra profeetan kautta kehoittaa muistamaan ja pitämään mielessä Mooseksen laki (toora). Tooran opetuksen mukaan tuhon omaksi vihittyä, mitä hyvänsä, ”olipa se ihminen tai eläin tai perintömaa, älköön myytäkö älköönkä lunastettako; sillä kaikki vihitty (cheerem) on korkeasti pyhää, Herran omaa. Ihmistä, ketä hyvänsä, joka on tuhon omaksi vihitty (cheerem), älköön lunastettako, vaan hänet surmattakoon” (3 Ms 27:28s).

    Israelin, Jumalan omaisuuskansan keskuudessa tuhon omaksi vihittyä ei siis voinut säilyttää, sitä ei voinut myydä eikä lunastaa, vaan se oli poistettava ja hävitettävä, muutoin koko kansa joutui saman tuomion alaiseksi

    Joosuan kirjan 7. luvussa kerrotaan Aakanin rikkomuksesta, jonka seurauksena Israel ei voinut kestää vihollisen edessä. Aakan antoi kunnian Jumalalle ja tunnusti rikkomuksensa tietoisena siitä, että hän samalla tuomitsi itsensä syypääksi kuolemaan. Mutta samalla hän pani toivonsa Jumalaan, joka kuolleet herättää. Niinpä tuomion täytäntöönpanopaikasta, Aakorin laaksosta tuli profeettain julistuksessa (Hoos 2:17) toivon ovi.

    Profeetta Malakiankin julistuksessa ainoa toivo on profeetta Elian tulo ennen Herran päivän tuomiota. Hän tulee vaikuttamaan niin, että cheerem (vrt. hereettinen) poistetaan Jumalan kansan keskuudesta. Hän kiinnittää katseen Messiaaseen, Jumalan Karitsaan, joka yksin voi poistaa synnin kirouksen ihmisen elämästä. Se ei tule tapahtumaan kuolemantuomion peruutuksen kautta, vaan ristin kautta. Vanha ihminen, liha ja veri, ei voi periä Jumalan valtakuntaa, se on kuoletettava tekoinensa tieltä pois, jotta uusi ihminen voisi nousta ylös. Erityisesti lopun aikana kuitenkin tämä ristin sanoman julistus pahennuksensa takia on vesitetty, niin että cheeremillä sekoitettua hengellisyyttä uhkaa Baabelin tuomio, tuhon omaksi vihkiminen.

    Herra on kuitenkin luvannut ennen sitä lähettää profeetta Elian, joka tulee kääntämään uskovien sydämet niin, että he sanoutuvat kaikesta tuhon omaksi vihitystä irti, vaikka se merkitseekin, niin kuin Jeesus sanoi, elämänsä kadottamista tässä elämässä (Lk 17:33).

    Tarkastelkaamme lähemmin, kuinka tämä tapahtuu ja miten se liittyy kolminaisuusoppiin, jota pidän cheereminä, joka on poistettava! Tämän teen seuraavassa kommentissani, jos Herra suo ja “santarmit” sen sallivat!

    Pohdipa asiaa, hyvä ystävä, rukoillen ja vakavasti, sillä ei ole toki mitättömästä asiasta kysymys!

  9. Kolminaisuudesta jatkoa:

    Juha Heinilä: ”Jumala syntyi ihmiseksi neitsyt Mariasta.”

    Juha, missäs näin sanotaan? Olepa tarkkana, ettet sekoita omia tai yhteisösi tulkintoja Kirjoitusten sanaan! (Ilm 22:19)

    Juha: ” Emme voi ohittaa Jeesuksen neitseellistä sikiämistä neitsyt Mariasta. Pyhä Henki Jumala on voimallinen ja sai ihmeitä aikaan ja saa vastakin. Jumala sovitti Golgatalla syntimme. ”

    Ei toki eikä missään tapauksessa saakaan ” ohittaa Jeesuksen neitseellistä sikiämistä neitsyt Mariasta.” Enkeli sanoi. ”Korkeimman voima varjoaa sinut, sen tähden myös se pyhä, mikä syntyy, pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi”! Enkeli Gabriel ei puhunut Jumalan syntymisestä yhtään mitään!

    Juha: ”Tuomiot eivät kuulu meille. Jokaisella meistä on mahdollisuus vielä kun armon aikaa on jäljellä uskoa Jumalaan Herraan Jeesukseen Kristukseen ja samoin meillä on aikaa eksyä Taivastieltä pois.”

    Etkö, Juha, tuomitse minut ja tuhannet muut, kun julistat, ettei ole kristitty, jos ei usko kolminaisuuteen? Siinähän annoit lopullisen arvion minusta ja joistakin samoin uskovista.

    Juha, puhuit armon ajasta uskoa Jumalaan Herraan Jeesukseen. Ei armon aikaa ole meille annettu sitä varten, että uskomme Jeesuksen olevan Kaikkivaltias Jumala. Sehän olisi jo ensimmäisen käskyn rikkomista: ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia minun rinnallani.”

    Otan tähän hiukan suomalaista teologiaa. Se on ihan pätevää ja riittävää meille jokaiselle tarkistaa, ovatko Raamatun sanasta saamamme käsitykset asiantuntijain mielistä oikeita. Ajattelen Paavalia, joka, tosin vasta vuosien (14v) jälkeen meni apostoleilta varmistamaan, ovatko käsitykset ja opetukset samoilla linjoilla.

    Minulla on tässä käsilläni Kari Kuulan tutkimus Paavalista, kristinuskon ensimmäisestä teologista. Oikein hyvältä tuntuu lukea jo vuosikymmeniä ennen Kuulan kirjaa kolminaisuudesta Raamatun äärellä tajuamistani asioista.

    Kuulan mukaan Paavali ei missään selvästi nimitä Jeesusta Jumalaksi (s. 195s.) Kuula puhuu varhaiskristillisessä kirjallisuudessa selvään näkyvästä kehityskaaresta, ”jossa alkuvaiheen juutalaisesta profeetasta (Jeesus Nasaretilainen) tulee lopulta pakanoiden Jumala” (s. 198). Paavali piti tiukasti kiinni juutalaisesta monoteismistään. Paavali ei koskaan antanut ylistystä Jeesukselle, vaan aina Kaikkivaltiaalle Jumalalle. Jeesus Paavalin julistuksessa oli aina alisteinen Isälle, silloinkin kun Hänelle annettiin kaikki valta. Jumala oli Kristuksessa, ja sovitti maailman itsensä kanssa, Ei siis sanota, että Jumala sovitti maailman ristillä kuolemalla!

    Kuulan mukaan Paavali ei tuntenut kolminaisuusoppia, ja apostolilta, näyttää puuttuvan myös myöhemmälle kristinopille tärkeä käsitys Kristuksen “ennaltaolemisesta”. Paavali liittyi varhaiskristilliseen perinteeseen, joka tunnusti Kristuksen “Herraksi”.

    Paavali ”käytti Jeesuksesta arvonimeä ”Herra” erottaakseen Jeesuksen ”Isästä Jumalasta”, ei samaistaakseen Jeesusta Vt:n ”Herraan Jumalaan”. ”Herra” kuvaa Jeesuksen roolia ja tehtävää: ”Herra” Jeesus hallitsee omiaan ja seurakuntaansa, ja hänen omansa haluavat olla kuuliaisia mestarilleen. Herraksi korotettunakin Jeesus pysyy Jumalalle alisteisena. Hän on saanut Jumalalta herruutensa, joten hän ei käytä omaa valtaansa vaan Jumalalta saamiaan valtuuksia.. Siksi se että Jeesus tekee samoja asioita kuin Jumala, ei merkitse, että Jeesuksen täytyisi myös olla Jumala. Kun kaikki tulevat kerran tunnustamaan Jeesuksen herruuden, he antavat kunnian Jumalalle: ”Jokaisen kielen on tunnustettava Isän Jumalan kunniaksi: ”Jeesus Kristus on Herra” (Fil 2:11). Lopussa Kristus palauttaa valtansa takaisin Jumalalle (1- Kor 15:24-28).” s. 195

    Kolminaisuusopin kannalta keskeinen ajatus Kristuksen ennaltaolemisesta tulee vasta paavalilaisen koulukunnan synnyttämässä Kolossalaiskirjeessä sekä myöhemmin kirjoitetussa Johanneksen evankeliumissa. Ratkaiseva vaikutus oli toisella vuosisadalla kirjoittaneella piispa Ignatios Antiokialaisella, jonka ajatus “Jumalan tulemisesta lihaksi” omaksuttiin kirkon päälinjaksi.” (Kotimaa 15.06.01) Juutalaisista juurista siis etäännyttiin jo toisella vuosisadalla ja omaksuttiin kreikkalisesta ynnä muusta pakanallisesta maailmasta käsitykset esimerkiksi Jeesuksen Jumaluudesta.

    Mutta jos annamme Raamatun itsensä Pyhässä Hengessä valaista meitä ja tarvittaessa muuttaa käsityksiämme, voimme nähdä, että meille on täysin riittävää Jeesuksen kristologiaa, kun emme mene “yli Kirjoitusten”, vaan tyydymme uskomaan, mitä Jumala on todistanut Pojastansa ja että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika ja että meillä on elämä Hänen nimessänsä.

    Mielestäni olisi jo aika meidän kristittyinä ja Jeesukseen uskovina ottaa itselleenkin takaisin oppi ainoasta, elävästä Jumalasta, kuten Jehovan todistajilla, islamilaisilla, kuin myös ortodoksijuutalaisilta jo on ja omaksua alkuseurakunnan ja esimerkiksi Paavalin alkuperäinen oppi Jeesuksesta Jumalan Poikana, jossa ainoassa on pelastus. Onhan Totuus Majesteetti, jota meidän tulee kumartaa, tulee se vaikka harhaoppisten leiristä!”

    Esimerkiksi kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei toki sinänsä ole ketään helvettiin vienyt, onhan siinä kysymys jonkinlaisesta opillisesta keskiarvosta, joka on jättänyt itse kullekin uskovalle liikkumavaraa omakohtaiseen hengelliseen tajuamiseen pelastuksestaan Kristuksessa.

    Selkeillä vesillä tässä ei kuitenkaan pelastuksen asiassa olla, jos ei jakseta uskoa, että Jumalan ainosyntyisen Pojan, Jeesuksen Messiaan Nimeen kastaminen on riittävä suuren Jumalan yhteyteen pääsemiseksi. Onhan tämä Poika, vaimon siemen, ainoa tie Isän tykö (Jh 14:6). Ainoastaan tässä nimessä on pelastus (Apt 4:12). Kaikkivaltiasta Luojaamme ja Isäämme kunnioitetaan parhaiten tunnustamalla kirkkaasti Hänen itse asettamansa pelastusjärjestys: Pojan – eikä kenenkään muun – kautta saadaan elämä ja tullaan Isän tykö.

    Mitä edellä sanottiin kasteesta, sopii myös soveltuvin osiin uskosta kolminaisuuteen! Pelastukseen ei riitä ihmisen järjen, ‘logiikan riemuvoitto’, niin kuin kolminaisuusopin oivaltamista on kutsuttu. Siihen tarvitaan ilmoituksen Sana, jonka takana on itse ilmestyksen Henki. Lutherkin opetti, että sellainen oppi, mikä ei perustu ilmestyksen Sanaan, on hylättävä.

    Niitä raamatullisia asioita, mitkä on sisällytetty kolminaisuusnimikkeen alle, ei tarvitse eikä saakaan kolminaisuusopin kanssa hylätä, vaan ne voidaan opettaa, pitää ja jopa ymmärtääkin selkeämmin muissa yhteyksissä. Mutta itse kolminaisuusoppi on yli Kirjoitusten menevänä järjen päätelmänä ja Kristus-keskeisen pelastustien hämärtäjänä syytä hylätä ja ryhtyä sitä selkeämmin puhumaan Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä niillä nimikkeillä, terminologialla ja sisällöllä, mitkä Raamattu meille ilmoittaa. Yli Kirjoitusten kurkkiminen ja Jumalasta tietäminen, olkoon se kuinka viisaan tuntuista tahansa, on spiritismiä (tai spiritualismia, kuten ao. harrastajat itse mieluummin uskontoaan kutsuvat).”
    Jatkuu…

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.