Pyhitetty olkoon Sinun nimesi

Evankeliointitapahtuma Ingilassa  Hänen majesteettinsa juhlakatoksessa.
Ruhtinaskunnassa  huomasivat, että väkeä tulee niin paljon, että emme mahdu luterilaiseen kirkkoon. Niinpä hallitsija tarjosi oman juhlahallin käyttöömme. Väki täytti paikan. Ruokatarjoilun hoitivat luterilaisten,  katolisten ja muslimien naisjärjestöt hyvässä yhteistyössä.

SUNNUNTAI 18.10.2020

20. sunnuntai helluntaista

Usko ja epäusko

Ensimmäinen lukukappale: Jes. 8: 11–15

Ole rohkea -  Älä pelkää

Kun ihmisellä on Herran pelko mielessään niin hänen ei tarvitse pelätä mitään vastuksia. Silloin voi vapaasti toimia sen mukaisesti, mikä parhaalla tavalla toteuttaa Jumalan tahtoa kulloisessakin tilantteesa. Jumalan armon vapauttaman ei tarvitse säikähtää turhista esteistä vaan voi rohkeasti suunnata katseensa eteenpäin.  Yleensä rakkauden ja hyvien käytöstapojen tie johtaa parempiin tuloksiin, kuin turhanpäiväinen inhimillinen hätäily ja hosuminen.

Lujalla kädellä Herra veti minut pois siltä tieltä, jota tämä kansa kulkee. Hän sanoi:
- Älkää sitä kutsuko salaliitoksi,
mitä tämä kansa salaliitoksi kutsuu.
Älkää vavisko,
älkää sitä pelätkö,
mitä se pelkää.

Mooseksen seuraajaa Joosua kehotettiin menemään eteenpäin rohkeasti ja mitään pelkäämättä. Saman kehotuksen tässä lukukappaleessamme Jumala antaa profeetta Jesajalle.  Mekin saamme ottaa tämän sanan omalle kohdallemme ja rohkeasti toimia Jumalan valtakunnan hyväksi. Vastuksia ei tarvitse säikähtää, vaan saamme mennä eteenpäin.

Pyhittäkäämme Jumalan nimi

Jumala on läsnä kaikkialla luomakunnassaan. Erityisesti hän on läsnä siellä, missä hänen nimensä mainitaan.  Jumalan nimen esilläolo merkitsee Jumalan läsnäoloa. Niinpä Isä meidän rukouksessakin pyydämme, että Jumala on kanssamme, kun rukoilemme: Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Jumala on ilmoittanut itsenä kolmiyhteisenä Jumalana:  Jumala on yksi ja hänessä on kolme persoonaa Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Niinpä kasteessakin meidät kastetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.  - Huomaa nimi -sanan yksikkö! - Koska Jumalan nimi lausutaan, niin hän on läsnä.  Missä Jumala on läsnä, siellä hän myös toimii meidän hyväksemme. Niinpä Jumala itse toimii kasteessa, koska se tehdään hänen nimeensä.  Jumala itse on kasteen toimittaja. Siksi myös kasteen vaikutus on Jumalan työn tulos: Ihminen syntyy uudesti, hänestä tulee Jumala lapsi, ja ihminen saa Pyhän Hengen lahjan.  Näin ihminen on elämänsä jokaisena hetkenä Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon tukemana  ja saa elää elämänsä täysin rinnoin Jumalan luomana, Kristuksen vanhurskauttamana ja Pyhän Hengen johtamana.

Jumalan läsnäolo luo pyhän kunnioituksen meihin ja kaikkiin, jotka Jumalan nimeen on kasteen kautta yhdistetty.  Tämä tulee esille myös rukouksessa.

Katekismus 2000 toteaa:

Rukous ei ole kahden tasavertaisen kumppanin keskustelua, vaan pienen ihmisen nöyrtymistä suuren ja pyhän Jumalan edessä.

Sama pyhä kunnoitus tulee esille myös Jesajan profetiassa:

Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä,
pelätkää vain häntä,
vaviskaa hänen edessään.

Usko ja epäusko

Usko on dynaaminen voima. Epäusko jättää tämän voiman ulkopuolelle.  Tätä voi verrata liikennevaloihin pysähtyneeseen autoon. Liikennevalojen vaihtuessa liikkeelle lähtee se auto, missä vetopyörät on yhdistetty moottoriin. Mutta se auto missä kuljettaja painaa kaasua täysin voimin, mutta jättää vaiheen vapaalle tai painaa samalla kytkimen pohjaan, ei liiku minnekään.

Niinpä myös Jesajan profetia varottaa epäuskosta ja Jumalan armon hylkäämisestä jopa hyvin vakavin sanoin:

Monet heistä kompastuvat,
syöksyvät nurin niskoin, loukkaantuvat,
tarttuvat ansaan, jäävät kiinni.

Tässä pyhä 1. lukukappale kokonaisuudessaan: 

Jes. 8: 11–15

Lujalla kädellä Herra veti minut pois siltä tieltä, jota tämä kansa kulkee. Hän sanoi:
- Älkää sitä kutsuko salaliitoksi,
mitä tämä kansa salaliitoksi kutsuu.
Älkää vavisko,
älkää sitä pelätkö,
mitä se pelkää.
Pitäkää te Herra Sebaot pyhänä,
pelätkää vain häntä,
vaviskaa hänen edessään.
Hänestä on tuleva solmu ja este,
kompastuskivi, kallionlohkare
Israelin kahden kuningashuoneen tielle,
Jerusalemin asukkaille loukku ja ansa.
Monet heistä kompastuvat,
syöksyvät nurin niskoin, loukkaantuvat,
tarttuvat ansaan, jäävät kiinni.

31 kommenttia

  • Matias Roto sanoo:

    Tarja

    Olet ehtinyt kirjoittamaan paljon sen jälkeen kun viimeksi kävin blogeja katsomassa.

    Päiväni on mennyt muissa yhteyksissä.

    Kiitos näistä kommenteistasi.

    Annoin muutaman vastauksen, mutta nyt käyn levolle.

    Palaan vastailemaan sinulle levättyäni yön yli.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Matias

    Hyvää huomenta,

    Kiitos vastauksista, kuittaan luetuksi.

    Katselen vielä tarkemmin ja otan kantaa jos aihetta löytyy.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Terveisiä sunnuntain jumalanpalveluksesta Someron kirkossa. Meillä oli Saara tyttäreni lähtösaarna. Hän muuttaa Kuopioon töihin.

    Ajattelin tässä myös kertoa miten valmistelin tätä blogia.

    Katekismuksen isä meidän rukouksen Ensimmäisen rukouksen selityksiä luin erilaisista laitoksista ja selityksistä yhteensä kahdellatoista eri kielellä, muutamalla keilellä useamman muotoisin selityksin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto
    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kaupunginvaltuutettu ja tarkastuslautakunnan varapuheenjohtaja Somerolla. Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymän valtuutettu. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu ja kirkkoneuvoston jäsen. Vanhemmat lapset ovat jo aikuisia, kotona vielä prinsessat Hilary ja Elvira. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25