Ristinkuolemasta ylösnousemukseen

Tämän pääsiäisen ristiinnnaulitseminen puhuu minulle ennen kaikkea oman itseni ristiinnaulitsemisesta. Omien oman egooni liittyvien pyrkimysten alistamisesta ehdottoman rakkauden palvelukseen.

Itselleni se merkitsee anteeksiantamista niille, jotka ovat lyöneet omat naulansa minuun. Se merkitsee Kristuksen puoleen kääntymistä anoen armahdusta omasta kivustani, mutta myös niiden puolesta, joille olen itse aiheuttanut kipua.

Tämän päivän Via Dolorosa, kärsimystie vie sen äärelle, että jotta voisin kokea myös ylösnousemuksen, minun on ensin annettava itseni ristiinnaulittavaksi eli ehdottoman rakkauden murrettavaksi.

Mielestäni Kristuksen ylösnousemus on meille annettu esimerkki siitä, että ylösnousemus on myös meille mahdollinen saavuttaa itsellemme kuolemisen kautta. Ymmärrän, että meille tavallisille kuolevaisille ylösnousemus on ehdottoman rakkauden taajuuteen astumista.

Näin kärsimys itsemme ristiinnaulitsemisen myötä voi olla olennainen osa ylösnousemistamme. Silloin ylösnousemme yhdessä Kristuksen kanssa ehdottoman rakkauden taajuuteen.

1 kommentti

  • Sami Paajanen sanoo:

    “Noustuaan kuolleista suuressa kirkkaudessa ja vapaana kaikesta maallisesta Hän ilmaisi itsessään koko kaikkeuden uudistumisen. Hän toi ikuisen, muuttumattoman olemassaolon olennoille, joiden luonto on aineeton ja näkymätön – olihan Hän sielunsa puolesta näiden kaltainen. Saman muuttumattomuuden Hän toi myös olennoille, joiden luonto on näkyväinen ja aistittava – ovathan nämä ruumiidensa puolesta samankaltaisia Hänen kanssaan. ” ( Kyros Edessalainen)

    “Ylösnousemus on todiste siitä, että Kristus todella oli luvattu Messias-Jumalihminen (Joh.2: 18-19;Mt.12:39), sillä ihmiselle ei ole mahdollista itsensä kuolleista herättäminen. Se on myös todiste Kristuksen suorittaman lunastustyön todellisuudesta (1 Kor.15: 17), sillä apostoli Paavalin mukaan niillä, jotka Kristuksessa ovat, ei ole kadotustuomiota (Room. 8: 1). Kristus ei voi enää kuolla ja hänen ylösnousemisensa on alkuna myös koko hänen lunastamansa ihmiskunnan voitolle kuolemasta. Aadamin kautta turmeltui ihmisten yhteinen luonto ja kuoleman laki pääsi valtaan. Kristuksen kautta ihmisten yhteinen luonto palautui alkuperäiseen arvoon ja ylösnousemuksen laki astui voimaan. Jumalan kaitselmuksesta yleinen ylösnousemus on kuitenkin siirretty maailman loppuun. ” ( Raimo Sissonen)

    Ilmoita asiaton kommentti