Romahtaako kristillisten hautajaisten suosio?

Sivun evl.fi/tilastot mukaan hautaansiunaamisten määrä vuonna 2011 oli 48201, viime vuonna 47799; vähentyi siis 0,8 prosenttia. Tilastokeskuksen mukaan kuolemien määrät olivat 50590 ja 51710, kasvoi siis 2,2 prosenttia. Kristillisen hautajaisten osuus on vuodessa laskenut lähes kolme %-yksikköä.

Pudotus tuntuu tavattoman suurelta. Hautaustavat ovat yleensä kaikista tavoista hitaimmin muuttuvia, ja kirkkoon kuuluvien osuus vanhemmissa ikäluokissa suurempi. Vuonna 2003 osuus on ollut 98%, neljä vuotta myöhemmin 96% ja edelleen tästä neljän vuoden kuluttua 95%. Viime vuonna osuus näyttää vajonneen suunnilleen sen verran kuin 6-8 edellisen vuoden aikana.

Onko tämä tilastoharhaa? Joulukuussa kuolleita haudataan tammikuussa, mutta tuskin tämä määrä paljon vaihtelee vuodenvaihteiden välillä. Onko tilastoinnissa tehty jokin muu muutos?

Jos luku on totta, se kertoo kirkon viimeisenkin ytimen murenemisesta. Tähän saakka hautajaisista on vielä voinut sanoa kirkon osuudesta ”lähes kaikki”. Vihkimisten osuus on jo lähes puolet ja puolet, ja rippikoulu ja kaste ovat nekin menettämässä suosiotaan. Lähes kaikki mittarit osoittavat alaspäin, ja ilmeisesti alamäki vieläpä jyrkentyy edelleen.

 

  1. Kirkolliset hautajaiset vähenevät, mutta muutos ei tule olemaan kovin nopea. Pääkaupunkiseudulla prosentuaalinen osuus vähenee nopeasti, koska maahanmuuttajat eivät (yleensä) pyydä ev.lut. pappia toimittamaan hautaansiunausta. Joskus kuulin mutkan kautta, että omaiset eivät olleet aikoneet pyytää pappia, vaikka vainaja kuului kirkkoon. Ehdotimme heille kuitenkin kirkollista siunausta ja niin tapahtui.

  2. Sen verran katsoin, että esimerkiksi Helsingissä väkiluku on kasvanut. Pohdin sitä, että mahtavatko vanhemmat ihmiset muuttaa eläkkeelle jäätyään, mutta huomasin ainakin 65-vuotiaiden määrän lisääntyneen. Tuo Mikkeli taas on Etelä-Savossa, jossa väestö on vähentynyt, mutta Mikkelissä hiukan lisääntynyt. Siellä on tehty kuntaliitos 2013, joten hiukan hämmästelin pientä nousua. Luulis olevan enemmän. Espoo mietityttää, koska se on muuttovoittoinen. Samaten tuo Lapua siellä väestö on lisääntynyt. Mutta kyllähän nämä selittyy eroilla.

  3. Jotkut toivovat läheiselleen hautaan siunaamista siksi, että eivät yksinkertaisesti tunne mitään muuta tapaa saattaa vainaja hautaan kuin hautaan siunaaminen. On sekä kirkon että omaisten intresseissä toimia vainajan vakaumuksen mukaisella tavalla hautajaisten yhteydessä. Kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus eivät kerro mitään siitä, mikä on korrekti tapa toimia hautaan siunaamisen suhteen.

    Olisi merkittävää edistystä jos kansan syvien rivien tietoisuudessa olisi jokin muukin tapa saattaa läheisensä hautaan kuin kirkollinen hautaan siunaaminen. Tällä hetkellä tilanne on kuitenkin se, että omaiset kääntyvät kirkon puoleen, sillä mitään muuta ei ole (tiedän, että on erilaisia viritelmiä, mutta ne eivät ole yleisesti käytännössä tai tiedostettuna). Ehkä aatteellisimmat ja valveutuneimmat miettivät asian etukäteen, mutta suurimmalla kansaosalla yhä edelleen on hautajaisten yhteydessä mielessä kirkkomaa ja virsi 631.

  4. Tiedän kyllä Raimo. Tämä Kouvolakin eli Kymenlaakso kuuluu siihen. Pohdin kuitenkin tuon Jorin viestin perustella ja Mikkelin kaupungin väkiluku pohditutti lähinnä. Kuntaliittymän yhteydessä sanotaan, että väkiluku on 55000 kun Suomenniemi ja Kristiina ovat yhdistyneet siihen. Mutta nyt uudelleen katsoessa tajusin Jorin tietojen olleenkin 2011-2012 ja minä katsoin vuoden 2013 tietoja. Siksi kai jouduin raapimaan päätäni. Mutta kyllä toi tutkimusretkeni mun omaa hahmottamista auttoi. Mulla on aika neutraali kiinnostus. sitä, että oikeasti tajuaisi mitä, tapahtuu ilman intohimoja.

  5. Kristillisten hautajaisten suosio ei ole vähentynyt mielestäni mihinkään.
    Erot mahtuvat virhemarginaaliin.
    Mitä niiden tilalle? Ateismi ei tarjoa ihmiselle yhtään mitään, ei eläessä ei kuollessa. Useimmat kirkosta eronneet haudataan kristillisin menoin, ja omaiset tahtovat papin muistotilaisuuteen.
    Ateistinen demagogi puhumassa omaisille lumisen haudan äärellä
    30 asteen pakkasessa – eikö se olisi jo kylmyyden huippui

Kirjoittaja