Rukous joen puolesta

Tällä viikolla useat ystäväni ovat sosiaalisen median mukaan yhtäkkiä pistäytyneet Yhdysvaltojen Pohjois-Dakotassa. Kysymys on sosiaalisen median tempauksesta, jossa jo yli miljoona ihmistä ympäri maailmaa osoittaa tukensa Standing Rock –nimisellä alueella käynnissä olevalle alkuperäiskansojen protestille öljyputken poraamista vastaan.

Vaikka asia näkyy virtuaalitodellisuudessa, kyseessä ei ole nettipeli vaan ihan tosielämän kamppailu. Pohjois-Dakotan alueella etenee valtava kiistanalainen yksityinen öljyputkihanke, jonka estämiseksi ihmiset ovat protestoineet rauhanomaisen leirin avulla jo useiden kuukausien ajan. Alkuperäiskansojen mukaan öljyputken suunniteltu sijainti uhkaa intiaanien asuinalueen vesivarantoja sekä perinteisiä pyhiä paikkoja ja hautausmaita. Paikalle on nyt leiriytynyt tuhansia intiaaneja ja heidän puolustajiaan lähialueilta, ulkomailtakin. Eräänä päivänä mielenosoittajien rinnalle rynnisti lauma puhveleita, eläimiä jotka ovat Lakota-intiaaneille merkityksellisiä ja pyhiä, vähän kuten porot saamelaisille. Tästä taistelusta ei ole puuttunut symboliikkaa. Intiaanien protesti on herätellyt niin YK:ta kuin eri uskonnollisia tahojakin. Tällä viikolla alueella vieraili solidaarisuuden osoituksena yli 500 papin valtuuskunta. Yhteydenotoilta poliisinkaan kanssa ei ole vältytty, eilen pidätettiin myös pappeja. Olen seurannut tilanteen kehittymistä sosiaalisessa mediassa, jossa tilanneraportteja löytyy esimerkiksi tunnisteella #NoDAPL.

Tässä kamppailussa nousee esiin aikamme suuri vastakkainasettelu: henkisiä ja kulttuurisia arvoja, kohtuullista elämää ja planeetan suojelua korostava alkuperäiskansa monista kulttuureista nousevine puolustajineen ja kapeaa talousintressiä palvova suuri öljyteollisuus väkivaltakoneistoineen.

Standing Rockin mielenosoitus on yksi valtamediassa vähälle huomiolle jäävistä kamppailuista perinteisten elämänmuotojen säilyttämisen puolesta. Kysymys on, paitsi laajojen ihmisjoukkojen oikeudesta puhtaaseen veteen, myös pienten kansojen oikeudesta omaan kulttuuriperintöön ja pyhiin paikkoihin. Tämän kaltaiset taistelut herättävät ihmisiä ympäri maailmaa levittämään viestiä ja lahjoittamaan pieniä rahasummia, joista kasvaa pikkuhiljaa suuria virtoja.

Joku voisi moittia nykypäivän nettiaktivismia pinnalliseksi "kliktivismiksi", jossa asioiden taustoista ei vaivauduta ottamaan selvää, saatika sitouduta pitkäjänteiseen osallistumiseen. Nettiajan hyvä puoli on kuitenkin se, että pieni ihminen voi hankkia itseään kiinnostavista maailman tapahtumista paljon ensikäden tietoa, jos vain viitsii nähdä sen vaivan että lähtee seuraamaan hakusanaa tai aihetunnistetta netissä. Somen sisältöihin täytyy toki suhtautua vähintään yhtä suurella mediakritiikillä kuin vaikkapa Helsingin Sanomiin.

Standing Rockissa protestoijat ovat ottaneet käyttöön pienikokoiset helikopterikamerat, joita saa nykyisin melko edullisesti. Niiden avulla leiriläiset ovat pystyneet seuraamaan putken rakentamisen edistymistä ja poliisin toimintaa leirin ulkopuolella ilmakuvien avulla. Kansalaisreportaaseista paikanpäältä välittyy ainakin minulle kuva rukoilevasta ja mielenosoittajien puolelta rauhanomaisesta protestista. Nettikeskusteluista näkee, että kansalaisten luottamus esivaltaan on koetuksella. Poliitikot ja heidän käskyvallassaan oleva poliisi näyttäytyvät vain omien etujensa ja rikkaiden öljypohattojen suojelijoina. Pattitilanteelta vaikuttaa.

Lakota-intiaanien profetioissa varoitetaan mustasta käärmeestä, joka tuo tullessaan tuhoa ja hävitystä, moni uskoo tämän putken olevan se käärme.

Olipa profetiasta mitä mieltä tahansa, tänään liityn maailmanlaajuiseen rukousten ketjuun tilanteen rauhanomaisen ratkaisun puolesta.

2 kommenttia

  • Tarja Aarnio sanoo:

    Kiitos tärkeästä kirjoituksesta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Miten tulee rukoilla ja toimia?

    Voiko rukoilla jotain ja toimia sen asian puolesta vastoin Jumalan Sanaa?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Minna Mannert
    Minna Mannert

    MATKALLA KIRKOLLE Helsinkiläinen pappi ja aktiivinen kansalainen. Jaan ajatuksia yhteiskunnasta ja kirkon merkityksestä, arvoista ja kaupunkilaisen nuoren aikuisen arjesta.