Sanoiko paavi Big bangin ja evoluutioteorian olevan ”oikeassa”?

Taas pitää vähän selvitellä uutisointia Vatikaanin tapahtumista, tällä kertaa paavin sanoista koskien luomista ja evoluutiota. Muun muassa Ilta-Sanomien sivuilla ja monessa muussa paikassa uutisoitiin, että paavi sanoi big bangin ja evoluutioteorian olevan oikeassa. Todellisuudessa paavi ei ottanut mitään kantaa minkään tieteellisen teorian oikeassa tai väärässä olemiseen.

Alkuperäisteksti on toistaiseksi julkaistu vain italiaksi, joten käänsin äkkiä olennaiset kohdat. Mielestäni kyseessä on kaikin puolin erinomainen puhe.

”Haluan vain alleviivata, että Jumala ja Kristus kulkevat kanssamme ja ovat läsnä myös luonnossa, niin kuin Paavali sanoi Areiopagilla: ’hänessä me elämme, liikumme ja olemme’ (Ap.t. 17:28). Kun luemme 1. Mooseksen kirjasta luomiskertomuksen, on riski ajatella, että Jumala olisi tehnyt kaiken kuin taikuri, taikasauvoineen kaikkineen. Mutta ei se niin ole. Hän antoi luomiensa olentojen kehittyä niiden sisäisten lakien mukaan, jotka hän on itse kullekin antanut. Tämän hän teki, jotta ne kehittyisivät, jotta ne saavuttaisivat oman täyteytensä. (…) Näin luomakunta on edistynyt vuosisadasta ja vuosituhannesta toiseen, kunnes siitä on tullut se, minkä tänään tunnemme, juuri siksi, että Jumala ei ole demiurgi eikä taikuri, vaan Luoja, joka antaa olemisen kaikelle olevalle. (…) Big-bang, joka nykyään asetetaan maailman aluksi, ei ole ristiriidassa jumalallisen luojan toiminnan kanssa, vaan se vaatii sitä. Evoluutio luonnossa ei ole ristiriidassa luomisen käsitteen kanssa, sillä evoluutio olettaa niiden olentojen luomisen, jotka kehittyvät. Ihmisen tapauksessa taas on muutos ja uutuus. Kun 1. Mooseksen kirjan kertomuksen kuudentena päivänä tulee ihmisen luomisen vuoro, Jumala antaa ihmiselle uuden autonomian, luonnosta poikkeavan autonomian, joka on vapaus.”

(Puhe paavilliselle tiedeakatemialle 27.10.2014)

Koko puheen voi lukea italiaksi tästä.

papa-francesco-e-roberto-giua

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Nyt Meidän vain pitäisi ymmärtää mitä vapauden, omantunnonlahja Ihmiselle tarkoittaa. Jumalahan myös samalla luopui Kaikkivaltiudestaan. Näin perisyntikäsitteelle on huomattavissa toisenkinlainen merkitys kuin sikiämisen mukana siirtyvänä substanssina. Ja niin kuin käännöksessä kirjoitat, jotta ne kehittyisivät ja saavuttaisivat täyteytensä. Millä tavalla Ihminen nyt täyteyden asiassa poikkeaa eläimestä.

  2. Mielestäni on kysymyksessä sekava esitys. Tarkoitan niin paavia kuin sinuakin, vai onko kysymyksessä vain paavi!

    Esimerkkinä, ”sillä evoluutio olettaa niiden olentojen luomisen, jotka kehittyvät.”
    Tämä vaikuttaa kuin olisi Google traduttoren jälkeä. Mutta se ei ole.
    Alkuperäinen juttu on juuri noin sekava. Eli vedän sinut pois vastuusta, mitä sekaviin merkityksiin tulee, muuallakin tekstissä.

    Paavi todella kannattaa big-bangiä, vaikka muotoilu suo sijaa niillekin hengittää, jotka uskovat mitä on kirjoitettu Sanassa. Sama viesti oli jo Benedictuksenkin puheessa samalla akatemialle.
    Jumala on kaikkeuden luoja, sanoo Sana. Hän loi sanallaan kaikki mitä luotu on ja se oli sangen hyvä. Tämä tarkoittaa, ettei siitä unohtunut jotain kohteeseen jätettyä kehitystä varten. Mikään ei ole kehittynyt mhinkään ”täytetyteen”. On vain kaikki mennyt huonommaksi, jopa siinä määrin, että Jumalan piti koko maapallo hukuttaa, ihmisiä myöten. Taas vaikka alettiin puhtaalta pöydältä, niin luomakunta ei kehittynyt vaan degeneroitui ja monet lajit ovat häipyneet. Mitään uutta ei ole ilmaantunut eikä ole näköpiirissä.

  3. ”Evoluutio luonnossa ei ole ristiriidassa luomisen käsitteen kanssa, sillä evoluutio olettaa niiden olentojen luomisen, jotka kehittyvät. Ihmisen tapauksessa taas on muutos ja uutuus. Kun 1. Mooseksen kirjan kertomuksen kuudentena päivänä tulee ihmisen luomisen vuoro, Jumala antaa ihmiselle uuden autonomian, luonnosta poikkeavan autonomian, joka on vapaus.”

    Kiitos paavillisen puheen uutisoinnin selvittelemisestä. Oikeastaan on hämmästyttävää miten samaa mieltä noista asioista voi olla.

  4. Vapaus tarkoittaa siis Ihmiselle annettua Jumalan suurenmoista lahjaa ja tämä on samalla Ihmisen kehityksen kriteeri. Raamatun kielellä tämä tarkoittaa kehityskulun alkamista siitä, kun Ihminen alkoi taistella eläimellisiä vaistojansa vastaan. Mooseksen kirjan ensimmäinen luku siis kertoo, että eläimet eivät ole vapaita. Tämä tarkoittaa myös sitä, että eläimet tekevät sen, mitä niiden pitää tehdä. Mutta samalla tavalla Jumala loi ensimmäisen Ihmisparin kuudentena päivänä, mutta tällöin Heillä ei vielä ollut omantunnonlahjaa. Kun Jumala kahdeksantena päivänä puhalsi ja kielsi, tarkoitti tämä uuden diskontinuiteetin, epäjatkuvuuden ilmaantumista ja samalla tämä tarkoitti tehtävän antamista Ihmiselle. Näin omatunto on annettu Ihmiselle Hänen jatkuvaa kehitystänsä varten, mikä tänä päivänä on vielä pahasti kesken. Valitettavasti kirkkokunnat ymmärtävät asian suvullisesti siirtyvänä perisynnin substanssina, mikä kieltää ihmiseltä henkisen ja moraalisen edistymisen, mikä olisi Jumalan Ihmiselle antama tehtävä yrityksen ja ponnistuksen kautta. Näin Meidän valintamme on kulkea pääsääntöisesti lihan- ja animaalisten vaistojen ohjaamaan suuntaan tai taistella edellistä vastaan, mikä tarkoittaa osallemme myös tulevaa fyysistä kärsimystä, puutetta, jatkuvaa Itsensä kieltämisen tuskaa, välittämistä silloinkin, kun varmasti Emme halua ja anteeksiantamisen vaikeuden hyväksymistä. Olkaa Pyhät, sillä Minä olen Pyhä. Haaste on suuri, mutta olisi oikein hyvä huomata, että kun haluamme valita moraalisen tien kulkea, se ennen pitkää vie Meidät myös henkiselle tasolle.

  5. Kiitos Emil Anton tulkkauksesta.

    Kuulin tästä bussissa körötellessä ja häkellyin. Sitten siinä istuskellessani tuli mieleen, että mitähän paavi on todella sanonut ja totesin, että katsotaans, mitä jatkossa seuraa.

    Tässä se taas näyttää olevan. Alkaa todella ärsyttää tämä uutisointi, Onko asialla ollut kokematon, kielitaidoton vai asenteellinen toimittaja? Siihen törmää nykyisin aivan liian usein.

  6. Edellisessä kommentissani diskontinuiteetti, epäjatkuvuus, tarkoittaa ymmärtääkseni samaa kuin Emil Antonin käännöksessä luonnosta poikkeava autonomia, mitä Paavi kutsuu vapaudeksi. Näin asia ei voi kuitenkaan olla, vaan kyse on vasta Ihmisruumiista. Se, että Paavi käännöksen mukaan asettaa tapahtuman kuudenteen päivään, johtuu varmastikin siitä, että olisi ollut kirkon perinteen vastaista ja ennenkuulumatonta ymmärtää Ihmisen sielun syntymisen ja valinnanvapauden liittyvän toisiinsa ja nimenomaan kahdeksanteen päivään. Näinhän asian kuitenkin täytyy olla. Pieneksi ongelmaksi jää vielä perisyntikäsitteen kanssa painiminen siinä mielessä, miten kirkko kertoo asialle uuden, paremman ja Ihmisarvoa kunnioittavan käsityksen.

  7. Evoluution kannattajat joutuvat selittämään Raamatun kyllä kokonaan uudelleen, jos haluavat olla johdonmukaisia oppinsa kanssa.

    Raamatusta ei löydy sellaista käsitystä, jossa ihmisen elämää ja kuolemaa pidetään sattumana, tai edes sellaisena, jossa Luoja on heittänyt alkusolut mereen ja katsoo mitä siitä tulee. Ei ole mitään kehitystä, jossa toinen laji kehittyy toiseksi lajiksi tai edes olioksi, jos siitä olisi todisteita, niin sen näkisivät kaikki.

    Sekulaari tiede on oman sokeutensa kuvitelmansa vanki. Se sanoo vakavalla naamalla: ”Miljoonaan vuotta sitten, se teki sitä ja tämä teki tuota ja niin syntyi sitä.
    Jeesuksesta ei kuitenkaan löydy mitään varsinaisia todisteita, vaikka siitä on muutama tuhat vuotta. Saati Adamista. Sen Tiede on kuitenkin tunnustanut, että kaikki ihmiset ovat alkuisin yhdestä.

    Raamattu ei opeta missään, että kuolema olisi Jumalan Luomisen väline. Tätähän evoluution mukainen selitysmalli nimenomaan on.

    Päinvastoin Raamattu pitää kuolemaa vihollisuutena ja Adamin lankeemuksen seurauksena, jonka jälkeen koko maa kirottiin ihmisen tähden.

    ”Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: ’Älä syö siitä’, niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi; orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
    Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.” 1.Moos.3
    Kuulee paljon, jopa niin karkeaa opetusta, että Jumala on Luonut maailman luonnollisen kuoleman kautta. Raamatun mukaan kuolema on vihollisuus, eikä mikään kehityksen välinen (evoluutio)

    Raamatun mukaan Luoja ei ole sattuman Jumala, vaan järjestyksen Jumala.
    Tieteellä ei ole yhtään todistusta evoluutiosta ja Raamattu puhuukin selvästi evoluutio-oppia vastaan.

    Ihminen uskoo helposti sitä, joka puhuu ihmisen omasta voimasta, tahdosta ja vapaudesta, vaikka vääryydessä eläminen on meille mieluisaa, eikä kukaan ole synnin vihollinen luonnostaan, vaan ihminen tekee oman mielensä mukaan halusta, vaikka tietää toimivansa väärin yhteisiä etuja vastaan.
    Jos olisimme vapaat, niin voisimme aina tehdä hyvää ja oikein. Jos taas emme tee pelkästään hyvää, niin silloinhan me teemme pahaa saman vapauden nimissä! Näin on synti näytetty toteen, sillä meidät on myyty synnin alle, kuten Raamattu ilmoittaa. Synnin palkka on kuolema.

    Kehitys ei ole johtanut ihmistä yhtään paremmaksi, päinvastoin yhä isompia pommeja on ihminen keksinyt toistensa turmaksi. Sitä paitsi tiede on myös tutkinut ihmisen perimää ja se köyhtyy ja sairastuu lisääntyvissä määrin.

    Jumalan ilmoitusta, taas ei kukaan tahdo kuulla, sillä sanoo: ”Kuka on tuonut maailmaan mitään, mitä ei olisi saanut?” Kaikki on alkuisin Jumalasta, mutta ihminen pitää sitä omanaan, ja siksi sanotaan: ”

    Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,
    sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.

    Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
    koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.

    Kehuessaan viisaita olevansa he ovat tyhmiksi tulleet ja ovat katoamattoman Jumalan kirkkauden muuttaneet katoavaisen ihmisen ja lintujen ja nelijalkaisten ja matelevaisten kuvan kaltaiseksi.”

    Raamatusta kumpuaa selkeä viesti ja myös sen mukainen ymmärrys, että jo alussa ihmisen lankeemus on johtanut siihen, joka koko nykyisen luomakunnan on kohdattava, sillä kaikki kuolevat ja sen jälkeen Luojan eteen.

    Mutta emme ole jääneet ilman toivoa, vaan Jumala on lähettänyt maailmaan Pelastuksen Ilmoituksen, joka on kohta julistettu kaikille. Raamattu opettaa selvästi ja yksiselitteisesti, että kaikki luotiin lajinsa mukaan ja kaikki tuli valmiiksi.

    Jeesuksen syntyminen naisen kautta (luvattu siemen) tuli kun aika oli tullut täyteen, ei Jeesus ollut mikään kehityksen tulos, vaan Tosi ihminen ja Tosi Jumala, iankaikkisuudessa syntynyt.

    Niin on myös ihmisen laita, jokainen ihminen syntyy juuri sellaisena, kuin Jumala on Luonut, mutta Adamin tähden langenneeseen sukuun. Olemme kaikki Nooan jälkeläisistä, joka oli Adamista, mutta kuudentena päivänä Jumala loi ihmisen.

    Minäkin olen tuona päivänä saanut alkuni, ja vasta nyt oli minun aikani tulla lihaan tässä ajassa, ja kun kerran kuolen, niin lihani maatuu, koska se on maasta otettu ja henkeni palajaa Jumala luokse.

    ”Hyvä nimi on parempi kuin kallis öljy, ja kuolinpäivä parempi kuin syntymäpäivä. Saarn.7

    • ”Tieteellä ei ole yhtään todistusta evoluutiosta”

      Voisit yhtähyvin väittää että tieteellä ei ole yhtään todistetta siitä että maapallo kiertää aurinkoa, sen verran absurdi tämä väitteesi on 🙂

    • ”Niin on myös ihmisen laita, jokainen ihminen syntyy juuri sellaisena, kuin Jumala on Luonut, mutta Adamin tähden langenneeseen sukuun. Olemme kaikki Nooan jälkeläisistä, joka oli Adamista, mutta kuudentena päivänä Jumala loi ihmisen.”

      Uskonto näköjään hämärtää faktan ja fiktion rajat aikuisillakin.

  8. Tästähän Paavi juuri Katoliselle tiedeakatemialle pitämässään puheessa juuri todistaa. Kuudentena päivänä Jumala loi Ihmisen, mutta kahdeksantena puhalsi ja kielsi, mutta ei käskenyt. Tässä on Ihmisen vapauden kehto, mutta kirkkomme, Katolinen ja Luterilainen, eivät vielä kykene antamaan asialle Ihmisarvoista ymmärrystä. Itse uskon tämän ymmärryksen muutoksen olevan kovin lähellä.

Kirjoittaja