Sanoiko paavi Big bangin ja evoluutioteorian olevan ”oikeassa”?

Taas pitää vähän selvitellä uutisointia Vatikaanin tapahtumista, tällä kertaa paavin sanoista koskien luomista ja evoluutiota. Muun muassa Ilta-Sanomien sivuilla ja monessa muussa paikassa uutisoitiin, että paavi sanoi big bangin ja evoluutioteorian olevan oikeassa. Todellisuudessa paavi ei ottanut mitään kantaa minkään tieteellisen teorian oikeassa tai väärässä olemiseen.

Alkuperäisteksti on toistaiseksi julkaistu vain italiaksi, joten käänsin äkkiä olennaiset kohdat. Mielestäni kyseessä on kaikin puolin erinomainen puhe.

”Haluan vain alleviivata, että Jumala ja Kristus kulkevat kanssamme ja ovat läsnä myös luonnossa, niin kuin Paavali sanoi Areiopagilla: ’hänessä me elämme, liikumme ja olemme’ (Ap.t. 17:28). Kun luemme 1. Mooseksen kirjasta luomiskertomuksen, on riski ajatella, että Jumala olisi tehnyt kaiken kuin taikuri, taikasauvoineen kaikkineen. Mutta ei se niin ole. Hän antoi luomiensa olentojen kehittyä niiden sisäisten lakien mukaan, jotka hän on itse kullekin antanut. Tämän hän teki, jotta ne kehittyisivät, jotta ne saavuttaisivat oman täyteytensä. (…) Näin luomakunta on edistynyt vuosisadasta ja vuosituhannesta toiseen, kunnes siitä on tullut se, minkä tänään tunnemme, juuri siksi, että Jumala ei ole demiurgi eikä taikuri, vaan Luoja, joka antaa olemisen kaikelle olevalle. (…) Big-bang, joka nykyään asetetaan maailman aluksi, ei ole ristiriidassa jumalallisen luojan toiminnan kanssa, vaan se vaatii sitä. Evoluutio luonnossa ei ole ristiriidassa luomisen käsitteen kanssa, sillä evoluutio olettaa niiden olentojen luomisen, jotka kehittyvät. Ihmisen tapauksessa taas on muutos ja uutuus. Kun 1. Mooseksen kirjan kertomuksen kuudentena päivänä tulee ihmisen luomisen vuoro, Jumala antaa ihmiselle uuden autonomian, luonnosta poikkeavan autonomian, joka on vapaus.”

(Puhe paavilliselle tiedeakatemialle 27.10.2014)

Koko puheen voi lukea italiaksi tästä.

papa-francesco-e-roberto-giua

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Monimerkityksellisyys on katolisen kirkon määrittelyjen ’punainen lanka’. Kun sitä seuraa, mene pää pyörälle. Se koskettaa näkemystä kuin näkemystä ja uskaliaimmatkin jutut mahtuvat paavin ”suuhun”.
    Big-bangin silittely voi laueta käsille, vaikka kolmen viimeisen paavin aikana ollaan painotettu, että tieteelliset ’löydöt’ voidaan havaita oikeiksi. Mikä on testityökalu oikealle. Pelkästään Raamattu.

    Paavien kallistuma on kuitenkin ollut, että kehitelkää teorioitanne te tiedemiehet ja me sitten kirkon taholta tulemme imuun mukaan ja piuhotamme sen ainakin tunnustuskirjoihimme ja traditioon. Traditio on säädetty olemaan se totuus ja jonka alle Raamattukin joutuu.

    Tästä RKK:n ja tieteen yhteistyöstä ovat aidoiksi julistetut Paavalin ja Pietarin luut.

  2. Paavi on puhunut viisaasti. Sekä Big bang että evoluutio mahtuvat mainiosti luomisuskon sisälle, samoin kuin kaikki nekin tieteelliset löydöt, joista meillä ei vielä ole aavistustakaan. Luomisuskon ydin on, että Jumala on luonut aivan kaiken, mitä on olemassa, ”näkyväiset ja näkymättömät”. Tiede ei voi löytää mitään muuta kuin Jumalan luomistöitä. Tieteen tulee kuitenkin saada vapaasti etsiä selityksiä luonnon ilmiöille.Toisaalta on muistettava, että älykkäinkään apina ei pysty ajattelemaan tieteellisesti. Yhtä vähän taitavinkaan tiedemies tavoittaa Jumalan ajatuksia. Siinä suhteessa olemme sen varassa, mitä Jumala on ihmisille ihmisten kielellä ilmoittanut pyhässä Raamatussa. Koirakin ymmärtää isäntänsä ajatuksia vain sikäli kuin isäntä osaa viestiä koiralle ymmärrettävällä tavalla.

Kirjoittaja