Sen saat mistä luovut

Paastonajan alun evankeliumitekstissä kerrotaan, kuinka Paholainen houkutteli erämaassa nälkiintynyttä Jeesusta muuttamaan kivet leiviksi, olihan hän kuulemma Jumalan Poika. Kun Jeesus ei suostunut, Paholainen yritti saada hänet testaamaan Jumalaa hyppäämällä temppelimuurilta alas – pitäisikö Jumala sanansa ja varjelisi niin kuin psalmissa 91 on luvattu? Mutta kun Jeesus kieltäytyi kiusaamasta Jumalaa, maailman ruhtinas laittoi kovat piippuun: vain pikku kumarrus hänen puoleensa ja kaikki maailman valta ja rikkaudet olisivat Jeesuksen. Ei siis vain miljoonavoittoa eurojackpotissa vaan kaikki.

Jeesus torjui tarjoukset. Hän oli tietoinen mahdollisuuksistaan mutta myös rajoituksistaan: hänen tehtävänsä oli elää ihmisen osa Jumalasta kaikessa riippuvaisena. Hän ei ollut tullut tyydyttämään omia tarpeitaan eikä etsimään omaa mukavuuttaan.

Vain muutama päivä myöhemmin Jeesus joutui jyrkänteen reunalle kotikaupungissaan Nasaretissa. Vihastunut väkijoukko yritti syöstä oman kaupungin pojan alas. Nyt toteutui psalmin 91 lupaus varjeluksesta: Jeesus poistui paikalta kenenkään pystymättä estämään.

Myöhemmin Jeesus myös teki leipäihmeen, kahdestikin: ruokki tuhansia ihmisiä muutamalla leivällä ja kalalla, mutta ei Saatanan vaan Jumalan kehotuksesta. Ei Saatanan ajalla vaan Jumalan.

Kuolleista nousemisensa jälkeen Jeesus lopulta sai vielä paljon suuremman jättipotin, kuin Saatanalla oli ollut tarjottavana: hänelle annettiin kaikki valta sekä taivaassa että maan päällä, ei siis ainoastaan maan päällä. Kaikki tämä Jumalan kädestä ja Jumalan ajalla.

Kaikki se, mitä Jeesus kieltäytyi ottamasta Saatanan kädestä, annettiin hänelle paljon runsaampana Jumalan kädestä.

Jeesus on esikuva meillekin kiusauksissamme. Elämme ”mulle nyt heti kaikki ” –aikaa. Haluamme tyydyttää tarpeemme välittömästi kuin pikkulapset, malttamatta odottaa. Itsekkyyden ja mukavuudenhalun houkutukset antavat kyllä hetkellistä iloa ja nautintoa, mutta johtavat pitkän päälle menetyksiin, jopa perikatoon. Jumalan ajan ja avun kärsivällinen odottaminen sen sijaan johtaa pysyvään ja todelliseen menestykseen.

Käy kuten tunnetun kirjan otsikko lupaa: ”Saat sen, mistä luovut.” Jotain jo täällä, loput ajan tuolla puolen.

4 kommenttia

  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Todella siunattua lukea tämä blogisi! Room.8:37, “Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut”.

    Meillä niinkuin Jeesuksella ihmisenä, ajallisessa ajassa oli, on täysi päätäntävalta ottaa tai hyljätä Saatanan tarjoukset. Sielunvihollisen tartuntapinta on meidän katoava lihamme, itsekkyys, himot, pyrkimyksemme olla jotain merkittävää.

    Liha matkustaa mukanamme kuolemaamme asti, mutta väheten ja Hengelle, joka meissä asuu, alistettuna, kuoletettavana.

    Uskovan voittoisa elämä ei ole taitolaji vaan Voimalaji.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Anita Ojala sanoo:

    Kiitos, Reijo, myönteisestä palautteesta. Onhan se aina ilahduttavaa, jos joku kertoo saaneensa siunausta.

    Itselleni tämä oli uusi näkökulma Jeesuksen kiusauksiin: että kaikki se, mitä hän kieltäytyi ottamasta Saatanan kädestä, annettiin hänelle paljon runsaampana Jumalan kädestä. Näin voi käydä – ja käykin – myös meille, jos vastustamme kiusauksia. Aina ei kuitenkaan kiusausta tunnista kiusaukseksi, etenkään jos se lähestyy meitä Jumalan sanaan verhoutuneena.

    Irralleen otetut Raamatun sanan kohdat voivat joskus olla kiusaajan käytössä, jos emme tunne koko sanaa ja osaa torjua niitä avarammilla Sanan kohdilla.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Anita,

    Menestystä voi tulla alhaalta ja Ylhäältä.

    Alhaalta tuleva ‘siunaus’ rajottuu vain ajalliseen aikaan päättyy jo tässä ajassa, – tuhoksi. Uskon, että jokainen kohtaa saatanan tarjouksen omissa yksilöllisissä mittasuhteissaan. Tarjoukseen suostuminen, joka voi olla vain rajallisten asioitten hyväksikäyttöä, syö, nakertaa esimerkiksi ajan ja mielenkiinnon, esimerkiksi,koko Raamatun lukemiselta, jossa tilassa Jeesuksen läheisyys, Pyhä Henki, hoitaa.

    Loittonimme vaimoni kanssa tästä tilasta, missä Jeesus meitä hoiti. Raamatun päivittäinen lukeminen alkoi tunuta jopa mahdottomalta toteuttaa. Oli niin paljon tärkeitä asioita, asioita, jotka näyttivät hyviltä ja kielivät menestyksestä. Meidän olisi mieluummin pitänyt ‘leikata’ jo se pikkusormi poikki, jonka sielunvihollinen ja ajalliset asiat saivat otteeseensa. Vasta n. 8 vuoden jälkeen, jolloin kiusauksiin suostuimme, Jumala rakkaudessaan saattoi meidät tilaan ja tilanteeseen, että ymmärsimme mitä todella tarkoitta, vaikka saisi omaksensa koko maailman mutta sielumme, iankaikkinen osa meissä, joutuisi helvettiin.

    Kuten toit esille, niin Jumala ei jää meille ‘velkaa’ tässä ajassakaan, vt. Lk. 18: 29 Niin hän sanoi heille: “Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka Jumalan valtakunnan tähden on luopunut talosta tai vaimosta tai veljistä tai vanhemmista tai lapsista, 30 ja joka ei saisi monin verroin takaisin tässä ajassa, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää”.

    Siis jo tässä ajassa Jumala täydellisesti kompensoi “menetyksemme”. Tätä ei näe, ei ymmärrä ellei seuraa Jeesusta päivittäin. Kerran herätyksessä olo tai joskus menneisyydessä, ehkä nuoruudessa uskoontulo ei johdata meitä “bonuksen” äärelle. Ei joka päivä uskossa olo, ristin otto, ole raskasta, koska ikeemme toinen osatpuoli on Jeesus.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Anita Ojala sanoo:

    Näin on. Kiusaajan tarjoukset tulevat mittatilaustyönä, kunkin heikkouksiin sovitettuina. Tässä Kiusaaja on mestari. Jokaisesta hän löytää heikot kohdat ja iskee niihin. Ja lankeemuksiakin tulee väistämättä. Mutta Pyhä Henki näyttää ne, nostaa ylös ja roskat ravisteltuaan kehottaa jatkamaan matkaa.

    Päivittäinen yhteys ylöspäin rukouksen ja Sanan kautta opettaa niin, että pikku hiljaa alamme tunnistaa kiusaukset jo niiden lähestyessä, ja opimme pikku hiljaa niitä välttelemäänkin.

    Kyllä näitä etääntymisen kausia voi välillä tulla, mutta onneksi Jumala ei jätä kesken kättensä työtä. Ajallinen menestys ei syvintä sisintä koskana tyydytä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anita Ojala
    Anita Ojala

    Olen eläkkeellä oleva luokanopettaja, free lancer -kuvittaja, -kirjailija ja -toimittaja. Minulta on julkaistu 4 kirjaa: mm. Valopilkkuja: viriketekstejä lasten ja nuorten hartaushetkiin (soveltuu myös aikuisten hartauskirjaksi).