Sielujen pelastajat

Karismaattisessa liikkeen eräs kantava idea on voittaa sieluja Jeesukselle.

Kotimaa 24:n artikkelissa kerrotaan: "Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen lähetysjohtaja Mika Tuovinen siirtyy vuodenvaihteessa uusiin tehtäviin." Tuovinen kommentoi: "Haluan tulevaisuudessa olla selvemmin ruohonjuuritason tehtävissä, jotka tähtäävät evankeliumin julistamiseen ja ihmisten voittamiseen Jeesukselle."

Miten Jeesukselle voidaan voittaa sieluja tai ylipäätään mitään, kun hänellä on kaikki valta ja voima taivaassa ja maan päällä ja hän omistaa jokaisen ihmisen sielun, elämän?

"Katso, kaikki sielut ovat minun: niinkuin isän sielu, niin pojankin sielu - ne ovat minun." (Hes.18:4)

Pietari kertoi, että uskon päämäärä on sielun pelastus, siis sen, jonka Jeesus omistaa, kaikissa ihmisissä. Sielu on veressä ja kuolee ruumiin mukana. Mitä siten tarkoittaa sielun pelastus? Tarkoittaako se ehkä paluuta elämään, joka oli Aadamilla ennen hänen kaatumistaan? Kuolemattomuutta, tai ainakin elämistä lihan ruumiissa niin pitkään, että se lähentelee inhimillisesti ymmärrettävää kuolemattomuutta?

Sielunsa pelastusta apostolit ja seurakunnat odottivat, kuten Paavali, joka kirjoitti:

“ja odottamaan taivaista hänen Poikaansa, jonka hän on herättänyt kuolleista, Jeesusta, joka pelastaa meidät tulevasta vihasta.”

“sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”

Mutta oli apostoli, joka tiesi, ettei Jeesus tule takaisin hänen elinaikanaan. Pietari. kirjoitti:

“sillä te saavutatte uskon päämäärän, sielujen pelastuksen. Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta,”

Pietari tiesi, ettei pelastuisi. Siksi hän kirjoitti muodossa “te”, jotka pelastutte. Paavali taas kirjoitti “me”, jotka pelastumme.

Mutta Pietarin tavoin ei myöskään Paavali saavuttanut uskon päämäärää, sielunsa pelastusta. He kuolivat ja sielu kuoli ruumiin, veren, mukana. Henki meni Jumalan luo. Jos Paavali olisi tiennyt, kuten Pietari, kuolevansa ennen Jeesuksen paluuta, niin hän olisi myös joutunut kirjoittamaan samoin kuin Pietari: "Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta.”

Ketkä te?

 

Lisäys.

Blogin aiheeseen sopii täydellisesti pienen lapsen iltarukous. Siinä tiivistyy oleellisesti luottamus hyvään Jumalaan. Ei siihen kristittyjen Jumalaan, jonka nimi on mustattu tekemällä Hänestä sadistinen helvettiin ja kadotukseen heittäjä. Ehkä seuraavan blogin nimi onkin Miten kristillisyys teki Jumalasta saatanan ja saatanasta jumalan!

Rakas taivaan isä...

Kuva Hanneksen metsästä, arboretumista. Hannes kuoli pienenä poikana auto-onnettomuudessa. Isosisä perusti Hanneksen muistometsän, sillä Hannes oli kulkenut hänen perässään puita istuttamassa. Sitten viime käynnin paikka oli päässyt metsittymään ja tiet olivat kasvaneet osittain umpeen. Hanneksen iltarukous on kaiverrettu kiveen. Nyt kirjoitus oli maalattu valkoisella kaiverruksen päälle, jotta se näkyy paremmin.

 

Ikiaikojen kalliossa, Kristuksessa, kaikkien ihmisten Vapahtajassa!

.

38 kommenttia

  • Minä kirjoittelin päivän sanoja ja viimein kokosimme siitä kirjan. Raamatun kohdat tulivat s-ostiini osoitteesta Uskonkirja.net. Joten en itse niitä valikoinut. Otin heti alkuunsa sellaisen tavan, että luin koko luvun ennenkuin alkoin sitä asiaa miettiä, nimittäin ilam laajempaa katselua saa yksittäisistä värssyistä ihan väärän käsityksen useasti. Olen ruvennut jollain tavalla miettimään miten sellainen saarna rakentaa, jossa otetaa yksi lause tai muutama lause sieltä ja täältä. Epistolakirjeet ovat kokonaisuuksia ja asia etenee niissä usein hyvin johdonmukaisesti kunhan nöyrrymme oppilaiksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tarja Parkkila sanoo:

    Kari Roos

    Myös sana kiitos, jota käytit on kaunis sana.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Erkko Järvinen sanoo:

    Tapio Tuomaala. ” Miten Jeesukselle voidaan voittaa sielua tai ylipäätään mitään, kun hänellä on kaikki valta ja voima taivaassa ja maan päällä ja Hän omistaa jokaisen ihmisen sielun, elämän”?.

    Tapio: Miksi teet pelastuskysymyksestä turhan monimutkaista , aivan kuin suun tunnustus ei riittäisi, kun vastaanotamme Jeesuksen Kristuksen Vapahtajamme, syntien anteeksisaannin kautta Herraksemme. Viimeisellä portilla riittää usko Jeesukseen, syntien anteeksisaantiin, ja pääsyyn kirkkauteen.

    Meidän uskovien velvollisuus on julistaa pelastus sanomaa, jotta uskostaosatonkin löytäisi Jeesuksen. Meidän ei tarvitse hallita Raamatun sisältöä käännösvirheineen, ym. pelastuaksemme.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Erkko Järvinen kyselet Tapio Tuomaalalta:

      “”Miksi teet pelastuskysymyksestä turhan monimutkaista , aivan kuin suun tunnustus ei riittäisi, kun vastaanotamme Jeesuksen Kristuksen Vapahtajamme, syntien anteeksisaannin kautta Herraksemme. Viimeisellä portilla riittää usko Jeesukseen, syntien anteeksisaantiin, ja pääsyyn kirkkauteen.””

      Missä on sydämen usko eli voiko ilman sitä olla oikeassa uskossa?

      Mitä hyötyä on huutaa Jeesukselle “Herra, Herra” jos ei tee mitä Hän sanoo?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Erkko Järvinen sanoo:

      Ari Pasanen. Olet oikeassa. Sydämen usko on oleellinen lisäys. Olen useasti kirjoituksissani painottanutkin sydämen uskoa. Kiitos huomiosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Erkko Järvinen mitä on sitten sydämen usko, Jumala laittaa lakinsa uudestisyntyneen sydämeen eli tulee sydämen halu elää Jumalan tahdossa.

      Mitä seuraa kun paatuneen sydämen tilalle tulee Jeesuksen parantama sydän jossa on Jumalan laki ja Jumalan rakkaus, se on valtava ero entiseen eli kun alkaa kuulla Jeesuksen äänen niin siitä ei tahdo poiketa eli ymmärtää kaikki eksyttävät henget eikä lähde niitä seuraamaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Erkko Järvinen sanoo:

      Ari Pasanen. Annoit hyvän vastauksen omassa kirjoituksessasi. Kiitos.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Samuel Kettunen sanoo:

      Kaste ja usko välittävät autuuden Kristuksessa, siinä on uusisyntymä ja uudistus.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Kristinusko on luottamista ylösnousemukseen Jeesuksen Kristuksen tähden. Ihmisen on tänne syntyminen, eläminen ja kuoleminen ja sitten ylösnouseminen. Jokaisen ihmisen on krran noustava ylös tämän ajallisen kuoleman jälkeen.

    Ylösnousemus kylvetään ihmiseen Sanan ja Jumalan Hengen kautta, Kristuksen sovituksen mukaan. (lue 1.Kor.15) Sielun pelastus ei ole myöskään ristiriidassa yläsnousemuksen kanssa. Kristuksen Armo olkoon kaikkien kanssa ja varsinkin uskovien.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Sydämen uskosta apostoli:

    Room.10:10 “sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.”

    Tarkemmin suomennettuna, jolloin ohitetaan kirkon vanhurskaudet.

    Room. 10:10 “sillä sydämellä uskotaan oikeamielisyydeksi ja suulla tunnustetaan pelastukseksi.”

    Sydämen uskolla ei tulla miksikään, mutta sydämellä uskoen, sydäntä kuunnellen, kasvaa oikeamielisyyden tiellä. Tämän sopii kansojen tuomioon, jossa oikeamieliset erotellaan väärämielisistä.

    Edellisessä jakeessa on “jos”, mikä koskee pelastusta eli Jeesuksen paluun päivää.

    Room. 10:9 “että jos tunnustaisit suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskoisit sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, pelastuisit,”

    Pelastuminen on ehdollista. Näin on pakko ollakin, koska Jeesus pelastaa. Ehdollisesta pelastuksesta Paavalikin kirjoittaa, toisin kuin kirkon kääntäjät, joiden mukaan pelastutaan ja pulinat pois. Joillakin näyttää olevan oletuksena, että he ikään kuin uskoonsa uskoen pakottavat Jeesuksen pelastamaan heidät pelastuksen päivänä. Kova on luotto omaan uskoon. Mutta niin on kirkon Ut:n kääntäjilläkin ollut kova luotto kirkon voimaan, joka saa Jumalan taipumaan piispojen ja pappien tahtoon. Paavali ei sellaista itsevaltiasta uskoa omistanut, mutta Paavali tarkoittaakin pientä. Isoiset ovat enemmän, niin apostolin kuin meidän ajassamme.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Raamatusta löytyy selkeästi teologia jota voi myös käyttää tuon oikeudenmukaisuuden ajatuksen mukaan. Eli Jumala tekee ihmisen oikeudenmukaiseksi Kristuksen Sanan kautta, jonka kautta ihmiselle myös lahjoitetaan Armosta vapaus synnistä. Kun ihminen on vapautettu synnistä. (joka on yksikkö, ei siis mitään tekemistä)

    Kun ihmisestä tehdään näin oikeudenmukainen, niin ihminen on silloin oikeudenmukainen Jumalan tahdon ja päätöksen seurauksesta. Oikeudenmukaisuuteen kuuluu myös vahvasti totuuden aspekti, jopa siinä määrin, että ilman totuuden tuntemista Ihminen ei voi olla oikeudenmukainen. Pyhä Henki paljastaa ensimmäisenä synnin. (Tuo on myös yksikkö)

    Onkin siis selvää, että ihmisestä tehdään oikeudenmukainen uskon kautta, eli Jumalan tahdon mukaan Kristuksessa elämään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Pesonen sanoo:

    Usko ja vanhurskauttaminen vaikuttaa yhdessä oikeamielisyyden, joten eiväthän ne ole mitenkään toisiaan pois sulkevia. Ne kuuluvat yhteen. Ilman yhtä ei voi olla toista. Uskolla omistamme vanhurskauden ja ne aikaansaa oikeamielisyyden joka on käytännössä sitä, että vangitsemme jokaisen ajatuksen Kristukselle kuuliaiseksi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Pekka:”” Uskolla omistamme vanhurskauden ja ne aikaansaa oikeamielisyyden joka on käytännössä sitä, että vangitsemme jokaisen ajatuksen Kristukselle kuuliaiseksi.””

      Mitä tarkoittaa ” vangitsemme jokaisen ajatuksen Kristukselle kuuliaiseksi.””?

      Onko se että elää Jeesuksen sanojen mukaan?

      Entäpä kun ei elä, kun teoista selkeästi näkee ettei näin ole?

      Entäpä kun joku sanoo “vangitevansa ajatuksensa Kristukselle kuuliaiseksi” eikä otakkaan selkeitä Jeesuksen sanoja vastaan vaan kumoaa ne ihmis opeilla?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Pesonen sanoo:

      Kysyt mitä on ajatusten vangitseminen ja vastaat siihen väärin. Sitten alat selittää asiaa, jota et kykene vielä ymmärtämään. Ensin tulisi saada henkilökohtainen suhde Jeesukseen ja sitten vasta voi viedä ja jättää ajatuksiaan Hänelle vangittavaksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Juuri näin Pekka. Totuuden Henki on merkittävä tekijä ihmisen sielulle (psyyke), joka vapauttaa ihmisen syyllisyydestä Jumalan anteeksiannon kautta Kristuksessa.

    Jumalan Armossa elävä ihminen on juonut parannuksen lähteestä ja saa uskoa elämänsä kokonaisvaltaisesti Jumalan kämmenelle. Ei tarvitse enää pelätä, vaan voi elää vapaasti ja rakastaa, ei tarvitse näytellä, eikä leikkiä. Tuomion henki on kadonnut yhdessä anteeksi saamisen mukana. Sielu pelastuu ja tulee ehjäksi, sillä Henki tekee ihmisen eläväksi. Toivossa pelastuminen tarkoittaa, että ihminen saa elää jatkuvassa ateeksiannossa ja kerran kuolla ja nousta ylös Herrassa.

    Jeesus sanoi: “Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.”

    Ilmoita asiaton kommentti