Synti ja häpeä

Miten se nyt olikaan? Syntiinlankeemuskertomuksessa käärme kysyy: Onko Jumala todella kieltänyt syömästä kaikista paratiisin puista. Onko luterilaiselle kirkolle käynyt kuten syntiinlankeemuskertomuksessa. On lähdetty epäilemään Raamatun totuuksia ja löydetty uusia tulkintoja synnille ja häpeälle.

Luomiskertomuksen mukaan Jumala näki, että kaikki oli hyvin. Oli luotu myös ihminen, vastinpari mies ja nainen. Tehtäväkin oli annettu ihmiselle viljellä ja varjella maata sekä lisääntyä. Syntiinlankeemuskertomus taas kertoo ihmisen halusta nousta Jumalan tasolle muiden yläpuolelle tietämään kaiken.. Alkaa sekoilu, halutaan vetää toiset ihmiset omalle petetylle tasolle ja syytellä. Lopuksi paljastuu kuitenkin totuus. Ihminen, joka halusi tietää kaiken ja tulla Jumalan kaltaiseksi, onkin alasti ja saa häveten poistua paratiisista. Näin on tapahtunut läpi historian, kun ihminen haluaa nousta toisten yläpuolelle, alkavat murhat, sodat; synti ja häpeällinen sekoilu.
Miten tuttua. Me tiedämme kaiken?! Raamattu edustaa vanhentunutta tietoa? Paavalille pitää kääntää selkä? Näinhän meille nyt opetetaan. Käykö meille kuten lankeemuskertomuksen ihmisille. Luulemme tietävämme kaiken esim. ihmisen seksuaalisuudesta. Silti ei ole riittävää tieteellistä selvitystä edes ihmisen poikkeavasta seksuaalisuudesta. Erilaisia selityksiä kyllä riittää tai keksitään lisää.
Tiedetään, että aivojen otsalohko tekee meistä ihmisiä. Kuitenkin näyttää siltä, että ns. liskoaivot ohjaavat monien ihmisten elämää ja seksuaalisuutta. Valitettavasti tältä näyttää. Raamattu on unohdettu ja biologian opiskelukin jätetty väliin kirkollisissa piireissä.

Millainen on ihminen kristillisen ihmiskäsityksen mukaan nyt, kun monet jopa kirkon johdossa kääntävät selkänsä Raamatulle? Kenen puolella luterilainen kirkkomme seisoo? Tasa-arvon nimissä käännetään selkä niille kristityille, jotka turvaavat Raamattuun. On muodikkaampaa liittyä Pride-kulkeeseen. Katsokaa, miten edistykselliä me olemme. Samalla pahoitetaan monen vakaumuksen kristityn mieli. Arkkipiispa oli huolissaan seksuaalisten vähemmistöjen loukkaamattomuudesta. Saako vakaumuksensa puolesta pohtivaa kristittyä loukata. Kuka kirkon johdossa uskaltaa puolustaa, niitä kristittyjä, jotka eivät juokse yleisen mielipiteen mukaan vaan uskovat Raamattuun ja siihen, minkä ovat nähneet omassakin elämässään toimivan. Siinä olisi arkkipiispallekin tehtävää.

Häpeän kirkkoani, joka hämmentää myös ajattelivia nuoria. Kysyn, millaisen esimerkin kirkkoni antaa. Toivon, etteivät omat nuoremme pilaa elämäänsä uskomalla nyt tarjottuihin totuuksiin.
Käsitys sukupuolesta ja seksuaalisuudesta hämmentää omaa identiteettiään etsiviä nuoria ihmisiä. Aikaisemminkin hyväksyimme, että ei ole kahta samanlaista ihmistä. Oli esim. reippaita poikatyttöjä ja tyttömäisiä herkkiä runoilijapoikia. Näin ajattelimme vielä muutama vuosikymmen sitten. Silti emme kieltäneet, että olemme tyttöjä ja poikia, miehiä ja naisia, äitejä ja isiä. Meillä oli identiteetti, joka hyväksyi biologian, johon olimme syntyneet. Mutta loiko Jumala jotain niin epätoivoista, että nuori nainen/mies luulee syntyneensä esim. väärään ruumiiseen. (Pitää poistaa rinnat, sukuelimet, leikata kohtu ja syödä hormoneja.) Toivon, että luterilainen kirkko voisi edustaa sellaista ihmiskuvaa, että nuoremme uskaltaisivat hyväksyä itsensä miehinä ja naisina. Tässähän on kohtalon kysymys meille suomalaisille. Miten meidän käy, jos nuoremme eivät enää uskalla solmia avioliittoja ja synnyttää lapsia. Miten tyhjän elämän tarjoamme nuorillemme ilman perhettä ja lapsia. Millainen on se perhemalli, jota luterilain kirkko tukee tänään. Kuuluuko siihen vielä äiti, isä ja lapsia...vai tukeeko kirkomme vain pride-kulkueita vähemmistöineen. Tasa-arvon nimessä toivon, että kirkomme ja piispamme heräävät ennekuin on myöhäistä. Paimenten tehtävä on pitää huolta laumastaan. Tasa-arvoa myös kristityille!

6 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Mistä mahtaa johtua, että Jeesuksella ja Paavalilla ei ollut vaimoa, eikä lapsia ?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Helinä Iisalo sanoo:

      Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Suurille kristillisille kirkoille Jeesus on Kristus. Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi ikuinen elämä. Tuntuuko tutulta? Paavali kristittyjen vihollinen, kohtaa ylösnousseen Jeesuksen Damaskon tiellä, saa uuden tehtävän. Paavalille aika oli lyhyt, hän tekee lähetysmatkansa kertoen Kristuksesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Maria Magdalena saattoi kylläkin- jahyvinperustein- olla Jeesuksen vaimo. teologina tohtori Barbara Thiering on perustellut tämän mahdollisuuden erinomaisenhyvin kirjassaan Jesus The Man. Täälläkin on asiasta käyty paljon keskustelua. Olen näytänyt kohtia Ut:sta jotka puhuvat ko. liiton puolesta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Helinä Iisalo sanoo:

    Kristillisille kirkoille Jeesus on Jumala ja ihminen. Vanhalla ajalla ennen kristikunnan ensimmäistä jakaantumista käytiin myös keskustelut kolmiyhteisestä Jumala käsityksestä( Isä, Poika, Pyhä Henki). Vanhimmat uskontunnustukset Apostolinen, Nikaian ja Athanasiuksen ovat tuolta samalta ajalta. Ne ovat yhteisiä koko kristikunnalle.

    Kyyhkyslaakson, Migdalin Maria oli Genetsaretin järven rannalla sijaitsevasta kylästä. Hän kasvatti kyyhkysiä Jerusalemin temppeliin (perimätietoa) ja kuului siihen naisryhmään, joka ylläpiti Jeesuksen opetulapsi joukkoa varallisuudellaan. Luultavasti iäkkäämpi kuin Jeesus. Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus kyllä ilmestyi ylösnousseena ensimmäiseksi juuri Marialle, joka itkee haudalla.

    Feministi teologia tai liberaali teologia ei minua valitettavasti kiinnosta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Helinä Iisalo sanoo:

      Dan Brownin Da Vinci-koodi ja monet elokuvat ovat vain fiktiota eivätkä tee oikeutta Jeesukselle. Mutta myönnän, että Mika Waltarin “Vatakunnan salaisuus” teki minuun aikanaan vaikutukseen. Sen voisi vaikkalukea uudestaan nyt ennen Pääsiäistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Helinä Iisalo sanoo:

    Tarkoitin tietenkin Waltarin Valtakunnan salaisuutta. Alkaa noita kirjoitusvirheitä tippua. Aika lopettaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Helinä Iisalo

    Helinä Iisalo TM Eläkkeellä oleva helsinkiläinen lukion opettaja. Olen opettanut lähinnä lukiossa psykologiaa, uskontoa ja filosofiaa. Omassa lukiossani HUYK toimin myös kymmennen vuotta lukioni oppilaan ohjaajana. Opettajana ehdin toimia lähes 40 vuotta. Eläkkeelle jäätyäni olen huolehtinut äidistäni, joka kuoli 100-vuotiaana sekä omasta perheestäni, lapsista ja lapsenlapsista. Naimisissa olen biologin Pekka Laitakarin kanssa.

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit