Talvi tuli — ensilumi. Nyt on hetken kirkasta kuin keväällä.

Vedet ovat tyyninä ja kirkkaina. Odottavat vain kylmiä öitä, jolloin kaikki sulkeutuu jäisen kannen alle. Soliseva ja lainehtiva elämä painuu piiloon. Vain ojien ja purojen kohdalla voi hangenkin alta kuulla kumean pulputuksen. Luonto elää myös talven alla.

Joskus uskonelämäkin hiljenee tietyksi ajaksi. Pimeän yön tai hengellisen erämaan aikanakaan usko ei häviä. Jossakin syvällä se virtaa. Rukouksessa syvät virrat kumpuavat esiin.

 

Pentti Tepsa

Kemijärven kirkkoherra

 

 

 

 

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
    • Kiitos Hannu. Tervetuloa Lappiin.

      Ahku on tärkeä sana saamen kielessä, tarkoittaa isoäitiä.
      Suopunki on se kohtalaisen pitkä lassomainen nuora, jolla voi heittää poron kiinni. Se on kaikenlaiseen hyvä poromiehen tarvekalu. Komsio on pienen lapsen kantokotelo tai matkakehto, entisaikojen turvapakkaus pienelle.

      Valitettavasti julkaisupohja ei salli kovin isoja bittimääriä kuviin. Näkyisi paremmin.

    • Muutamana kesänä oman perheeni kanssa Lapissa lapsena ja nuoruusiässä vierailinkin, mutta minusta yritettiin tehdä Lappi-fania n. 50 vuotta liian aikaisin. Telttailu ja tunturien valloitus ei tuolloin vielä ollut ihan mun juttuni. Eikä enää näin vanhanakaan.

      Aikuisiällä on tullut käydyksi pari kertaa. Kävin erään ison firman lomamajalla talvisaikaan, ja se taas oli ihan väärä vuodenaika mulle. Well, lintulaudoilla aterioivia kuukkeleita oli kiva seurailla. On ne vaan isoja jötiköitä. Täällä etelässä diggaan mustarastaista, kun nekin ovat isoja jötiköitä. Mutta kai nekin maailmanlopun edellä pienenevät…?

  1. Koska paikalla on nyt Vanhan testemetin eksegeetti, ja minäkin olen ”Vanhaa testamenttia” lukenut , niin kysysyisin pari kysymystä.

    1. Miksi te sanotte juutalaisten kulttuuriperintöä Vanhaksi testamentiksi? Onko sillä tarkoitus mitätöidä testamentissa säädetty perintö ja siunaukset, jotka kansalle on luvattu?

    2, On kerrottu, että Jeesuksen syntymä on ennustettu profeetoissa, ja siihen on käytetty lausetta: ”Katso, neitsyt tulee raskaaaksi ja synnyttää pojan, jonka nimeksi tulee Immanuel ”
    Lause löytyy Jesajan luvusta 7.

    Tämä lapsi kuitenkin syntyy jo Jesajan luvussa 8: ” Niin minä lähestyin profeetta vaimoani ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan. ”
    Hän siis synnytti, eli lapsi syntyi siellä, ei vasta 700-vuoden kuluttua toisessa uskonossa.

    Miten tämä selittyy kirkon kannalta uskottavasti.

  2. Kiitos Hannu, ymmärrän kyllä, että tietyssä vaiheessa nuoruutta ei kiinnosta eristäytyä erämaahan. Hyvässä seurassa tai yksin rauhoittuen Lappi voi olla elämys.

    Nykyään on jo monia luontoreittejä, jotka sopivat myös vanhuksille. Toivoisin, että kirkolliset tahot perustaisivat Lappiin keskuksen hiljaisuuden retriittejä varten. Uskon, että se menestyisi. Kairosmaja Pyhällä on omalla tavallaan kyllä hyvä.

  3. Tepsa

    ”Vanha testamentti kuvaa minulle lähinnä kirjoitusten ikää suhteessa Uuteen testamenttiin. On totta toisaalta, että Golgatan uhria kutsutaan myös uudeksi liitoksi ja kristityt ovat uuden liiton kansaa.

    Ajatus uudesta liitosta on otettu Jeremiasta, mutta siellä puhutaan selkeästi Israelin heimon ja Juudan heimon välisestä liitosta. Daavid yhdisti aikoinaan kansat, mutta Salomon poikien aikana, ne taas erkanivat.

    Tepsa
    ”Vanhastaan jo juutalaisuudessa Immanuelin katsottiin viittaavan myös kerran syntyvään messiaaseen.”

    Missä niin sanotaan ? Käsittääkseni Mashiach on maskuliininen, mutta Ima on äiti.
    Tietysti äiti synnyttää lapsia ja se edesauttaa kansan säilymistä niin, että se ei katoa, kuten monet kansat ovat kadonneet.
    Juutalaisuushan periytyy äidin kautta. Suku taas isän kautta.

Kirjoittaja

Tepsa Pentti
Tepsa Pentti
Olen taustaltani lappilainen teologi, pappi ja uskonnon opettaja, Vanhan testamentin eksegeetti ja Kemijärven seurakunnan kirkkoherra.