Tapio Tuomaala ansiokkaasti on avannut vanhurskauttamiskäsitystä

Taustana on Lutherin ripin malli minkä katumuksen sisältö on oikeasta Uskosta syntynyt synnintunto.

Vaivahan tässä on päästetyn asian kestävyys kuin pysyvyys ajan kanssa muutoksessa seuraavaan epäuskon hetkeen saakka kun inhimillisesti Ihminen usein on sivuuttanut Ihmisarvoisen katumuksen ja syyllisyyden prosessin.

No, oikeamielistyykö vaikko vanhurskautuuko Ihminen sanojen eri tavalla kirjoittamisella.

Oikeamielinen sana hyvin johdattaa meidät prosessiin muutoksessa mihin täytyy sisältyä aito katumus ja syyllisyyden huomaaminen jotta parantuminen olisi pysyvää.

Näin paras on kirjoittaa Ihminen vanhurskautuu, tai oikeamielistyy kosketuksessa Jumalaansa mikä tarkoittaa uskossa muutosprosessiin suostumista.

Kun kirjoitetaan Ihminen vanhurskautetaan on asia epäselvästi ilmaistu oikean uskonkin kautta koska parantuminen oikeamielistyneeksi on joltinen prosessi ja harvoin hetken hujaus vaikkakin sitten saadusta Oikeasta Uskosta, ja edellinen Armosta.

Vanhurskautetuksi tulemisen mahdollisuus lupauksissa Oikean Uskon hedelmissä omistamisessa sallittuna lahjana kirkon opetuksessa tarvitsee vielä huomion saarnan tai puheen tähän johdattavassa kehyksessä.

Puuttuva palanen on synnistä muistuttaminen perisynnin seurauksena mitä ilman emme voi tai saa elää päivän töissä, ajatuksissa, tai vaikkapa kirjoittaessa.

Synnistä muistuttaminen sopii hyvin Armon asiaan kun meille kerrotaan Kristuksen tähden saavamme kaikki synnit uskoessamme anteeksi, ja näin olevan vanhurskauttamisen tiellä vaikkakin sitä emme tiedä lähtömmekään jälkeen.

Mitään kausaalista yhteyttä enTheos mielessä synnillä, vielä perisyntiin sidottuna johdannaisena, ei pitäisi olla parannuksen asiassa jokaisen Ihmisen elämässä sen tarpeen huomatessaan muuten kuin alkaa käyttäytyä paremmin niin töissä kuin muutenkin mutta kirkon opetus ei symmetrisoi arkea vaan puhuu liikaa sen yläpuolelle asemoidusta hengellisestä totuusnäystä.

Tapio Tuomaalan vastaukset kertovat asiasta tarkemmin Ison Kirjan mukaan.

Uskon hedelmät ovat tosia samaten kuin nopeat Uskoontulemisen kokemukset. Kuitenkin Ihmisellä elämisen lainalaisuudet saaduissa Jumalan lahjoissa tuottavat samanlaista parantumista synnistä olkoon se hyvinkin erilaista Ihmisen suostuessa prosessiin parantumisessaan.

Näin kysymys vanhurskautetuksi tulemisesta ymmärtämisessä vaikko oikeamielistymisprosessiin tulemisesta suostumisessa on tärkeä kysymys kirkon jäsenille.

Toivon vilkasta ajatusten vaihtoa.

Kirkon

8 kommenttia

  • Pekka Väisänen sanoo:

    Kun vaivamme tautitiheisyys on hyvässä nousussa palautan tänne mahdollisuuden katsoa Herramme Yhteyttä rukouksessa minkä lainasin toisesta blogista.

    Min Jesus, jag tror att du är närvarande i altarets allraheligaste sakrament. Jag älskar dig över allt, och min själ längtar efter dig. När jag nu inte kan inte ta emot dig i altarets sakrament, så kom ändå på ett andligt sätt till mig. Jag tar emot dig som om du redan vore här hos mig, jag förenar mig med dig. Jag tillber dig i djupaste vördnad. Tillåt inte att jag någonsin blir skild från dig. Amen.

    Ja sama suomeksi: Jeesukseni, uskon Sinun olevan läsnä alttarin kaikkein pyhimmässä sakramentissa. Rakastan Sinua yli kaiken, ja sieluni kaipaa Sinua. Kun nyt en voi Sinua ottaa vastaan alttarin sakramentissa tule kuitenkin hengellisellä tavalla luokseni. Tulen Sinua vastaan kuin jo olisit täällä luonani, haluan olla kanssasi. Ylistän Sinua syvimmälla kunnioituksella.. Salli minun koskaan tulla erotetuksi Sinusta, Aamen.

    Toivon seuraajille Jumalan siunaamia hetkiä nyt haastavana aikana.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Käännös on tosin itseni tekemä missä haasteellista on yhdessä lauseessa enkä tiedä onko se vieläkään oikein.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Kun ollut niin hiljaista, niin haasteellinen kohta “Jag tillber dig i djupaste vördnad” on tämä vaikeus kääntämisessä.

      No, menettelin asiassa hengellisen konjektuurin mukaan jolloin asia on hyvässä paikassa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Väisänen sanoo:

    Kommentoija toisessa blogissa arveli näiden sivujen Kotimaassa olevan pienen piirin harrastusta.

    Julkaisin tämän blogin hiukka ennen seitsemää eilen nyt tätä tavatessa oli 261 vilkaisukertaa. Tulos on mielestäni hyvä herkässä asiassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Väisänen sanoo:

    Aiemmin keskustelussa katsottiin myös yhden herätysliikkeen mallia.

    Asian pääkivi nyt kyseessä olevassa on vanhurskautetuksi tulemisen tai pääsemisen paikka hengellisessä todellisuudessa, mikä on sama Rauhanyhdistyksessä kuin Isossa Kirkossa,

    Lisäksi edelliset huomaavat ymmärryksen mitä vanhurskautetuksi tuleminen tarkoittaa meidän arjen ymmärtämisessä jolloin asia on perimmältään mysteeri Jumalan Armotalouden hoitamisessa.

    Näin ymmärrän niin Rauhanyhdistyksen asiassa kuin Isossa Kirkossa katsomisen paikkaa voisiko kuitenkin olla kysymys parantumisen prosessiin suostumisesta Jumalan meille suomissa lahjoissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Vanhurskauttaminen Jumalan Armotyönä ja taloudessa kuuluu näin teologisiin totuuksiin jotka ymmärretään mysteereinä ja näin totuuksina joita Ihmisjärjellä emme voi ymmärtää saati tavoittaa.

      Tätähän ei haluta kirkon rivijäsenille kertoa ja ehkä näin on ollutkin hyvä tehdä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Väisänen sanoo:

    Vanhurskauttaminen Jumalan Armotyönä ja taloudessa kuuluu näin teologisiin totuuksiin jotka ymmärretään mysteereinä ja näin totuuksina joita Ihmisjärjellä emme voi ymmärtää saati tavoittaa.

    Tätähän ei haluta kirkon rivijäsenille kertoa ja ehkä näin on ollutkin hyvä tehdä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Pekka Väisänen sanoo:

    Nyt meni 300.aa vilkaisukertaa joten kyllä näitä raaputuksia katsellaan.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pekka Väisänen
    Pekka Väisänen

    Soossi ja joltisen pyöriät perunat. Olen nuoruudessa hiukan soittanut ja lukenut.