Täydellinen ihminen vai Jumala ja ihminen

Marcus J. Borg ja Jack Kornfield kirjassaan Jesus and Buddha: The Parallel Sayings (1997), jos eivät aivan suoraan väitä, mutta ehdottavat kuitenkin vakavissaan, että Jeesus Nasarealaisen oppi ja kertomukset hänestä ovat saaneet vahvat vaikutteet idän kauppateitä länteen kulkeutuneesta buddhalaisuudesta. Sekä niin, että molemmat ammentavat samasta yhteisestä viisauden lähteestä janoisille juotavaa. Suoremmat lainaukset ja kerronnan samankaltaisuudet ovat näin lukien luonnollisesti yksisuuntaisia; onhan Gautama Buddha viisi sataa vuotta varhaisempi opettaja kuin Nasarealainen. Sen verran Eufrat-virta oli kuivahtanut, että idän henkiset kuninkaat ja näiden opit olivat ehtineet läntisimmillekin maille.

Sutta Nipata (theravada-buddhalaisesta paalinkielisestä kaanonista, 689-691) kertoo pitkähiuksisesta pyhästä miehestä, joka nosti iloiten Gautama-vauvan syliinsä, näki kaikki ennustetut merkit lapsessa ja julisti: ”Tätä ei voi verrata mihinkään tämä on äärimmäinen, täydellinen ihminen”. Samassa erakko muisti, että hän tulee kuolemaan piakkoin ja alkoi itkeä.

Luukkaan evankeliumin toisessa luvussa tapaamme Simeonin, hurskaan ja jumalaapelkäävän miehen, joka odotti Israelille tulevaa lohdutusta ja jonka päällä oli Herran Henki. Pyhä Henki oli ilmoittanut hänelle, ettei hän näe kuolemaa ennen kuin hän on nähnyt Herran Voidellun. Simeon otti lapsen käsivarsilleen ylisti Jumalaa ja sanoi: ”Herra, nyt sinä annat palvelijasi rauhassa lähteä … Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi …”

Ensimmäinen lähti surren, toinen rauhassa. Ensimmäinen näki täydellisen ihmisen, toinen Jumalan kaikille kansoille valmistaman pelastuksen. Paralleeleja Buddhan ja Jeesuksen välillä toki löytyy, varsinkin eettisessä opetuksessa, mutta löytyy erojakin. Erot ovat galaksisia, kun kysytään kenestä väitetään olevan kyse, ihmisestä, jonka opetusta seuraamalla selviää jälleensyntymisen kurimuksesta vai ihmiseksi tulleesta Jumalasta, johon uskominen jo pelastaa.

Jos Jeesusta pidetään vain yhtenä taitavana viisauden opettajana maailmanhistorian suurten mestareiden jalossa joukossa, ei kristinuskolle löydy erityisasemaa muiden katsantojen keskeltä. Jos Jeesus taas on kaikkeuden luojan ainosyntyinen Poika, on pysähdyttävä selvittämään vakavasti, mikä merkitys tällä voisi olla minun elämässäni.

Pekka Y Hiltunen

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Jeesus tuli kirkastamaan minne Ihmismieli voi ja kykenee pääsemään Hänen kolmen Uudesta Testamentistakin luettavan opetuksen kautta. Näin Jeesuksen opetuksen ydin on moraalisessa huomaamisessamme voidaksemme ajan oloon nousta henkisessä tasossamme.

    Teologian katsomat asiat ovat itsessään uskomme kohteita dokmien mysteereissä mitkä ovat yhtä totta kuin ovat olemassa.

    Olikohan evankeliumien kanonisoijilta vahinko kun itsensä kieltämisen jättivät Jeesuksen todistukseen mukaan.

Kirjoittaja

Hiltunen Yrjänä Pekka
Hiltunen Yrjänä Pekka
Uskontojen suhde toisiinsa on kiinnostanut minua teinipojasta asti. Näitä suhteita pähkäilin myös työkseni kirkon virkamiehenä. Toinenkin hankala suhde kiinnostaa, uskontojen suhde niitä promoaviin instituutioihin, mikäli tuommoista eroa nyt ylipäätään voi tehdä. Silti. Muutama ajatus näistä pyörii mielessäni ja koetan niitä saada ne kiinni, ennen kaikkea itselleni. Jos ajatuksen saa kirjoitettua, se on toden näköisesti olemassa, jolloin sen voi joko hylätä tai kehittää sitä, jopa löytää jotakin uutta. En kuitenkaan pidä kiirettä. Ja saa nähdä kertyykö juttua. Kun ja jos ei kerry, lopetan.