Teesi n:o 40 - Aamen tarkoittaa "asia on pihvi"

Raamattu melkein päättyy sanaan aamen. Toiseksi viimeisessä jakeessa sanotaan: Aamen Tule, herra Jeesus! Rukoukset on tapana päättää tuohon hepreankieliseen ilmaukseen, joka tarkoittaa nykysuomeksi jotakuinkin ”totisesti”, ”näin on”, ”Jumalan nimeen” tai ”asia on pihvi”. Aamen merkitsee asian fanittamista, samaa mieltä olemista. Aamenta käytetään vahvistussanana kaikkialla, missä tuntuu juutalais-kristillisen kulttuurin vaikutus.

Teologisessa tuijotuksessa aamen on ilmaus jumalallisesta vallasta ja vaikutuksesta. Matteuksen evankeliumissa itse Jeesus käyttää sanaa 30 kertaa. Ja muissa evankeliumeissa myös usein. Esiintyypä Raamatussa (Jes 65:16) myös ilmaisu ”aamenen Jumala”, joka tosin on käännetty” totiseksi Jumalaksi” ja nyttemmin ”oikeaksi Jumalaksi”. Älä siis turhaan lausu sanaa aamen, ellet tiedä mitä haluat sillä sanoa.

Ensi sunnuntaina [siis tänään] päättyy reformaation merkkivuosi. Sen anti on ollut monentahoinen. Armosta on puhuttu ja Lutherista on esitelmöity. Samalla tämä teesisarja loppuu tähän: Aamen!

*

Kotimaa julkaisi viikoittain yhden teesin reformaation merkkivuoden innostamana (5.11.2017 saakka). Kaikkiaan teesejä kertyi 49. Verkossa niitä on julkaistu 40  eli viinmeistä viedään. - Teesien kirjoittaja/kokoaja on Olli Seppälä. – Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa.

5 kommenttia

  • Jos aamenen sisältö ja merkitys on kuin tyhjäksi puhallettu kananmuna ja färjätty pääsiäiseksi, niin sen merkitys on hukassa. Jos Raamatun loppuun joku voisi kirjoittaa: Asia on pihvi, pitäisi ensin lukea sen profetian sanat ja miettiä kannattaako.

    Tuontapainen sanankäyttö tekee Jeesuksesta Jessen, joka on kaveri ja kaverin kanssa voidaan harrastaa yhtä ja toista, mutta pystyykö sellainen kaveri auttamaan todellisessa hädässä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Amen-sana perustuu egyptiläisen pakanalliseen jumalanimeen Amon , sana amon esiintyy myös Raamatun Sananlaskujen luvun 8 jakeessa 30. Amn-muodon (ilman vav-puolivokaalia) lukuarvo on 91 ja se on luonteeltaan astronominen ja tarkoittaa yhden neljännesvuoden täyttymistä, sillä 3 kk on 91 päivää ts. 364:4=91.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Aamen sanan taustalla on sana joka tarkoittaa lujaa ja järkkymätöntä pohjaa, joka ei horju eikä heilu, vaan on vakaa perusta kaikelle, mikä pysyy jämäkästi paikoillaan.

      Tästä perusmerkityksestä on sitten johtuneet Aamen sana, totta, totisesti, varmasti, luotettavasti jne.

      Tästä perusmerkityksestä on johdettu myös usko -sana. Niinpä hepreassa uskon on vakaata, mutta tieto voi olla vajavaista. Tämä ajattelutapa on siis täysi vastakohta suomalaiselle lauseelle: “Minä en tietä mutta uskon asian olevan näin.”

      Hepreassa tieto on vajavaista ja puutteellista kuten apostoli sanoo.

      1. Kor. 13:8 Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. 13:9 Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

      Sen sijaan usko on luja ja horjumaton perusta, joka ei horju eikä epäröi, vaan pysyy vakaana kaikkien elämän tilanteiden keskellä. Se on luja perusta kaikelle olemassaololle.

      Hepr. 11:1 Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.

      Samasta sanasta on peräisin myös jonkun uskomista jollekin. Meille tuo jonkun hoitoon uskottu sana on tuttu muodossa mammona, joka viittaa jollekin uskotun tavaran tai muun sellaisen hyvän väärinkäytöstä, missä uskottu asia irrotetaan siitä joka tuon on käyttöön uskonut. Väärä mammona siis unohtaa sen että kaikki hyvä tulee Jumalalta ja tämän unohduksen takia nousee kapinaan luovuttajaansa ja lahjan antajaansa vastaan. Näin Jumalan lahjaksi antama hyvä eli varallisuus on pantu väärään käyttöön eli lahjan antajaa vastaan sotimiseen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Aamen on maailman lyhyin uskontunnustus. Eli kuten Lauri sanoi, kovin heppoisesti ei kannata aamenta huutaa, jos ei tarkoin tiedän mihin tunnukseen yhtyy.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Raappana sanoo:

    Toki on muistettava, että aamenkin voidaan sanoa useilla erilaisilla tavoilla. On löysempää ja tiukempaa aamenta. Oma lukunsa on pidennetty ja painotettu “aaa-men!”, jonka tarkoitus on korostaa edellä sanotun painavuutta. Varmaan eri suunnissakin painotetaan hieman eri tavalla aamenta, ainakin noin keskimäärin? Lienee löydettävissä korkeakirkollinen aamen, herätyskristillinen aamen, karismaattisesta aamenesta puhumattakaan?

    Ilmoita asiaton kommentti