Tunnustuskirjat – Luominen

Minä uskon Jumalaan, kaikkivaltiaaseen Isään, taivaan ja maan Luojaan. 

Mitä se merkitsee? Vastaus: Uskon, että Jumala on luonut minut sekä koko luomakunnan, antanut minulle ruumiin ja sielun, silmät, korvat ja kaikki jäsenet, järjen ja kaikki aistit sekä pitää niitä jatkuvasti yllä. Hän antaa myös vaatteet ja kengät, ruoan ja juoman, kodin ja konnun, vaimon ja lapset, pellon, karjan sekä kaiken omaisuuden. Hän suo minulle joka päivä runsaasti ruumiin ravintoa ja kaikkia elämän tarpeita, suojelee kaikilta vaaroilta, turvaa ja varjelee kaikesta pahasta. Kaiken tämän hän tekee yksinomaan isällisestä, jumalallisesta hyvyydestään ja laupeudestaan, vaikka en sitä lainkaan ansaitse enkä ole sen arvoinen. Tästä kaikesta minun on häntä kiitettävä ja ylistettävä ja tämän vuoksi häntä palveltava ja toteltava. Tämä on varmasti totta.

Tunnustuskirjat/Vähä katekismus/Ensimmäinen uskonkohta(sivu 305)

Uskotko Isään Jumalaan, joka on luonut koko luomakunnan vai evoluutioon ja sattumaan; miksi ja mikä merkitys luomiskertomuksella tai alkuräjähdyksellä ja sattumalla on meille?

Arkkipiispa Jukka Paarma: ”Jumala nähdään takaapäin. Jumala ikään kuin kätkeytyy vastakohtaansa. Jumala ei suostu ihmisten paljastamaksi tai ihmisten selitettäväksi. Jumala on salattu Jumala ja hänen voimansa näkyy hänen heikkoudessaan, Jumalan kirkkaus pimeyden keskellä ja hänen läsnäolonsa tunnetaan poissaolon kokemuksen keskellä.”
Miksi meillä on salattu Jumala?

Mikä merkitys meille on Isä meidän -rukouksella?

 b2ap3_thumbnail_Arkkipiispan-vaakuna-.jpg

Linkki arkkipiispa Jukka Paarman hyvään saarnaan Roomassa:

http://www.evl.fi/arkkipiispa/jp17-1-99.htm

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Moninapainen eri totuuksien tosiaan haastavan maailman malli ei ole uusi. Tilanne oli itse asiassa sama jo Jeesuksen aikoihin, Palestiinassa ja sen ympäristössä n.v.30j.Kr. Jo sillon tuon ajan filosofista ajattelua ja eri kulttuurillisia virtauksia määrittivät relativismi ja skepsisismi, ja ne ovat viime vuosikymmenet olleet meidänkin aikamme eurooppalaisen kulttuurin sisältö, sen tarkastelukulma. Olemme pyrkineet muotoilemaan ongelmamme käsitteiksi, joita voimme tarkastella riittävän etäältä, ja halutessamme myös tarpeeksi läheltä. Näin ainakin itsellemme uskottelemme. Mutta riittääkö se? Astuessamme tarkastelussamme näennäisen objektiiviseen positioon suhteessa kaikkiin keskenään kilpaileviin totuuksiin päädymme väistämättä relativistiseen tyhjiöön. Onko meillä tästä paluuta? Sanalla sanoen ei. Emme voi enää väistää lopullista totuutta. Meidän on siis nyt aika kohdata kaikki tämä eksistentiaalisen epävarmuuden ja siihen liittyvän relativistisen tietämisen tuska ja kulkea viimeinkin koko ihmiskunnan poliittisten ja yhteiskunnallisten ongelmien ja niiden ytimessä jo pelottavan kirkkaina näkyvien globaalien katastrofien varjostama kärsimysten ja kauhujen tie johdonmukaiseen loppuunsa. Tänään meillä ei ole enää muita vaihtoehtoja. Meillä on enää tuo yksi tie. Ja se johtaa Golgatalle, Jeesuksen ristille, josta meillä aikojen lopussa on näin ristiinnaulitussa Kristuksessa suora yhteys kaiken postmodernin relativismin ja skepsisismin tuolle puolen, iankaikkiseen Jumalan valtakuntaan.

  2. On joksenkin käsittämätöntä, että Sitran tapaisessa organisatiossa joku, jota kutsutaan ’johtavaksi asiantuntijaksi’, päästää näppiksestään alla olevan absoluuttisen rimanalituksen!

    ”länsimaiset kristillispohjaiset arvot kuten edustuksellinen demokratia, yksilön oikeudet ja liberaali moniarvoisuus…”

    Ihminen jolle kirkkohistoria, ja varsinkin kriittinen ajattelu, on täysin vieras, ryhtyi tuossa paaviakin paavillisemmaksi.

    Mahtaaka kirkon 30 terävimmän joukosta löytyä yhtään joka kirkkain silmin allekirjoittaisia tuota Teppo Turkin näkemystä?

    • Sitra rahan tuhlaukseen erikoistunut organisaatio, Eduskunnan alainen ja näin vain kansanedustajien valppauden varassa toimiva organisaatio.

      Se on jätepaperin kierrätyksen alkupään toimija, joka tuottaa Lassila & Tikanojalle materiaalia, jota uusioida.

      Sitran lakkauttaminen olisi hyvä, positiivinen säästötoimenpide. Säästyisi rahaa, ja valtionhallinnossa vältyttäisiin joka alan asiantuntijana esiintyvältä puuhastelijalta, josta on lähinnä vain harmia.

  3. Uutisen otsikko hämmästytti minua, se kun kuului:

    Megatrendi: Siirtyminen moninapaiseen totuuksien maailmaan

    Artikkelissa ei mistään tuollaisesta ollut puhetta. Ilmeisesti otsikko olikin lyhennelmä tästä artikkelin kohdasta:

    … oleellista muutoksessa on myös siirtymisemme internetajan moninapaiseen kulttuurien ja uskontojen määrittämään tunteiden, mielikuvien ja virtuaalisten totuuksien maailmaan.

    Lyhennelmä on kyllä mielestäni hyvä; artikkelin sisältö on varsin epämääräinen, ja niin on otsikonkin;)

    Turkin artikkelikin on kyllä yllättävä. Kenelle se mahtaa olla tarkoitettu? Kuka tahansa viime vuosikymmeninä maailman menoa ja tiedotusvälineitä seurannut on selvillä Turkin kuvaamista asioista. Tulee mieleen ylioppilaskirjoitusten reaalikoe, jossa tuolla artikkelilla voisi saada ainakin melkein kiitettävän arvosanan.

    No, ehkäpä pelkästään artikkelia lukemalla ei pääse sisälle siihen, mitä kulissien takana tapahtuu. Jään mielenkiinnolla odottamaan, onnistuuko Suomen ”kirjoittaa itsensä sisään Aasian nousuun”;)

    • Petri,

      juuri tästä on kysymys. Lopun aikoina he ”muuttavat ajat ja lain”. Syntyy täydellinen kaaos, kunne tulee eräs, joka ottaa tilanteen hallintaansa rautaisella kouralla ja silloin kaikkien on toteltava vain hänen yhtä totuuttaan.
      Mutta tuo ei ole vielä loppu vaan sen jälkeen tulee todellinen Rauhanruhtinas.

    • Konservatiivin on hyvin vaikea sopeutua tilanteeseen, jossa eettisissä kysymyksissä ihmisille sallitaan omantunnon vapaus eikä ihmisiä pakoteta ajattelemaan vain yhdellä tavalla. Erilaisten valintojen hyväksyminen johtaa automaattisesti siihen, että ei ole yhtä oikeaa ja yhtä väärää.

      Tämä konservatiivien tuska näkyy usein siinä, että pakonomaisesti etsitään yhtä ainoata totuutta sekä pyritään torjumaan maailma, jossa vallitsee valinnanvapaus.

    • Jusu, jospa asia onkin tasan toisin päin. Ihminen, jonka luonto on kapinoida vastaan Jumalaa, kauhistuu totuutta, kun hän sen kohtaa ja vaistomaisesti pakenee relativismiin ja pluralismiin. Tuo pako ei kuitenkaan tuo lohtua eikä turvaa. Eikä varsinkaan ratkaisuja yhä polttavampiin globaaleihin haasteisiin. Sen olemme jo nähneet.

    • Kari, arvioidessasi jonkun ihmisen kapinoivan Jumalaa vastaan sinä asetat mittariksi oman tulkintasi Jumalan tahdosta ja vertaat muita ihmisiä sitä vasten. Tämä on hyvin subjektiivinen näkemys, jossa omasta tahdosta tehdään Jumalan tahto.

      Esimerkiksi minä en koe kapinoivani Jumalaa vastaan ollessani jostain eettisestä kysymyksestä eri mieltä jonkun täällä kommentoivan henkilön kanssa. Minä en nimittäin koe keskustelevani täällä Jumalan kanssa.

    • *kuolee nauruun* En minäkään. Tässä suhteessa meillä ainakin näyttää olevan paljonkin yhteistä. Se on jo hyvä alku, eikö vain?

  4. ”Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
    En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
    He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
    Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
    Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan; ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa. Joh.17

    Olen monesti miettinyt, että miten meidän maailman käy, jos Jeesuksen Sanat ovatkin totta? Meidän pitäisi silloin kirjoittaa lähes kaikki koulukirjat uusiksi.

    Ajatelkaa miten suuressa valheessa me elämme, jos Jeesuksen sanat ovatkin Totuus?
    Itse olen menneiden vuosikymmenien aikana oppinut ainakin yhden asian, Raamatun Sanat eivät ole koskaan pettäneet, vaan niiden sanoma vain syvenee ja kirkastuu. Olen huomannut, että se mikä pysyy on Raamatun ilmoitus, kaikki muu on harhaa ja luulottelua.

    Mitä, jos Jeesus puhuikin ihmiskunnalle Totuuden? Tähän mennessä Raamatun ilmoitus näyttäisi ainakin pitävän kutinsa. Sekin siellä sanotaan, että Totuuden kieltäjät pitävät totuutta vääryyden vallassa.

    ”Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa, sentähden että se, mikä Jumalasta voidaan tietää, on ilmeistä heidän keskuudessaan; sillä Jumala on sen heille ilmoittanut.
    Sillä hänen näkymätön olemuksensa, hänen iankaikkinen voimansa ja jumalallisuutensa, ovat, kun niitä hänen teoissansa tarkataan, maailman luomisesta asti nähtävinä, niin etteivät he voi millään itseänsä puolustaa,
    koska he, vaikka ovat tunteneet Jumalan, eivät ole häntä Jumalana kunnioittaneet eivätkä kiittäneet, vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet, ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.” Room.1.

    • Juuri näin. Ja vielä sanasta sanaan, tarkennan: Sen, mitä Jumalasta voidaan tietää, he kyllä voivat nähdä (Room1:19). Siis: nähdä! Minä näen. Näettekö te? Kaikki koulukirjat todellakin menevät uusiksi. Sillä nyt minulla on uusi pää. Se on aivan toisenlainen kuin se, minkä vielä aamulla peilissä näin. Tämä uusi pää on paljon parempi. Se on kirkkaampi kuin entinen. Se on muuttumaton, täynnä valoa ja ikuinen. Nyt vihdoinkin minä näen sen. (En puhu vertauksin enkä kielikuvin.) Tuo uusi pääni on Kristus.

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.