Uskon akrobaatit ja itsetekoiset profeetat

Koronapandemia on antanut erinomaisen mahdollisuuden monille itsetehdyille uskon sankareille sensaatiomaisiin ulostuloihin. Uskoa, tai uskottelua, on herkullista tehdä sääntöjen noudattamatta jättämisellä. Löytyykö suurin usko sieltä, missä Jumala voidaan asetetaan virkavallankin yläpuolelle?

Työalueellani Myanmarissa olen seurannut kevään tapausta, jossa kanadalais-burmalainen pastori David Lah ja myanmarilainen Wai Tun pidätettiin huhtikuussa heidän pidettyään vastoin yleisiä kokoontumissääntöjä tapahtuvia Jumalanpalveluksia. 20 tartunnan saaneista osallistuivat Jumalanpalvelukseen, joka johti 67 COVID-19 tartuntaan.

DREAM Ministry Internationalin perustaja David Lah, sairastui itsekin koronaan, vaikka hän opetti seurakunnalle maaliskuussa, “Jos kuulet saarnan Jumalasta, virus ei koskaan tule sinuun.” Lah itse  joutui sairaalaan ja 21 päivän karanteeniin ennen siirtoaan vankilaan. David Lah ja Wai Tun odottavat nyt jopa kolmen vuoden vankeusrangaistusta.

Kristittyjen piirissä on noussut vastustusta viranomaisia kohtaan Lahnin ja Tunnin pidätysten takia. Monet syyttävät Myanmarin valtiota vainosta kristittyjä kohtaan vaikkeivat kaikki hyväksykään Lahn opetuksia. Myanamrin kristittyjen määrä on 6 % kansasta ja heidän keskuudessaan on eriäviä mielipiteitä rangaistuksista. Osa heistä kokee sympatiaa pastori Lahta kohtaan ja toivovat hänelle vain kevyttä rangaistusta tai maasta karkoittamista. Toiset taas kokevat Myanmarin viranomaisten syyttämisen kristittyjen asemaa heikentävänä, kun Lahnia ei kuitenkaan vangittu uskonsa takia vaan koronasäädösten noudattamatta jättämisen takia.

Myanmarissa on avattu kahdeksan tapausta uskonnollisia johtajia vastaan koronatapausten rikkomisen takia, joukossa niin buddhalaisia, muslimeja kuin kristittyjä. https://www.irrawaddy.com/specials/myanmar-covid-19/eight-cases-opened-religious-gatherings-violating-covid-19-restrictions-govt.html

Myös Suomessa on esiintynyt samanlaista opetusta, joissa on vähätelty koronan takia asetettuja säännöksiä ja normeja. Glory Backmanin opetuksissa TV 7:lla on samanlaista ajatusta kuin David Lahn opetuksessa, eli uskovainen on koronaviruksen yläpuolella ja turvassa sen tartunnalta.  https://www.tv7.fi/vod/player/73673/

Suomessa viranomaiset eivät käsittääkseni ole kuitenkaan rangaistuksia jaelleet koronasäädösten noudattamatta jättämisen takia uskonnollisissa piireissä. Kynnys siihen lienee melko korkea demokratiassamme.

Siinä missä yksittäiset pastorit ja saarnaajat ovat vähätelleet koronan merkitystä, on samaa ollut kuultavissa myös joiltakin valtion päämiehiltä. Joillakin heistä on ollut enemmän tai vähemmän uskonnollisella retoriikalla höystettyä vähättelyä koronan vaarasta.

Näitä uskon akrobaattien julistusta seuratessa tulee elävästi mieleen ennustus tulevasta Messiaasta (Jesaja 53: 6-8):

Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.

Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana, mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden.

Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.

Koronaa ja muita sairauksia vähättelevät profeetat ovat opetuksineen melkoisen ristiriitaisia tapauksia verrattuna kipujen miehen elämään ja sanomaan. Voisi jopa sanoa, että loukkaavan ristiriitaisia. Uskottelu, alistaminen ja pelottelu on valitettavasti kovaa valuuttaa näinä aikoina, kun kristikansaa tulisi rohkaista vastuullisuuteen, lähimmäisen rakastamiseen ja toisesta huolehtimiseen. Eikä rukoustakaan ole tarkoitettu Jumalan pakottamiseen omien toiveiden täyttämiseksi vaan puhumiseen Jumalan kanssa.

Olen kohdannut kevään aikana Aasiassa vastuullisia kirkkojen johtajia, jotka ovat kuunnelleet viranomaisneuvoja, noudattaneet niitä ja samalla pitäneet huolta, että seurakunnat jatkavat toimintaansa turvallisesti. Siinä samalla sitten on rukoiltu sairaiden puolesta – koronaankin sairastuneiden  – samalla luottaen, että Jumala pitää huolta omistaan ilman uskonnollista akrobatiaa.

Kirjoittaja

Olli Pitkänen
Olli Pitkänen

Olen kehitysmaa-aktivisti ja maailmankansalainen alunperin Joensuusta. Olen asunut pitempiä aikoja Tansaniassa, Jordaniassa ja Salomonin saarilla, ja työni takia matkustanut eri puolilla maailmaa. Nykyisin toimin Suomen Lähetysseuran Mekongin ja Oseanian Aluepäällikkönä. Seurailen mielenkiinnolla elämää Aasiassa ja muualla maailmassa, joista kirjoittelen havaintojani blogiini herättelemään ajatuksia kulttuurien erilaisuuksista, rikkauksista ja välillä niiden kummallisuuksista.