Valit

-

.

5 kommenttia

  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Selvennän blogista kohtaa “Entä turvaan myrskystä temmatut, pelastetut” lainaamalla Matteusta.

    “Ja laskettuaan kansan hän nousi vuorelle yksinäisyyteen, rukoilemaan. Ja kun ilta tuli, oli hän siellä yksinänsä. Mutta venhe oli jo monen vakomitan päässä maasta, aaltojen ahdistamana, sillä tuuli oli vastainen. Ja neljännellä yövartiolla Jeesus tuli heidän tykönsä kävellen järven päällä. Kun opetuslapset näkivät hänen kävelevän järven päällä, peljästyivät he ja sanoivat: “Se on aave”, ja huusivat pelosta. Mutta Jeesus puhutteli heitä kohta ja sanoi: “Olkaa turvallisella mielellä, minä se olen; älkää peljätkö.”

    Jakeissa Jeesus on esikuvallisesti vuorella, taivasten valtakunnassa, jossa rukoilee Isän tahdon täyttymistä. Hänen valittunsa ovat hukkumassa. Meri kuvaa Raamatun vertauksissa kansoja. Neljäs yövartio alkaa aamu sarastaessa. Silloin taivaalla näkyy enää kirkkain aamutahti, Venus. Kaikki muut tähdet ovat sammuneet uuden päivän valossa, auringossa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Jep Pelastukselle ei ole mitään ehtoa. Saa uskoa ja pelastua Jumalan lupauksen mukaan Armosta. Jumala on asettanut lakinsa maailmaan, että jokainen ylpeä suu tukittaisiin. Armo taas on ihmeellinen Jumalan Lahja.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Pääsääntöisesti lihan/sielun tekoja tehneet vesikasteineen ja uudestisyntymisineen, kristillisestä liikkeestä riippumatta, aloittavat urputtamisen, kun heille luetuttaa:

      “Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.”

      Mikä johtaa väistämättä lopputulokseen:

      “Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.”

      Ei tämä tarkoita sitä, että kukaan voisi ohittaa tuomiotaan. Tuomio on tekojen mukaan, kuten maallisessakin oikeusistuimessa. Toisille tuomio on kerskaukseksi.

      No, eläviksi tehdään myös vuohet, mitä en pysty hyväksymään. Kun en kuitenkaan löydä yhtään kohtaa, joka tukisi toivettani, hartaasta etsimisestäni huolimatta, niin on tyydyttävä ahtaassa mielessään hyväksymään Jumalan armo, joka on kaikkea inhimillistä ymmärrystä ylempänä.

      Mutta on järjestys. Edeltä on sana, jota Paavali käyttää paljon.

      “että me olisimme hänen kirkkautensa kiitokseksi, me, jotka jo edeltä olimme panneet toivomme Kristukseen.”

      Kun kerran on edeltä toivonsa Kristukseen laittaneita, niin on myös jälkeen päin häneen toivonsa laittaneita.

      Kun sen ymmärtää, lukemalla ilman kirkon teologisia silmälaseja, niin pystyy saamaan jonkinlaisen aavistuksen armosta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, kaikkien ihmisten vapahtajassa. Luonnollinen ihminen ei sitä pysty sielussaan hyväksymään. Tämän totean itsestäni. Profeetta Joonan kapinallinen kauna elää syvällä Aadamin perillisissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tapio Tuomaala sanoo:

    Koska kansojen tuomiossa erotellaan oikeamieliset väärämielisistä eikä kysytä kirkkoa eikä uskoa, vaan rakkauden tekoja, niin miten luterilainen kirkko on tässä onnistunut? Entä oikeamielisyyttä painottavan teologian kannalta, kun oikeamielisyys on korvattu harhaan johtavalla vanhurskaudella?

    Kun on vuosikaudet seurannut ja itsekin osallistunut keskusteluun tasa-arvoisesta avioliitosta, niin miltä kirkon apartheid toissukupuolisia kohtaan näyttää Ut:n oikeamielisyysopin valossa? Entä piispojen toiminta?

    On kuvaavaa, että Helsingin Sanomat opettaa piispoille kristinopin alkeita:

    https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006597692.html

    “Arkkipiispa näyttäisi suhtautuvan piispojen sielulliseen painiin ymmärtäväisemmin ja hienotunteisemmin kuin niihin ihmisiin, joiden tunteita ja ihmis­arvoa kirkon näkemys loukkaa.”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • ismo malinen sanoo:

    Ongelmia tulee aina kun elämä ja Kristuksen oppi sekoitetaan. Oppi on puhdas ja hyvä, täydellinen. Elämä taas on kompurointia ja anteeksi pyytelemistä raadollisen elämän tähden. On totta ja oikein antaa Jumalalle kunnia, koska tiedämme, että Hänen tuomionsa on aina oikein myös meidän kohdallamme. Jos minulle käy kaikkivaltiaaseen Jumalan tahdon mukaan, niin minulle käy hyvin, koska Jumala on Kristuksessa rakastanut minua, vaikka olen syntinen ihminen.

    Tekoni ovat siis Jumalassa tehdyt. Yleensä suurin mussutus alkaa, kun ihminen sanoo olevansa Kristuksen tähden autuas ja pelastettu sielu.

    Yleensä kyseenalaistajana on saatana itse, vaikka on hän on kaikkein pahiten langennut, hän syyttää minua kaiken aikaa, vaikka en ole edes häntä vastaan rikkonut vaan Jumalaa.

    Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman synnin. (Tuo on yksikkö) Eli kyse ei ole meidän tekemisistä ja tekemättä jättämisistä, vaan siitä luotammeko Jumalaan, vai omiin tekemisiin. Joka omaansa puhuu on perkele.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    • On
    • Ti
    • P
    • Ki
    • O
    • H
    • P

    Katso kaikki

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    • L
    • S
    • P
    • Ki
    • G
    • Roomalaiskirje
    • U

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit

    • P
    • Ki
    • S
    • L
    • Ki
    • H
    • Van