Valonkantajista

Hämäläinen: ”Asia vain on niin, että toiset palvovat demoonista pyhänä. Meillähän näin tekevät esimerkiksi vapaamuurarit. Jos heitä pitää demoonin palvojina, ei se tarkoita että heissä olisi paha henki, mutta kyllä sitä, että palvonnassaan he ovat demooneihin yhteydessä, ja vannovat sitovimmat valansa Lusiferille. Siksi se on niin surkeata touhua ja osoittaa vain, miten huono länsimaisenkin ihmisen hengellinen arvostelukyky on.”

Vapaamuurareista on täläkinpalstalla puhuttu niin paljon fuulaa, että lienee aiheellista, vaikka en muurari olekaan, kirjoittaa muutama faktakin:

Luonteeltaan ja olemukseltaan aito vapaamuurarius on :

” Vapaiden miesten yhteenliittymä, jonka tarkoituksena on rakentamiseen liittyvien symbolien avulla kasvattaa jäseniään kohti henkistä kasvua ja täydellisyyttä.”

Vapaamuurariutta voidaan pitää allegorioihin ja vertauskuviin verhottuna yhtä Korkeinta Olentoa kunnioittavana moraalijärjestelmänä, jonka päämääränä on toimia ihmiskunnan yleisen veljeyden hyväksi ja saattaa näin lihaksi ja vereksi kuuluisa käsky lähimmäisen rakastamisesta. Sveitsiläisen suurloosi Alpinan muurariuden juhlavaa luonnehdintaa vuodelta 1808:

”Vapaamuurarius on tiennäyttäjä täyteen ihmisarvoon ja veljesrakkauteen. Sen ylin perusta on uskon- ja ajatuksenvapaus, sen tärkein tehtävä on luonteen ja mielenlaadun muokkaaminen ja sen ensimmäinen vaatimus hellittämätön tahto hyvyyteen.”

Sitaatista ilmenevää tarkoitusta ja pyrkimystä kuvaa Jaakko Meriluoto 1950- luvulla Lahden muurarien vuosikertomuksessa näin:

”Vapaamuurariuden suuret loistotähdet sekä pilarit Viisaus, Voima ja Kauneus ovat oppaina tiellämme… Pienen pienistä osasista syntyy ihastuttava taideteos. Sen nimi on valon ja rauhan temppeli. Antakaamme valonsäteen tunkeutua kuoremme läpi ja toteuttakaamme vapaamuurariutta omalla persoonallisella tavallamme.”

Vapaamuurariudessa on erilaisia järjestelmiä, joita kutsutaan riiteiksi ja niillä kullakin on perussääntönsä ja joissa asteita voi olla enemmänkin kuin kolme, joskin näihin lisäasteisiin edellytetään vähintään mestariasteen vihkimys. Ja asteelta toiselle siirrytään aina muutenkin alemman asteen kautta. Eniten asteita on skotlantilaisessa järjestelmässä, jossa niitä Jeesuksen kuoliniän mukaisesti on 33.

Tunnustuksettomana ja dogmittomana sininen vapaamuurarius ei ole varsinaisesti uskonto, ja siksi perusasteisiin voidaan rotuun tai kansallisuuteen katsomatta hyväksyä eri uskontokuntien jäseniä, kunhan he vain yleensä tunnustavat uskovansa johonkin Korkeimpaan. Ateisteja ei siis hyväksytä ja 18 asteesta Uuteen Liittoon siirryttäessä edellytetään myös uskoa nimenomaan kolmiyhteiseen kristilliseen Jumalaan. Vihkimyksiin pyrkijän tulee muuten olla vain lainkuuliainen ja moitteettomaksi havaittu kansalainen, jonka pyrkimys jäseneksi kahden jäsenen ja korkea-arvoisen esittelijän suosituksesta yhteisesti ja yksimielisesti hyväksytään.

Astetyön lisäksi vapaamuurarit harjoittavat hyväntekeväisyyttä ja tukevat kaikessa hiljaisuudessa sairaita lapsia, sotaveteraaneja, vanhuksia ja vammaisia sekä ylläpitävät tässä mielessä esim. lastensairaaloita, vanhainkoteja ja palvelutaloja. Hyväntekeväisyyteen kerätään joka kokouksessa myös ns. lesken ropo.

Monille konservatiiveille muurariuden edustama moniarvoisuus ja vapauden filosofia ovat jo ajatuksinakin olleet epäilyttäviä ja muurarius ei olekaan miellyttänyt poliittisia eikä etenkään uskonnollisia ääriliikkeitä, joissa vapaata ajattelua on usein vihattu, totuus kanonisoitu ja kaanonia asetettu vartioimaan hengellinen tai poliittinen oligarkia. Näin ei ole yllättävää, että muurareita ovat kiihkeimmin vastustaneet fasistit, kommunistit ja katolinen kirkko. Mutta myös monet luterilaiset etenkinfundamenytalistit ovat olleet asiassa aktiivisia. Jotkut heistä eivät ole tyytyneet moittimaan muurareita vain maallisen vallan halusta, vaan pitävät heitä myös okkultisteina ja saatananpalvojina ja kaikin tavoin muutenkin harhaoppisina.

Virhellisessä  esiymmärryksessä astutaan yhtä jalkaa muurarijärjestöjä ankarasti vastustaneitten - toistettakoon - fasistien ja kommunistien kanssa, joiden hampaisiin vapaamuurarit erityisesti 1930-luvulla joutuivat. Suomessa varsinkin Isänmaallinen kansanliike, kuuluisa IKL, otti asian sydämelleen ja julkaisi joukon kiihkeitä antimuurarillisia pamfletteja kuten Viitasaaren Isänmaallisen Kerhon 1933 jakaman lentokirjasen Vapaamuurariuden julkinen ja salainen ohjelma.

Monilta vm-foobikoilta ihmisiltä jää huomaamatta, että moittiessaan muurareita myös esim. lusiferiaaneiksi he syyttävät samalla myös apostoli Pietaria, joka kehotti ihmistä sytyttämään sydämeensä ”kirkkaan kointähden.” Sillä tuon Venusta tarkoittava tähti oli ’valonkantaja’ eli lucifer. Tätä arvonimeä kantoi myös mestari Jeesus, sillä hänhänitsesanoi olevansa  ”Se kirkas kointähti”.

Tuohon samaan aamuruskon kirkkauteen pyrkinevät tämänkin päivän vapaamuurarit, jotka ovat matkalla pimeydestä kohti valoa ja ovat mukana – Carl Gustaf Emil Mannerheimin sanoin – ”ihmiskunnan pitkällä vaelluksella kohti henkistä kasvua ja täydellistymistä.”

Vapaamuurariuden suuri esikuva onkin  kuningas Salomo, jonka temppeliä muurarit yhä rakentavat, ja jonka nimi voidaan lukea sol mach: suuri aurinko! Kun kuu, yön hallitsijatar Saban kuningattarena saapuu tapaamaan loistavaa kuningas Salomoa, tämän loisto himmenee, aurinko pimenee, kunnes syntyy kuun varjosta jälleen uudelleen. Niin pimeyttä seuraa aina uusi valo.

Uusi ja voittava aurinko Sol invictus oli myös taivaallinen kuningas ja kansojen Korkein hallitsija. Auringon kultaiset säteet lämmittivät, mutta myös valaisivat kaikkia ihmisiä. Niinpä ei ollut ihme, että myös maalliset ja uskonnolliset hallitsijat, kansojen keisarit ja kuninkaat, ylipapit ja prelaatit ottivat valtansa merkkeihin auringon vertauskuvat.

Monien kristinuskon antiikista lainaamien aurinkoallegorioiden joukossa on myös kertomus paitsi Osisriksesta myös kauniista keltatukkaisesta Apollo nuorukaisesta, sinisilmäisestä aurinkojumalasta, joka kultaisten hiusten valuessa olkapäilleen, päästä kantapäihin valkoiseen viittaan puettuna kantaa käsivarrellaan Jumalan karitsaa. Karitsaa joka kuolemallaan synnyttää uuden auringon, sillä 24. joulukuuta pysähtyy talvi ja häviää kuoleman unesta heräävälle keväälle. Sama symboli toistuu neitsyt Marian ja Jeesus lapsen ikoneissa.

Vapamuurari kulkee pitkän vihkimystien. Hän oli siinnyt, muodostunut ja syntynyt uudelleen. Hän oli kuten kuningas Saul, Jumalan poika, sillä tuona päivänä oli Jumala hänet synnyttänyt ja vihkinyt - kuten tulee ymmärtää - ’oman elämänsä hallitsijaksi’.  Jeesus olikin luovuttanut tuomiovallan kuninkaana pois itseltään ja ojentanut sen kruununa oppilaalleen : ”Minä annan  t e i l l e elämän kruunun

61 kommenttia

  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Heinola.”Rytin rouva eli Gerda Ryti oli teosofisesti orientoitunut spritualisti, joka uskoi itsellään olevan mm. henkioppaan”. Näinhän se oli. Luulin, että rouvan asiat olisi ollut paremmin kun hänen sodanaikaista rukoustaan kai ahkerasti siteerataan. Itse asiassa hengellisesti hänen asiat oli siis huonommin kuin Rytin, jos hän oli henkioppaan pauloissa. Voi voi rouva parkaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      Henkioppaita löytyy kristillisyydestä paljon. He väittävät yleensä, että saavat viestejä Jeesukselta tai että Herra puhuu heidän kauttaan. Heidän tehtävänsä on johdattaa kristityt syvemmälle valheeseen.

      “Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: ‘Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?’ Ja silloin minä lausun heille julki: ‘Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'”

      Tekstin perusteella voi varmuudella olettaa, että Jeesuksen nimeen voimallisia tekoja tehneet ovat uskoneet saaneensa kutsun Jeesukselta ja että he ovat pelastettuja, matkalla taivaaseen. Ehkä he ovat maalanneet helvetin lieskoja niiden osalle, jotka eivät heidän jeesukseensa usko.

      Hämäläisen toteamus “Voi voi rouva parkaa” paljastaa pelottavaa itsevarmuutta oikeaoppisuudesta. Itseään oikeaoppisena pitävä voi surkutella “vääräoppista”.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Voi AH parkaa mitä ylimielistä omahyväisyyttä hän edustakaan. Huonosti näyttävät olevan hengelliset asiansa kun luulee omaavansa kompetenssiin arvioida toistenhengellistä tilaa. Muuten Gerdan mies presidentti Risto Ryti harrasti numerologiaa kuten Jeesuskin, kävi ennustajilla ja oli kovin kiinnostunut vaimonsa muistakin harrastuksista. Asiassa kannatta lukea Sakari Virkkusen hieno ja silmiä aukaiseva teos Ryti : myrskyajan presidentti.

      Vaikka huonosti henkisesti sokeiden silmät auennevat. “Vaikka heillä on silmät, he eivät näe, vaikka heillä on korvat, he eivät kuulee…”(Jeesus)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Tuomaala. “Kirjoitustesi perusteella ajat samaa agendaa kuin vapaamuurarit”. Voitko tarkentaa ajatustasi hieman? Väännä rautalangasta? Tai aseta kysymyksesi viisaammin.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Tuomaala. “Hämäläisen toteamus “Voi voi rouva parkaa” paljastaa pelottavaa itsevarmuutta oikeaoppisuudesta. Itseään oikeaoppisena pitävä voi surkutella “vääräoppista”. En nyt rouva Rytin opeista tiedä mitään, enkä siis niitä surkutellut. Henkioppaasta kyllä surkuttelin. Jonkun johdattelemaksi joutuminen on minusta muutenkin aina ongelmallista hengellisissä kuvioissa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      “Jonkun johdattelemaksi joutuminen on minusta muutenkin aina ongelmallista hengellisissä kuvioissa.”

      Totta, näitä johdattelijoita on eritoten karsimaattiset liikkeet täynnä. Uskontojen Uhrit tuki RY:llä olisikin asiasta paljon kerrottavaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Tapio Tuomaala sanoo:

      “Totta, näitä johdattelijoita on eritoten karsimaattiset liikkeet täynnä.”

      Henkioppaita löytyy myös luterilaisuudesta. Mainitsen nimet, jotka on oikeudessa tuomittu: Markku Koivisto ja Pirkko Jalovaara. Kummastakin varoittelin, kun he saivat maineensa kukkuloilla vapaasti mellastaa luterilaisissa kirkoissa. Kukaan kirkkoherroista, joka heidät päästi sisään, ei ole pyytänyt anteeksi tekojaan. Nokia Missiossa rampanneet amerikkalaiset supersaarnaajat ovat oma lukunsa.

      Kun blogissa keskustellaan vapaamuurareista, niin vapaamuurarien Amerikasta on Suomeen suuntautunut poikkeuksellisen vahva kristilliseen oikeistoon luettavien supersaarnaajien invaasio. Vapaamuurareilla ja Nokia Mission supervoidelluilla profeetoilla on yhteinen päämäärä ja siten myös isäntä. Vapaamuurarit ja kristillinen äärioikeisto ovat samaa kolikkoa, mutta eivät edusta kolikon eri puolia. Entä kolikon toinen puoli? Kolikkoa ei ole vielä käännetty. Mitä sieltä saattaisi nähdä?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Todellisuudessa äärioikeisto, äärifundamentalismi ja äärivasemmisto löytävät toisensa juuri vapamuuriuden vihaamisessa,. Vapauden filosofia kun on vaarallista fundamentalismille olkoon tämä on-of maailma kääriytynyt mihin aatteelliseen kaapuun hyvänsä

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Heinola.”Voi AH parkaa mitä ylimielistä omahyväisyyttä hän edustakaan. Huonosti näyttävät olevan hengelliset asiansa kun luulee omaavansa kompetenssiin arvioida toistenhengellistä tilaa”. Kaikkien kristittyjen kuuluu arvioida erilaisten hengellisten ilmiöiden merkitystä. En minäkään mitään kummempaa pyri tekemään. Rouva ja herra Rytin hyväksi pitää tietysti lukea ansiokas toimita sodan aikana. Erityisesti rouvan rukousta mainitaan hyvänä esimerkkinä uskovienkin kokoontumisissa. Sitten minä en tee mitään muuta kuin analysoin asioita aivan tavallisesta perinteisestä kirkkomme kristillisestä näkökulmasta käsin. Ja tähän ei okkultismi vaan istu. Jos sanon että herrasväki Ryti oli hengellisesti harhateillä en minä siitä saa mitään omahyväistä tai muutakaan tyydytystä, tai en katsele heitä mistään ylhäältä käsin, mutta kylläkin ulkopuolelta käsin mitä siihen hengelliseen piiriin tulee, missä he ilmeisesti elivät.En tahdo olla sellaisen kanssa missään tekemisissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Antti Hämäläinen :”En tahdo olla sellaisen kanssa missään tekemisissä.”

      Ortodoksikirkossa vietetään tänään Tuomiosunnuntaita ja lukuisista vastaavista kollektiivisista hengellisistä tuomioista osani saaneena haluaisin kysyä edustavatko Aleksandrialaiseen kaanoniin perustuvaan Raamattuun kuuluvat tekstit mielestänne okkulttista salatiedettä?

      ”Vanhan testamentin apokryfikirjat ovat syntyneet hellenistisellä ajalla noin 200 eKr. – 50 jKr. vasta Vanhan testamentin kaanoniin kuuluvan eli siihen hyväksytyn kirjallisuuden jälkeen. Ne eivät siten ole koskaan kuuluneet heprealaiseen Vanhan testamentin kirjakokoelmaan, mutta ovat kyllä olleet osa kreikankielistä Vanhaa testamenttia.

      Apokryfinen tarkoittaa salattua tai kätkettyä. Nimityksen antoi kirkkoisä Hieronymos, joka piti monien muiden varhaiskristittyjen tapaan heprealaista Raamatun kokoelmaa ohjeellisena” (evl.fi)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Sanottua sanaa ja ammutua nuolta et saa Hämäläinen takaisin. Surkuttelit Gerda Rytiä nimittelemällä häntä ‘rouva paraksi’. Ilmaus ei ollut minkään ilmiön tutkimista. Se oli puhdas henkilöön käyminen,mikä ei selittelyistä, joihin tuon tuostakin joudut, parane.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Tuomaala. “Vapaamuurareilla ja Nokia Mission supervoidelluilla profeetoilla on yhteinen päämäärä ja siten myös isäntä. Vapaamuurarit ja kristillinen äärioikeisto ovat samaa kolikkoa, mutta eivät edusta kolikon eri puolia. Entä kolikon toinen puoli? Kolikkoa ei ole vielä käännetty. Mitä sieltä saattaisi nähdä?” Voitko selittää tarkemmin, mitätarkoitat. Ihan väännä rautalangasta, että asia selvää. Oli myös hyvä, että myös selitit, mitä henkioppaalla tarkoitetaan, siis ihmisiä. Muutenhan voisi luulla, että ne on jotain henkimaailman juttuja.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Tuula Hölttä.” Antti Hämäläinen :”En tahdo olla sellaisen kanssa missään tekemisissä.” Puhuin tässä okkultismista, spiritismistä ja synkretismistä jne. ihan kirkkomme perinteiseen näkemykseen tukeutuen. Ei tässä mistään kollektiivisen tuomion antamisesta ole kysymys, vaan siitä, että minulla on omat hengellisen “hygienian” kriteerit. En siis usko, että okkultisista ihmisistä mitään pöpöjä saa, jos omat hengelliset asiat on reilassa, mutta itse välttelen tällaista. En myöskään tykkää käydä yökerhoissa joissa on paljon humalaisia. En vaan jaksa olla juoppojen keskellä, ja on helppo välttää niitä olemalla menemättä yökerhoon.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Hämäläinen rinnastaa henkisestä kehityksestään huolehtivat ihmiset humalaisiin juoppoihin kapakassa. Kertoo paljon…. Jeesushan oli muuten occultisti, jos kukaan. Occultushan on vain latinalainen käännös sanasta mysterion, joka esiinty Ut.ssa 27 kertaa. Paavali mukaan hän oli vihitty Jeesuksen Kristuksen occultukseen/ mysteeriin Voi lukea Vulcatasta: Ef, 3:4 prout potestis legentes intelligere prudentiam meam in m y s t e r i o Christi :

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Täsmennän sen verran,että occultus ei ole mysterion’n suora käännös, se on pikemminkin synonyymi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Tuula Hölttä sanoo:

    Antti Hämäläinen :”Puhuin tässä okkultismista,”

    Ja minä kysyin “Sisältääkö Aleksandrialaiseen kaanoniin perustuva Raamattu mielestänne okkulttista salatiedettä”. Muuhun käsitykseen en voinut tulla, kun kysyin vapaamuurarit “häpeällisistä salamenoista” tuominneelta evl.kirkon papilta uskooko hän todella niin. Siteerasin kommentissa Salomon Viisauden kirjan kuvausta”häpeällisistä salamenoista” ja hän vastasi kommenttiini, että “Jumalan sanaa ei väärennetä palvelemaan kummallisuuksia, tiedä se!”

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Heinola. “Jeesushan oli muuten occultisti, jos kukaan”. Taas taitaa sinulla taitaa olla joku “okkultinen monokkeli” nenällä jonka linssin läpi katsot Jeesusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kyllähän Jeesuksen esim. ihmeparannukset jos mitkään olivat mystisiä eli occultisia. Et huomaa, että sinä tarkastelet antiikin käsitteitä kristinuskon niille antamin vihamielisin ja myöhäsyntyisin sisällöin.

      Esim. Paavalila ei vielä tätä itseensä manipuloitua asennetta ollut,hän puhui täydellisten seurassa theosofiaa mysterissä. (1 Co 2:6-7)

      laloumen sofian theou musthriw

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Heinola: “Kyllähän Jeesuksen esim. ihmeparannukset jos mitkään olivat mystisiä…..”

      Miten niin mystisiä? Paranemiset ja Lasaruksen herättäminen kuolleista olivat varsin luonnollisia asioita Jeesukselle. Helppohan Jeesuksen oli Lasarus herättää, kun hän pelkästään nukkui haudassa, kuten Jeesus totesikin: “Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet” Ihmisen ongelma on siinä, että meidän silmämme ulottuvat vain siihen asti, mitä ne näkevät. Ajan ulkopuolinen todellisuus on sitä paitsi todellisempaa kuin ajan tämänpuolinen todellisuus, joka tulee katoamaan ennemmin tai myöhemmin, ettei tästä maapallosta jää kiveä kiven päälle, kuten ennustettu on.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Vsunmäki,kys eonsiitä mik’ä on mystistä ja salattua ihmisille. Ja ihmisile Jeesuksen ihmeet olivat tietysti occultistisia. Ei kai kaikkinäkevälle Jumalalle ole mikään salattua tai mystistyä…

      Laz – arus ei ollut oikeasti kuollut. Kyse oli intiaatioritualista, missä intioitava oli ‘kuollut’. Tämä riitti näytellään yhä tänään erinäisissä seuroisssa. Ulkopuoliset luulivat häne kuolleen ja haisevan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Heinola: “Laz – arus ei ollut oikeasti kuollut.”

      Niinhän opetulapset luulivat, ettei Lasarus ollut kuollut, joten Jeesuksen täytyi sanoa suoraan, että Lasarus on kuollut.

      Se, että Lasarus olisi ollut valekuollut, on vähän kaukaa haettu ajatus.

      Mikäli Jeesus ei olisi herättänyt Lasarusta kuolleista, niin eivät kaiketi eräät juutalaiset olisi menneet farsiseusten luokse ja kertoneet heille, mitä Jeesus oli tehnyt? Edelleen, miksi tämän tapauksen vuoksi ylipapit ja farisukset kokosivat neuvoston ja pohtivat, “mitä he tekevät, sillä tuo mies (Jeesus) tekee paljon tunnustekoja?”

      Siten tässä on kaksi erilaista todistusta Lasaruksen herättämisestä, sekä poistiivinen, että negatiivinen. Opetuslapsien ja paikallaolleiden juutalaisten positiivinen uskontodistus ja ylipappien ja fariseusten negatiivinen uskontodistus. He ottivat Lasaruksen herättämisen tosissaan, vaikka he eivät Jeesukseen uskoneetkaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Heinola. “Et huomaa, että sinä tarkastelet antiikin käsitteitä kristinuskon niille antamin vihamielisin ja myöhäsyntyisin sisällöin. Esim. Paavalila ei vielä tätä itseensä manipuloitua asennetta ollut,hän puhui täydellisten seurassa theosofiaa mysterissä. (1 Co 2:6-7)”. Kun puhun okkultismista, tarkoitan lähinnä sellaista hörhöilyä, mitä esim. Blavatsky tai Growley edustavat. Jeesus ja Paavali eivät sovi tähän seuraan, vaikka heillä varmasti on omat tulkintansa ja lisäyksensä heidän opetuksiinsa. Heinolan olis kuitenkin hyvä heittää okkultinen monkkeli roskakoriin ja lukea sanaa ninkuin se on kirjoitettu. Katsotaan siis mitä apostoli sanoo siteeraamissasi jakeissa? Tämä viesti on sama tänään kuin alkukirkonkin aikaan, eikä mikään asenteellinen vihamielisyys ole sitä sumentanut. 1 Kor 2: 6-7″ Kuitenkin me puhumme viisautta täydellisten seurassa, mutta emme tämän maailman viisautta emmekä tämän maailman valtiasten, jotka kukistuvat, vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailman aikoja meidän kirkkaudeksemme”. Tässä yksinkertainen eksegeetinen analyysin jakeiden muutamasta kohdasta.. ‘me puhumme viisautta= hän liittää sanomansa muidenkin sanan opettajien yhteiseen näkemykseen viisaudesta. Hän ei siis puhu vain omasta opistaan. me puhumme viisautta täydellisten seurassa= täydellisten kypsien=teleioi, sellaiset jotka ovat saavuttaneet henkilökohtaisen kypsyyden, telos. Ne jotka ovat vastaanottaneet ja ymmärtäneet sanoman rististä ovat kypsiä, kun taas maailmalliset ihmiset eivät ole (he ovat siis “lihapäitä). Tässä ei puhuta mistään korkeamman asteen uskovista(joilla on korkeampaa tietoa)ja verrata heitä alemman asteen kristityihin(joilla ei tällaista ihmeellistä tietoa ole). Apostoli puhuu vain niistä, joilla tätä viisautta on, ja niistä, joilla sitä ei ole. Hän siis vertaa uudestisyntyneitä uskovia niihin, jotka eivät ole uskossa. Koko Uuden Testamentin ajatelulle on vieras ajatus asettaa kristittyjä erityiseen “arvo-järjestykseen” joidenkin gnostikkojen tapaan tms. Kaikki uskovat toki kasvavat uskossaan lapsesta aikuiseksi, mutta se on eri asia. Apostoli siis tässä vertaa uskova uskomattomiin, ei muuta. Kypsä on vastaanottanut ristin sanoman, joka on maailmalle hullutus, mutta joka on Jumalan viisaus. “vaan me puhumme salattua Jumalan visautta, sitä kätkettyä,..”= Salattua= en mysterio, tässä sana ei tarkoita mitään erityisen tavoittamatonta vaikeaselkoista asiaa, vaan kaikille uskoville ymmärrettävää sanomaa ristista. Uskomattomille tämä sanoma pysyy edelleen suljettuna, piilotettuna. Kol 1: 26-29 puhuu aivan samasta asiasta. Tässäkin on turha unohtaa okkultiset spekulaatiot, ja ymmärtää että Jumalan salaisuus, jokaa nyt on ilmoitettu maailmalle on Kristus. Nyt ei tämä sanoma eikä Raamatun tekstin selitys ole muuttunut miksikään apostolin ajoista asti. Edelleen sanoma rististä on hullutus maailmalle, mutta uskoville se on Jumalan viisaus.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tuula Hölttä sanoo:

      Antti Hämäläinen :” …Jumalan salaisuus, joka nyt on ilmoitettu maailmalle on Kristus.”

      Kristus on myös puolueisiin sitoutumattoman vapaamuurariperheemme vakaumuksen lähtökohta ja perusta. Jokaiselle vapaamuurareita tai viime sodissa maatapuolustaneita kollektiivisesti yksilöimättömistä ja jopa maailman pahimmista koskaan vanhenemattomista rikoksista perusteettomasti syyllistävälle tiedoksi filosofian harrastajana yli kymmenen vuotta sitten tekemäni testin tulos:

      ” Mielipiteitäsi lähimpänä oleva filosofi on Mihail Bahtin (1895-1975). Ajatuksiasi eniten vieroksuu Anton Szandor LaVey.” https://fi.wikipedia.org/wiki/Anton_LaVey

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      ”. Kun puhun okkultismista, tarkoitan lähinnä sellaista hörhöilyä, mitä esim. Blavatsky tai Growley edustavat. Jeesus ja Paavali eivät sovi tähän seuraan,..”

      Paitsi että käsityksesi on tässäkin kuten monessa muussakin täysin pinnallinen on se täsä yhteydessä yli myös 1800 vuotta anakronistinen. Antiikin mysteeri-initataioiden rinmnastamine Growleyhin on yhtä älyllisesti rehellistä kuin kristinuskon samaistaminen vain David Koreshiin…Blawatskyn arvointiin kompetenssisi tuskin riittää, vai oletko kenties lukenut häne monituhatsivuisen tuotantonsa? Ego eimi…

      “. 1 Kor 2: 6-7″ ….. me puhumme viisautta täydellisten seurassa= täydellisten kypsien=teleioi, sellaiset jotka ovat saavuttaneet henkilökohtaisen kypsyyden, telos. Ne jotka ovat vastaanottaneet ja ymmärtäneet sanoman rististä ovat kypsiä, kun taas maailmalliset ihmiset eivät ole (he ovat siis “lihapäitä).”

      Paavali käyttää kolmea sanaa ,sophia , teleios ja mysterion,jotka kaikki kuuluivat antiikin mysterio-vihkimysten sanastoon. Teleios oli kolmannen asteen vihkimyksen saaneen arvonimi, teleios tarkoittaa ‘saattaa loppuun eli kuvasti täydellistymistä ja joksikin valmistumista’ , oli 1)lapset 2)veljet 3) täydelliset. Kun Paavli tuntee myös erään näytelmäkirjailijan tekstejä on selvää, että kuva Paavalista heprealisena telltantekijänä on väärä. Tule kysyä, mistä hän on nmä mysterioitten termit oppinut, (ei juutalaine Hillel ole niitä voinut opettaa), joista saa monia hyviä lisäesimerkkejä Roomaslaiskirjeen luvusta 6, missä esim. ‘in seinen Tod hineingetauft’ (‘hänen kuolemaansa kastetut’ samaistuu sekin antiikin mysterioihin.

      “Kypsä on vastaanottanut ristin sanoman, joka on maailmalle hullutus, mutta joka on Jumalan viisaus. “vaan me puhumme salattua Jumalan visautta, sitä kätkettyä,..”= Salattua= en mysterio, tässä sana ei tarkoita mitään erityisen tavoittamatonta vaikeaselkoista asiaa, vaan kaikille uskoville ymmärrettävää sanomaa ristista.”

      Aivan liian helppo selitys. Niin Jeesus, kuin Paavali kuin monet varhaiset krkkoisät erottavat tietylle sisäpiirille tarkoitetun tiedon. Jeesus puhuu ‘salatusta mannasta’ ja salatusta nimestä. Rituaalit pidettiin suljetuissa huoneissa, joihin vain harvoilla uskotuilla oli avaimet. Pian ovesta ja avaimesta tuli myös noiden ovien takana avautuneitten salaisuuksien symboli ja Jeesus sanoikin toisaalta olevansa ovi, ja moitti fariseuksia ja saddukeuksia siitä, että he olivat kadottanet mysteerien avaimen:

      Voi teitä te lainoppineet, kun te olette kadottaneet tiedon (gnosis) avaimen, itse ette ole menneet sisälle ja muita olette sisälle menemästä estäneet. (Lk. 11:52)

      Jeesus ei selvästikään tarkoita avaimella vain konkreettisia vihkimyskammioitten avaimia vaan myös niitä peite- ja salakieliavaimia, joiden avulla avautuisi ”toinen Toora” eli vanhan testamentin kätketyt sisällöt ja merkitykset, joita kirjanoppineet eivät enää tunteneet tai joiden olemassaolon he halusivat kieltää. Niin kuin heidän jälkeensäkin ovat tuhannet ja taas tuhannet uskonoppineet ovat heidän jälkeensäkin halunneet tehdä. Kuitenkin pyhien kirjoitusten ja alkukristillisyyden esoteerisesta luonteesta todistavat paitsi Jeesus ja Paavali myös monet alkuseurakuntien auktoriteetit, varhaiset apostoliset isät, näin ainakin, mikäli meidän on uskominen esimerkiksi kirkkoisä Origeneen todistusta, kun hän kirjoituksessaan Celsosta vastaan kristinuskon tiettyjen oppien salaamista puolustaessaan lausuu:

      ”Mutta ei ole yksinomaan kristinuskolle ominaista, että on olemassa tiettyjä oppeja, joita ei ilmoiteta suurelle joukolle ennen kuin vasta sitten, kun julkiset ovat opitut, vaan myös filosofisissa järjestelmissä muutamat totuudet ovat julkisia, toiset salaisia… Toisille opetettiin salaisuudessa niitä asioita, joita ei pidetty sopivina epäpyhille ja kypsymättömille annettaviksi. Sitä paitsi, vaikka mysteereitä toimitettiin kaikkialla pitkin Kreikkaa ja barbaarimaita ja ne pidettiin aina salassa, ne eivät tulleet huonoon maineeseen, niin että turhaan hän (Celsos) koettaa panetella kristinuskon salaisia oppeja, kun hän ei oikein ymmärrä sen luontoa” (Contra Celsos I, 7)

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antti Hämäläinen sanoo:

    Heeinola. “Blawatskyn arvointiin kompetenssisi tuskin riittää, vai oletko kenties lukenut häne monituhatsivuisen tuotantonsa?” Ymmärrän kyllä, että sinä olet näitä lukenut sitäkin enemmän. “Jeesus ei selvästikään tarkoita avaimella vain konkreettisia vihkimyskammioitten avaimia vaan myös niitä peite- ja salakieliavaimia, joiden avulla avautuisi ”toinen Toora” eli vanhan testamentin kätketyt sisällöt ja merkitykset, joita kirjanoppineet eivät enää tunteneet tai joiden olemassaolon he halusivat kieltää”. Höpö löpö.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Arvasin että ohitit yo vastineeni olennaisimmat kohdat ja tartuit vain Blavatskyn nimeen, mollasit ihmistä jonka tuotantoa et selvästikään tunne. Olet siis kristillisen propakandan varassa. Ja höpöhöpösi kohdistuu Jeesukseen, jonka antama on a v a i n viite ja Johanneksen Ilmestyskirjan luvun 13 jakeen 18 gematrinen tehtävä. Tutustupa myös heprtean ja kreikan avain sanojen gematrioihin ja etenkin he kleis sanan luvun 273 laajaan analogiseen käyttöön niin saattavat silmäsi aueta ja tulet kykeneväiseksi tekemän tarvittavat johtopäätökset. Eli miksi 273 on juuri tuo Jeesuksen tarkoittama gnosiksen avain: https://steemit.com/gematria/@technovedanta/1-2-3-7-the-rosetta-stone-to-our-simulation-gematria-and-katapayadi

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Kirjoittajan viimeisimmät blogit

    Kirjoittajan luetuimmat blogit

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit