Vastausta pääkallopaikalta ja äänessä Viljo Juntunen

Viljo Juntusen haastattelu Hesarissa

”Tiedostamme perheiden uupumusongelmat emmekä väheksy niitä. Sen sijaan pohdimme keinoja, kuinka perheitä voitaisiin tukea. Vanhempien pitäisi saada tukea esimerkiksi liikkeemme perhe- ja diakoniatyöstä, sisarilloista ja aviopuolisoleireiltä. Myös aviomiehen tuki on hyvin tärkeää.”

Vanhoillislestadiolaisen liikkeen oppi siitä, että ehkäisy on kielletty, ei ole muuttumassa tai lieventymässä. Liike opettaa, että uskova ottaa kaikki lapset vastaan.

”Tämä ei ole muuttunut mitenkään. Otamme erittäin vakavasti sen, että Jumala on elämän ja kuoleman herra”, Juntunen selventää.

Psyykkisiin ja fyysisiin terveydellisiin ongelmiin voi hakea apua terveydenhuollosta, kun kysymyksessä ovat esimerkiksi lukuisten raskauksien aiheuttamat fyysiset terveysongelmat tai uupumus.

”Isä ja äiti tekevät ratkaisun vapaasti omatuntonsa mukaan, emmekä puhu ehkäisystä vaan sairauden hoidosta.”

Kun kerta perheiden uupumusongelmat tiedostetaan, niin olisiko Viljo aiheellista luopua liikkeen katteettomasta lupauksesta, että Jumala antaa voimat hoitaa lahjoittamansa lapset?

Kun pohditte keinoja, kuinka perheitä voidaan tukea, niin muistakaa se tosiasia, ettei uupuneet vanhemmat nouse uupumuksen suosta sillä, että heidän autetaan selviämään hengissä siitä. Uupuminen alkaa hellittää sitten vasta, kun vauvoja ei enää tule ja silloinkin se tapahtuu hitaasti. Puhelätinät ja vertaistuki ei auta saamaan vanhemmille lisäkäsiä, lisäjalkoja ja lisäpäitä, ei sitten millään eikä ihan varmasti. Jos kodista puuttuu jaksava vanhempi, siinä ei auta kuin konkreettinen apu. Kaikki muu apu on kuin haipuva tuhnu hurrikaanimyrskyssä. Kokemusta on. Kodinhoitajista oli apua ja päiväkodista, mutta hekin auttoivat vain selviämään hengissä. Toipuminen alkoi kun lapsia ei enää syntynyt.

Sisarilloista sen verran, että tästä ei ole pitkä aika kun eräs liikkeen suurperheellinen Sisar kertoi, kuinka hän ei voi sisariltoihin mennä, kun hänen ”psalmiarkkunsa” meinaa aueta siellä selkoselälleen ja hän leviää siellä kaikkien edessä ihan palasiksi. Eli kun siellä muut Sisaret alkavat kertoilemaan omia psalmejaan kera ahdistuksen, tuon kertomani Sisaren kaikki nieleskellyt itkut meinaavat lähteä hallitsemattomasti ilmoille. Kamalaa, eikö totta Viljo? Päivä kerrallaan, nielen, nielen, kestän ja kestän. Ja näitä päiviä kun alkaa olla tuhatmäärin, katto alkaa olla jo vastassa ja enempää ei mahdu.

Tuo lausahdus miesten tuesta oli huono Viljo. Miehethän ovat tasan yhtä alisteisia perhesuunnittelukielto-opille kuin naisetkin. Se koskee yhtä kipeästi -hei haloo- heitäkin! Siinä mielessä kipeämminkin, kun he joutuvat ihan hirveitten kommenttien ja kohtelun kohteiksi työpaikoilla asian johdosta. Se on ihan hirvittävän raskas taakka! Ei siinä työpaikoilla iloisesti ilmoitella muiden tavoin perheenlisäyksistä. Eikä se tunnu ainakaan empaattisesta miehestä kivalta katsoa vaimon kärsimystä. Ja mikä työmäärä miehellä saada elanto perheelle!

Joo, otatte vakavasti opin, jonka mukaan Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Ok, no jättäkää se hyvä ihme sitten Herran haltuun koko homma! Itsehän leikitte jumalia, kun haluatte olla määräilemässä perhekokoja! Milloin saa ja milloin ei saa ehkäistä. Milloin homma on ehkäisyä ja milloin sairaanhoitoa. Ymmärrätkö, että noi jutut on ihmisoppia, jotka vaihtuu aina ajan myötä. Vai mitä sanot seuraavista pränteistä?

 

Päivämies 1957: 

”Kun me yksityiset kansalaiset, avioparit ja kodit olemme lainalaiseen yhteiskuntajärjestykseen sidottuja, olemme me siinä asemassa myöskin laillistettuun lääkärintoimeen nähden…me myös siirrämme vastuun syntyvyyden aiheelliseksi katsotusta rajoittamisesta kokonaan lääkärin vastuulle.”

 

Päivämies 2.8.1967:

”Seurakuntavanhinten ja puhujain kokous totesi yksimielisesti ja kristillisyyden aikaisemman kannan mukaisesti, että syntyvyyden säännöstely kaikissa muodoissaan on vastoin Jumalan sanaa ja ei sovi kristitylle.”

 

Päivämies 1974: 

Perhesuunnittelu on synti kaikissa muodoissaan. Ei voi tulla kysymykseen kalenterin seuraaminen, ei edes yhteisestä sopimuksesta erillään oleminen…se on Jumalan Sanan mukaan sallittu vain hetkeksi sairauden vuoksi. Mutta sairauttakaan ei saa tehdä pahemmaksi kuin se todellisuudessa on ja näitä tekosyitä käyttää väärään tarkoitukseen.”

 

Päivämies 14.2.1979:

Ei milloinkaan eikä missään muodossa ihmiselämän ehkäisy tule Jumalan lapsilla kysymykseenkään. Jumalan lapsina me tiedämme, että se on Pyhä asia Jumalan elämä, ja elämän mahdollisuudet on kätketyt juuri siemeneen. Siksi ei missään muodossa ehkäisyä ole hyväksytty. Vaikka niinkin kävisi että uskovainen äiti taikka lapsi kuolisi synnytyksessä, taikka odotusaikana, niin he pääsisivät taivaaseen.”

 

Päivämies 12.10.2005: 

Vaikean sairauden tai muun ylitsepääsemättömän esteen edessä voidaan joutua ratkaisuun, jonka seurauksena uusi raskaus ei ole enää mahdollinen.”

 

Huomaatko, kuinka olette leikkineet jumalia näissä asioissa jatkuvasti?

  1. Luin upean jutun uudesta kirjastanne sunnuntain hesarista (7.9.2014)!! Hienoa!! Lämpimät terveiset sekä sinulle että kirjan toiselle tekijälle, Aila Ruoholle! Hankin tuon kirjan tietenkin itselleni, kun se pian ilmestyy.

    Minkä päivän hesarissa tuo Viljo Juntusen haastattelu oli, josta puhut tässä blogissa? Se on jäänyt minulta jotenkin katveeseen. Tosin en ihmettele: minulta on jäänyt muutamat hesarit lukematta kun ollaan oltu mökillä ja matkoilla. (huomasitko muuten, että tämän päivän hesarissa oli lääkärin kirjoittama mielipide koskien tätä vl-liikkeen ehkäisyasiaa?)

    Joo, tuo ajatus siitä, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra ja että päätösvalta syntymiseen ja kuolemiseen liittyvissä asioissa pitää jättää Jumalalle, on todella ongelmallinen. Kerroit hesarin haastattelussa että vl-liike kyllä hyväksyy esimerkiksi hedelmöityshoidot, vaikka ei ehkäisyä. Kummastuttaa, että miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, eli ihmistieteen (lääketieteellinen) puuttuminen hedelmöitykseen? Eikö asia pitäisi jättää Jumalalle?

    Ja käsittääkseni vl-liikkeessä hyväksytään myös se, että sairauksia hoidetaan ihmistieteellisesti, vai mitä? Miksi ei sitten kuitenkaan hyväksytä sitä, että Jumala on sekä elämän että kuoleman Herra? Jos Jumala on sallinut jonkun ihmisen sairastua sellaiseen sairauteen joka johtaa kuolemaan, ilman lääketieteellistä hoitoa, niin miksi sallitaan se, että ihmiset ja lääkärit puuttuvat tähän kuolemisprosessiin?

  2. Sari: ”Ja käsittääkseni vl-liikkeessä hyväksytään myös se, että sairauksia hoidetaan ihmistieteellisesti, vai mitä? Miksi ei sitten kuitenkaan hyväksytä sitä, että Jumala on sekä elämän että kuoleman Herra? Jos Jumala on sallinut jonkun ihmisen sairastua sellaiseen sairauteen joka johtaa kuolemaan, ilman lääketieteellistä hoitoa, niin miksi sallitaan se, että ihmiset ja lääkärit puuttuvat tähän kuolemisprosessiin?”

    Niinpä. Samaa ihmettelen myös minä.

    Perin kummallista.

Kirjoittaja

Ilola Vuokko
Ilola Vuokko
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen suvanteissa, pyörteissä, myrskynsilmissä ja sen opetuksen läpivärjäyksessä rapiat nelikymppiseksi kasvanut naisimmeinen.