Vastuumme on yhteinen

Tämänvuotista yhteisvastuukeräystä markkinoidaan teemalla: Lahjoita hyvä kuolema. Näin pyritään edistämään saattohoidon saatavuutta kaikkialle maahamme. Keräyksen tuotolla on tarkoitus luoda kattava valtakunnallinen saattohoidon osaamisverkosto.

Hyvä kuolema on yhtä tärkeää kuin hyvä elämä. Suomessa saattohoitoa tarvitsee vuosittain noin 15.000 parantumattomasti sairasta ihmistä. Vain muutamalla paikkakunnalla on saattohoitokoteja, joten koulutuksen järjestäminen sekä saattohoidon tukiverkoston luominen ammattihenkilöstön ja potilaiden välille on tarpeen.

Puolet keräyksestä ohjataan perinteisesti ulkomaiseen kohteeseen, joka tällä kertaa on löydetty Guatemalasta ja osoitetaan siellä alkuperäiskansan, maya-intiaanien parissa tehtävään ihmisoikeustyöhön Kirkon Ulkomaanavun välityksellä.

Suomalaiset ovat perinteisesti suhtautuneet Yhteisvastuukeräykseen myönteisesti, koska kirkon järjestämänä avun perille meno on varmaa. Keräyksellä onkin vuosikymmenien ajalta pitkät perinteet. Itsekin olen saanut olla viime vuosina kerääjänä marketin ovella ja suhtautuminen on aina ollut todella kiitettävää.

Täytyy kiittää ylivoimaisen enemmistön mitä myönteisimpää suhtautumista Yhteisvastuukeräykseen kaupan ovella. Sain jutella monen tutun kanssa, vaihtaa tervehdyksiä ja rahaa kilahti lippaaseen, myös kahisevaa setelirahaa. Kaksituntinen keräysvuoro ei käynyt lainkaan pitkäksi. Sain tavata myös entisiä kankaanpääläisiä, jopa paluumuuttajia. Kanta- eli perus-kankaanpääläisenä minulla on se etulyöntiasema, että tunnen pitkältä ajalta paikkakuntalaisia, nuorempi polvi vaan rupeaa olemaan vieraampaa. Varmasti heitäkin tuntisi, kun kuulisi taustoja ja sukujuuria.

Oli vähän sama tunto kuin kesällä torilla, jossa myös saa nähdä paljon tuttuja, joita muuten ei juuri tulisi tavattua. Meidän ihmisten välinen vuorovaikutus on kaikella tavalla tärkeää. Tavataan ihmisiä ja ainakin tevehditään. Hymyilläkin voi, niin päivä tuntuu paremmalta.

Antaessaan saa, kadottaessaan löytää, unohtaessaan saa anteeksi, kuollessaan nousee iankaikkiseen Elämään kirjoittaa jo Pyhä Franciscus Assisilainenkin.

4 kommenttia

  • Matti Pulkkinen sanoo:

    Arvoisa kansanedustaja, pastori Joutsenlahti. Olen hyvin iloinen siitä, että olette tukemassa aktiivisesti Yhteisvastuu-keräystä sekä kotimaassa että ulkomailla. Latinalaisessa Amerikassa aikoinani paljonkin nähneenä Keski- ja Etelä-Amerikan alkuperäiskansojen ihmisoikeuksien puolustaminen on minusta tärkeä asia. Samaan sorron mekaniikan olen nähnyt myös Aasiassa. En voi kuitenkaan unohtaa tällä palstalle kirjoittamaanne kirjoitusta, jossa kerroitte olevanne valmis lakivaliokunnassa lopettamaan kansalaisaloitteen, joka antaisi homoseksuaaleille avioliiton solmimisessa yhdenvertaisen aseman heteroseksuaalien kanssa. Kristittynä en voi ymmärtää kantaanne. Se on minusta raamatunvastainen. Paavali tuomitsi haureuden ja elostelun. Hän puhui miehistä ja naisista, jotka ajattelevat vain seksuaalista nautintoa. Paavali arvosti pidättyväisyyttä, mutta ymmärsi, että se ei ole kaikille mahdollista. Sen takia Paavali oli avioliittoinstituution vakaa puolustaja. Mies tai nainen, joka haluaa sitoutua avioliiton sitein, noudattaa Paavalin etiikkaa. Jos hän, Jumalan luoma ihminen, rakastaa samaa sukupuolta olevaa, kyseessä ei ole vapaan tahdon asia. Ihminen Jumalan kuvana on saanut Jumalalta vapaan tahdon. Se, kehen ihminen tuntee todellista, eroottista rakkautta ei ole hänen valinnassaan. Mies tai nainen, joka avioliiton sitein kieltää haureellisen elämän tekee Jumalan tahdon mukaan. Jos mies, joka Jumalan tahdosta voi rakastaa vain miestä, teeskentelee rakkautta naiseen, tekee syntiä. Sama pätee naiseen. Jos kaksi miestä tai naista, jotka rakastavat eroottisesti toisiaan, sitoutuvat rakastamaan vain toisiaan, Paavalin sana ja Jumalan tahto täyttyvät. Siksi, arvoisa kansanedustaja ja pastori Joutsenlahti en voi ymmärtää sitä, että vastustatte samaa sukupuolta olevien mahdollisuutta saada siviiliavioliitto. Vetoan teihin kristittynä. Kristus vaati meiltä radikaalia ihmisrakkautta ja sitä, että näemme myös ihmiset, joihin emme voi ehkä samaistua, Jumalan kuvina tässä ajassa.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Jukka Kivimäki sanoo:

      Matti Pulkkinen Apostolipaalalin avioliittoetiikan laajentaminen koskemaan samansukupuolisia suhteita ei toimi, koska pavali torjuu samansukupuoliset suhteet. Vaikka tulkitsisimme, ettei Paavalin tarkoittama torjunta koskisi tasa-arvoisia sitoutuneita suhteita, ei miehen ja miehen välinen rakkaussuhde silti ole miehen ja naisen välinen rakkaussuhde.

      Samansukupuolisten liitojen puolustaminen oikeudenmukaisuusnäkökulmilla toimii, vaikkakin on olemaassa myös päteviä vasta argumentteja. Raamattu kehoittaa meitä kohtelemaan lähimmäisiämme paitsi oikeudenmukaisesti, myös anteeksiantavaisesti ja armeliaasti. Tämä ei kuitenkaan murra kristillistä avioliittokäsitystä eikä seurakunnan sisäistä opetusta avioliitosta.

      Kahden samaa sukupuolta olevan välinen elinikäinen liitto ei ole perinteinen kristillinen avioliitto vaikka se olisi kirkossa toimitetuin rituaalein vahvistettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matti Pulkkinen sanoo:

    Ps. Anteeksi että copy – paste tässä ympäristössä poisti kappalejaon enkä voi sitä enää listä. Ylläpidolle tiedoksi – homma ei ole WYSIWYG.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Salme Kaikusalo sanoo:

    Meilläpäin ovikelloa soittaa vuosi toisensa jälkeen uskollinen naisihminen yhteisvastuukeräyksen merkeissä. Niin nytkin, hän antoi Yhteisvastuu 2014-lehden, jossa kerrotaan keräyksen kohteista hyvin mielenkiintoisella tavalla. Suosittelen lehden vastaanottamista ja lukemista.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Anssi Joutsenlahti
    Anssi Joutsenlahti

    Rovasti, kansanedustaja (PS), Eduskunnan toinen varapuhemies.