Yllättävää: Jumalasta voidaan tietää paljonkin.

”Me tiedämme” : kirjoittaa Johannes ensimmäisessä kirjeessään. Hän toistaa samaa asiaa kirjeessään usein. Kyse on asioista jotka Johannes sanoo tietävänsä ja ne on tiedossa myös kirjeen lukijoilla. Johannes ei esitä siinä mitään uusia asioita, vaan niitä, jotka jokainen uskova tietää jo ennestään. Hän vain kertaa sen mitä jo tiedämme, jotta pääasiat ei karkaisi pois mielestä.

Tiedämme , että

– tunnemme Jumalan
– tiedämme olevamme Hänessä
– tiedämme että nyt on viimeinen aika.
– tiedämme tulevamme Hänen ( Jeesuksen) kaltaisikseen
– tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään
– tiedämme että olemme totuudesta
– tiedämme Hänen pysyvän meissä
– tiedämme pysyvämme Hänessä ja Hän meissä.
– tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia
– tiedämme Hänen kuulevan meitä
-tiedämme että olemme Jumalasta ja että koko maailma on pahan vallassa.
sekä paljon muuta.

Faktatietoa on siis tosi paljon tarjolla.
Sitten jotkut kehtaavat väittää ettei Jumalasta voi mitään tietää. Edes sitä onko Jumalaa olemassa.
Kristillinen usko ei ole jonkun todellisuuden uskottelemista, vaan siinä todellisesti elämistä ja sen käytännössä näkemistä ja kokemista, että Jumalan sanaan voi luottaa. Tietenkään sellainen, joka ei halua tutustua elävään Jumalaan ei voi tätä hyväksyä. Eihän ulkopuolelle jättäytyvillä voi olla mitään omakohtaista tietoa talon sisustuksestakaan. Vain sisällä olevat voivat sen nähdä, kokea ja elää siinä.

    • Pekka mitä on ”järkevät perustelut” joita uskoisit?

      Mietippä nyt sitä kun fariseukset ja kirjanoppineet ”keskustelivat” Jeesuksen kanssa, miksi he eivät uskoneet kun Jeesus puhui Totuuden?

      Miksi liki kaikki juutalaiset kääntyivät Jeesusta vastaan ja ristiinnaulitsivat Hänet?

      Raamattu ja siellä olevat evankeliumit ovat ne joiden kautta voi lukea puhtaan evankeliumin, siis vain sieltä. Heti kun sekotetaan jotain muuta niin se ei ole Jumalasta. Siis kun et voi löytää Raamatusta yhtään vauvaa kastetun niin usko se ettei vauvoja tule kastaa, eikö tämän sano jo maalaisjärkikin?

    • Pekka Jeesus sovitti kaikkien ihmisten synnit, siis uhrasi itsensä ja tällä kertakaikkisella uhrilla on sovitettu niin maailman pahin murhamies kuin sinutkin, nyt vaan jokaisen tulee ottaa Jeesuksen Sanat vastaan ja tehdä parannus syntien anteeksi saamiseksi Hänen nimessään, siis tuo sovitus ei ole sama kuin armo eli syntien anteeksi saaminen.

      Mitä Jeesus käski julistaa, parannusta.

      Luuk. 24:47
      ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

    • Pekka nyt menee edelleen sekasemmaks, siis parannus on kertaluontoinen, siis jumalaton tulee vanhurskaaksi, syntinen pyhäksi, pimeydestä valoon, sokeasta näkeväksi, kuuro kuulevaksi, siis kun otat selityksiä sieltä täältä (tunnustuskirjoista) niin ei ole päätä eikä häntää, vertaappa nyt Martti Pentin kaste oppiin, ette ole samalla sivulla ollenkaan.

    • Pekka parannus on kääntymistä pois pahoilta teiltään Jumalan tykö eli pimeydestä valoon, jumalattomasta tulee Jumalan lapsi.

      Pietari kuvaa helluntai puheessaan hyvin mitä jumalattoman tulee tehdä:

      38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39 Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.”(Ap.t.2)

      Ymmärrän kyllä oppi-isienne selityksiä parannuksesta, siis kun Jeesus julisti parannusta niin kyllähän se pitää tunnustuskirjoihin ympätä, mutta miten se sovitetaan vauvana kastettuihin, eihän vauvalle voi julistaa parannusta, tai voihan mutta kuinka vauva sen ymmärtää tai tekee?

      Niinpä parannus irroitettiin kääntymisetä ja siitä tehtiin jokapäiväinen rituaali ja siihen ympättiin myös jotain ihmeellistä jonka Martti pentti toi esille:

      ””Se merkitsee, että meissä oleva vanha ihminen on jokapäiväisessä katumuksessa ja parannuksessa upotettava ja että sen on kuoltava kaikkine synteineen ja pahoine himoineen, ja että sen sijaan on joka päivä tultava esiin ja noustava ylös uuden ihmisen, joka elää vanhurskaudessa ja puhtaudessa iankaikkisesti Jumalan edessä.”(Martti Pentti)

      Miten tuon rituaalin suorittaa, varsinkin kun ei tiedä mitä on synti, siis mitä on ”katumus ja parannus” kun tekee syntiä, eihän tänäpäivänä syntiä tunnu olevan mikään?

      Pyhitys on sitä että Pyhä Henki näyttää Jeesuksen Sanan kautta synnin ja kun sen tunnustaa Jumala puhdistaa siitä eli Jumalan voimalla loppuu sen tekeminen.

    • ”Parannus irroitettiin kääntymisetä ja siitä tehtiin jokapäiväinen rituaali. Siihen ympättiin myös jotain ihmeellistä, jonka Martti Pentti toi esille.” Lainaus Vähästä Katekismuksesta, jonka toin esille, onkin jotain ihmeellistä, tosin nähtävästi eri merkityksessä kuin Ari Pasasen tarkoittamassa. Jokapäiväinen parannuksenteko ei todellakaan ole rituaali vaan omien ajatusten, sanojen ja tekojen jatkuvaa tarkkailua ja arviointia, josta käytetään myös vanhahtavaa sanaa kilvoitus. Se on toki yhteydessä kääntymiseen. Sotilaskieltä käyttäen ensin tulee: ”täyskäännös vasempaan päin!” ja sitten: ”eteenpäin mars!” jonka jälkeen taival kohti päämäärää alkaa ja jatkuu.

    • Martti Pentti siis jatkuvaa ”itsemurhaa” jota ei koskaan saada vietyä loppuun?

      Näyttäisitkö missä tämä on Raamatussa?

      Miten siinä lkäy kun tekee syntiä eikä ehdi itseään haudata ja nousta uutena ihmisenä tai vaikkapa yhtenä päivänä unohtaa tämän tehdä?

      Kuulostaa lain alla olovilta uskonnollisilta suorittajilta.

    • ”Näyttäisitkö missä tämä on Raamatussa?” Vähä Katekismus viittaa tässä kohdin Roomalaiskirjeen 6. luvun alkuun.

  1. Ihan vaan ihmettelen kuinka nykypäivänä ns ”viisaat ja ymmärtäväiset” immeiset eivät lukemaansa ihmettele, siis nyt Martti Pentti laskettelee ns ”totuutena” näitä jokapäiväisiä rituaaleja, siis kun lukee evankeliumia niin siellä Jeesus lupaa työn ja kuormien alle nääntyneille (rituaalien suorittajille?) levon, siis eipä enää tarvii suorittaa, mutta mitä nämä ”viisaat ja ymmärtäväiset” poukkoilevat vasempaan ja kaiketi välillä oikeaan ja kuvittelevat olevansa matkalla oikeaan suuntaan, ympäri pyörii piiri pieni ja ”viisaat” siinä hyörii, vai hyöriikö sittenkään ”viisaat” vai sokeat jotka eivät näe minne ovat ”kääntyneet tai kääntymässä”, johan siinä pää sekoaa pyörityksessä?

  2. Miten nyt lain alla oleminen onkin selvää, kun aiemmin se oli epäselvä käsite sinulle Ari.
    Jumalan Henki näyttää todeksi synnin ja vanhurskauden. Sitä Hän uskovan sydämessä haluaa tehdä jatkuvasti. Ei vain kerran. Nytkin kun vastailen sinulle, niin monesti joudun muuttamaan sanojani lempeämmiksi. Äskenkin monta lausetta piti delettää pois. Sillä Jumalan Henki ohjaa pois kovista ja kylmistä sanoista, joita muuten sinulle ja muille latelisin. Sydän kun on perin juurin paha, niin kyllä sitä parannuksen tekoa riittää jokaiselle päivälle. Sinä teit parannuksen kerralla, mutta vaarallinen vihollisesi jäi sinulta havaitsematta. Toivottavasti se ei pääse riistämään sinulta voittopalkintoa, kun et osaa ottaa huomioon sitä vaaraa joka sinua uhkaa.

    • Pekka ajelen kohta heinolaan joten kyllä kahvit tarjoon jos kelepaa ja samalla voi jutella kasvotusten.

      Tulen tyhjää yhtä asuntoa siellä.

  3. Moni Ari sinun tavallasi luottaa kymmeniä vuosia sitten tapahtuneeseen uskoontuloonsa. Eli siihen jota sinä sanot parannukseksi. Sitten on onnistuttu luomaan sellainen uskonelämä ja uskonnolliset tavat. Luetaan Raamattua, rukoillaan ja lopetetaan ne pahat asiat, joista omatunto syyttää. Näin jatketaan vuosikymmeniä. Vihollinen sallii kaiken tämän, sillä hänelle siitä ei ole haittaa. Jäähän todellinen ja täydellinen pahuus piiloon. Mihinkään kovaa kamppailuun ei ryhdytä syntiä vastaan. Riittää, kun näkyvät synnit on pois pyyhitty elämästä. Näin toimiva kristitty väsyy pian ja kadottaa ensimmäisen rakkautensa Vapahtajaan. Hän alkaa rakastaa omaa uskoaan ja sitä mitä Jumalan Henki hänessä on saanut aikaan, eikä Vapahtajaansa.

    Näin hänet on houkuteltu pois todellisesta voimanlähteestä, joka antaa rauhan , ilon ja voiman kaikkeen hyvään. Sitten kun vihollinen tekee yllättävän suurhyökkäyksen, niin puolustus murtuu hetkessä.
    Sillä ensimmäinen rakkaus on kadonnut ja todellinen Jumalan voima on poissa. Käy samoin kuin Simsonille, joka luuli Jumalan voiman yhä olevan kanssaan.

    Minä haluan olla lähellä Herraani ja samalla Jumalan voimaa. Tunnustan mielelläni olevani suuri syntinen. Niinpä olen syntisyyteni tähden aina lähellä ristiinnaulittua rakasta Vapahtajaani, joka on Jumalan voima ja Jumalan viisaus.

    • Pekka samaa mieltä että samat asiat tiedossa jo aiemmin, mutta Rakkaus ei ole juoksuhaudoissa vaan kutsuu ihmisiä niistä luokseen, jokaisesta haudasta erottelematta.

Kirjoittaja

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.