Yrjölän avaukseen.

Jos haluaa kommentoida jotain artikkelia, niin alkaa näyttää kylähullulta, joka haluaa vain julkisuutta. Nyt on kuitenkin tärkeämpi asia esillä. Suuren ehtoollisen yhteydessä puhutaan aitovieristä ja niiden takaa kutsuttavista ehtoollisvieraista. Yrjölä on ytimessä jokaisen liikkeen, joka on aiheuttanut oikeassaolemisellaan ja kaikilla vaatimuksillaan poisjäämistä uskonharjoituksista vain siksi, että erilaisuuden sietokykyä ei ole ollut , on ajanut jäseniään aidan taakse. Nyt on sellainen aika, että aidat on purettava ja esitettävä erityinen kutsu jokaiselle anteeksipyynnön muodossa. Kyllä Jumala sitten hoitaa heitä armollaan, kun ihmiset antavat ensin siihen mahdollisuuden.

  1. Mielestäni kommentointi tässä osassa foorumia on paikallaan, kun viitataan Kotimaan artikkeleihin. Ongelmiksi voidaan olettaa Helluntaikirkkoon viittaavat artikkelit, sellaiset jotka edustavat yleistä nk. helluntaiherätyksen käsitystä Raamatusta.

    Tämä Yrjökön ’ulostulo’ ei ole ulostulo, vaan hänen vahvistus aikaisemmille lausunnoille mm. homoseksuaalisuuteen langenneen tervetulleeksi toivottamiselle. Kysymys on julkisesti homoudessa elävästä, vaikkakin entisestä pastorista.

    Raamatussa on Paavalin kautta annettu ohjeet miehimyksille (pornos):

    1. Kor. 5:11, ”Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä (pornos) tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa”.

    Aitovierissä ovat kaikki jumalattomat: siivot, sivistyneet, saastaiset, oppimattomat ja perverssit. Eli Evankeliumi julistetaan kaikille ja ne, jotka saavat piston sydämeensä, eli ovat Isän vedossa, usein haluavat tietää, mitä pitää tehdä, ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän (poieo)?” (Apt. 2:37)

    Pietari vastasi: ”tehkää parannus (metaneo) …”

    Ensimmäinen tekeminen, poieo, on ihmisen halu, vastaus kutsuun ja toinen tekeminen, metaneo, on tekeminen, mihin Jumala antaa voiman, mutta toteutuu vain ihmisen yhteistyössä.

    Paikallinen helluntaiseurakunta on ollut samanlainen uskovien yhteys kuin alkuseurakunta, jonka yhteydessä on vain entisiä syntisiä, vieläkin puutteellisesti vaeltavia, muttei homoudessa eläviä, joiden synti hyväksytään. Jeesus manitsi, viesteissään seitsemälle Aasian paikallsseurakunnalle, nimittäen syntejä, kuten Tyatiran seurakunnan Iisebel, nainen, joka harjoitti seurakunnassa haureutta (porneuo) ja houkutteli siihen muitakin.

    • ”Tämä Yrjökön ‘ulostulo’ ei ole ulostulo, vaan hänen vahvistus aikaisemmille lausunnoille mm. homoseksuaalisuuteen langenneen…”

      Homoseksualisuuteen ei voi langeta sen enempää kuin vaikkapa vihreäsilmäisyyteen tai punatukkaisuuteen. Eikös punatukaisetkin manattu aikanaan syntisinä helvettiin?

    • Seppo,

      olet liian usein väärässä, — niin nytkin!

      Kysymys on synnistä, ei silmien eikä tukan väristä. Synti erottaa Jumalasta, ei edellämainitut katoavat asiat, jotka eivät ole synti eikä synnin oire tai merkki.

    • Mänttäri, oli syntiä tai ei niin siihne ei ’langeta’ mitenkään. Homoseksuaalisauus on ihmisen synnynäinen ominaisuus,minkä tosiasian nykytiede onaivo – ja endikrinologisin kohdunsisäisin tutkimuksin näyttänyt monin tavoin. Mitä mieltä olet, ovatko siis punatukkaiset naiset syntisempiä kuin vaaleatukkaiset?

    • Mänttärille kotiläkykksi: s
      Noituus
      Krakovassa, kuten muuallakin Euroopassa, pelättiin keskiajalla noitia. Oli yleisessä tiedossa, että punatukkaiset naiset olivat suurella todennäköisyydellä noitia. Mikäli naisella oli myös vihreät silmät ja sattumalta vielä musta kissa, niin asia oli varma. Noituudesta syytetyille naisille tehtiin ns. noitatesti, eli syytetty sidottiin käsistä ja heitettiin Krakovan läpi virtaavaan Vistula-jokeen. Mikäli sidottu nainen upposi ja hukkui, niin hän oli syytön. Joskus syytön saatettiin vetää rantaan ja elvyttää, mutta usein pelastustoimiin ryhdyttiin liian myöhään, sillä haluttiin olla varmoja, ettei kyse ole paholaisen juonesta. Mikäli nainen onnistui pysyttelemään pinnalla, johtui se yksinkertaisesti siitä, että naisen kumppani, paholainen, yrittää pitää tätä hengissä. Nainen tuomittiin noidaksi ja useimmissa tapauksissa poltettiin roviolla. Joissain tapauksissa noituudesta tuomitut joutuivat vankilaan.

    • Noita-kertomus on yleensä tiedossa. Se ei mielestäni mitenkään liity tukan tai silmien väriin, eli edustaa vain nk. ’jatkumoa’, joka aikanaan harjoitti tällaista toimintaa, mm. keskiajalla.

    • Syntymästäänkin punatukkaisia pidettiin siis helposti noitina ja noidat olivat tietysti helvettiin joutuvia syntisiä. Käsitys oli täsmälleen yhtä typerä kuin pitää synnynäisesti seksuaalisesti poikkeavia syntisinä.

  2. Seppo H.,

    viittaan Raamatun tuottamiin tosikertomuksiin. Olen aikaisemminkin samanaiheisissa yhteyksissä maininnut Nooan päivistä ja Sodoma/Gomorra luonnottomuuksien kasautumista. Maa ja ihmiset olivat saastuneet, vain muutama pelastui oman vanhurskautensa tähden. Näissä tiloissa ei todellakaan uskottu, että homous olisi ollut lankeemus, koska kaikki oli saastunut fyysisesti ja henkisesti. Saatettiin jopa tuntea sisäistä ’rauhaa’, joka olikin paatumus, tila, jossa Jumalan puhe ei kuulunut eikä ihmiseen luotu oikean ja väärän tunto varoittanut.

    Kun Jumala antoi kymmenen käskysanaa ynnä siihen liittyvät yksityiskohtaiset ohjeet, niin ne oli tarkoitettu ihmisen suojaksi aikaa ja ikuisuutta varten. Ihminen kehittyi ja ensimmäinen ’kirkko’ eli juutalaisuus alkoi kehittämään ’talmudeja’. Löydettiin ’lihaa’ miellyttävä’ reitti ulkopuolella Kirjitusten, niin, ettei kymmenen käskysanaa haitanneet. Kymmenen käskyn turhennus nauttii jumaluusopin (teologia) tukea. Augustinus teki monta Raamatunvastaista oppia, kuten ”coprus permixtum, sakramentaalinen pelastava kaste, Madonna-cultti, toisen käskyn poisto” . Nämä vain muunmuassa.

    Tämän päivän teologien ’saavutus’ on poistaa luettelosta pornos-sanan viesti, kuten miehimykset. Perusteluksi pelkistyy himojen tyydytys. On totta niinkuin sanot, että ihmisessä tämä porneuo-harjoittajat, eli syttyminen samaan sukupuoleen edustaa vain ylimuistoista ominaisuutta. Näin on laita kaikessa kapinassa Jumalan Sanaa vastaan.

    Ihminen on ’kehittynyt’ vain synnin naamioimisessa.

    Tähän naamiointiin on osallistuttu Helluntaikirkon nimissä, vt. mm. Yrjölän ulostulot ja Sannikka-Ukkola ohjelmassa esiintynyt Jarkko Lindqvist.

    • ”Näissä tiloissa ei todellakaan uskottu, että homous olisi ollut lankeemus, koska kaikki oli saastunut fyysisesti ja henkisesti. ”

      Jos yrität tällä sanoa että nykyaikaisen tiedemiehehnkin, ymmärtää homoseksuaalisuuden synnynäisyyden, ymmärrys ja tieteellinen tieto nousivat nekin henkisestä ja fyysisestä saastuneisuudesta, niinen voi muuta sanoa kuin että voi voi voi …

    • Kaikki nk. kirkkojen tunnustuskirja-opetus on noussut ihmisen halusta muuttaa Kirjoituksia. Post-truth, jälkitotuus on vasta 2016 englanniksi virallistettu sana, vaikka se on vanhin ihmisen, Saatanalta omaksuttu ja hyväksytty, tulkinta, Totuuden jälkeinen oppi: ”onko Jumala todella sanonut niin?”

      Ei tiede ja tiedemiehet voi, kuin vahvistaa mitä Kirjoituksissa on. Se on vaikeaa tai joissakin tapauksissa mahdotonta, eli jumalaton ei hyväksy Jumalan Sanaa.

      Jeesus viittasi ihmisen turmeltunaisuuteenkin Matt. 19:

      11 Mutta hän sanoi heille: ”Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu.

      12 Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon.”

      Tässä löytyy miehen ja naisen väliseen avioliittoon soveltumattomista Jeesuksen sana ja kehotus soveltaa itseensä, mikä sopii.

    • Jeesus taisi tarkoittaa ihan muuta kuin seksuaalista suuntautumista. Tietänet, mitä hänen käyttämänsä sana ’eunukit’ [ευνουχοι] merkitsee. ”On niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi.” Kastraatiostahan tässä on kysymys.

    • ”Ei tiede ja tiedemiehet voi, kuin vahvistaa mitä Kirjoituksissa on. ”

      No mitäs niissä kirjoituksissa on manittu embryon kehityksestä, ominaisuuksista ja sen kehitykseen
      vaikuttavista tekijöistä?

    • Martti,

      • Uskon, että tässä yhteydessä Jeesuksen sanat ovat merkitykseltään, niinkuin ne on luettavissa Raamatussa. Sinäkin voisit vähän enemmän tutkia mitä yleinen eunukki-ilmaisu kattoi. Vaikket kreikkaa osaisikaan, niin “eunouchos” sanan merkitys on sanakirjoissa kerrottu. Lisäksi on Raamattu, joka aina vahvistaa tarkoituksen. Lue kumpaakin.

      • Jeesus antoi selityksen sanan kattaukselle. Eli ne, jotka eivät tunne vetoa toiseen sukupuoleen, ne, jotka pidättäytyvät sukupuolisesta kanssakäymisestä (syy voi olla hengellinen tai hengetön), ne, jotka ihmiset on tehneet kyvyttömiksi. –

      • Homoseksualismikin on mainittu, mutta syntinä, kansoja ja yksilöitä kadottavana. Ulkoista menestystä oli niin Sodomassa kuin ennen vedenpaisumusta. Se oli vain saastasta kasvunsa saamaa menestystä. Eli luonnollisen yhteyden vaihtaminen luonnottomaan, eli samaan sukupuoleen tai eläimeen. Jeesus on sovittanut kaikki synnit ja niissä elävät ja antaa Voiman tämänkin synnin yli. 


    • Seppo,

      Niin, mitä Kirjoituksissa on mainittu sikiöstä ja sen kehittymisestä?

      Ajallisen elämän loi Jumala. Tiedämme tuloksen ja voimme sitä seurata ja tutkia. mutta emme käsittää. Jumala on kaiken alku. Hän on antanut Sanansa ja Jeesus vielä ‘järjesti’ lähtiessään niin, että Isä lähetti Pyhän Hengen opastamaan ja ohjaamaan kaikkeen totuuteen. Kirjoitukset ja Jumalan Henki vaikuttavat uskon kautta ymmärrystä.

    • ”Jeesus vielä ‘järjesti’ lähtiessään niin, että Isä lähetti Pyhän Hengen opastamaan ja ohjaamaan kaikkeen totuuteen.” Tämä ei tarkoita, että jokainen Pyhän Hengen yhteydessä elävä kristitty tuntisi ’kaiken totuuden’. Sellaisen harhakäsityksen elättäminen on kovin korskeaa.

    • Mänttäri: ”Ajallisen elämän loi Jumala. Tiedämme tuloksen ja voimme sitä seurata ja tutkia. mutta emme käsittää.”

      En kysnyt mistyä elämän onsanut alkunsa ja miten voimme tai emme voio sitä käsittää vankysin mitä Kirjoitukset sanovat enbryon kehittymisstöä ja omiaisuuksista ja mitä olosuhteet kohduissa ovat asiaanm v aikuttaneet.
      Et siis vastannut kysmyksen miytä ten sen johtoäätöksen että KIRJOITUKSET EIVÄT LAUSU ASIASTA MITÄÄN,JOTEN ESIM- EMRYOTA KANTAVAN ÄIDIN KANNTAA KYLLÄ LUOTTAA ASIASS A TIEDEMIESTEMME TULKIMUSTULOKSIIN JA ANTAMIIN OHJEISIIN.

    • Selväkielinen uusinta:

      Mänttäri: “Ajallisen elämän loi Jumala. Tiedämme tuloksen ja voimme sitä seurata ja tutkia. mutta emme käsittää.”

      En kysynyt mistä elämän on saanut alkunsa ja miten voimme tai emme voi sitä käsittää vaan kysyin mitä Kirjoitukset sanovat embryon kehittymisestä ja omiaisuuksista ja mitä olosuhteet kohduissa ovat asiaan vaikuttaneet. Et siis vastannut kysymykseen, mistä tein sen johtopäätöksen että Kirjoitukset eivät lausu asiasta mitään, joten esim. embryota kantavan äidin kannattaa kyllä luottaa asiassa tiedemiestemme tutkimustuloksiin ja antamiin ohjeisiin.

  3. ”Kyllä Jumala sitten hoitaa heitä armollaan, kun ihmiset antavat ensin siihen mahdollisuuden.”

    Lauri, tuo viimeinen virkkeesi ikäänkuin antaa ymmärtää, että vasta tässä ’anteeksipyynnössä’ olisi esitetty kutsu, esim homoseksuaalisissa synneissä eläville. Jumala Armossaan hoitaa hänen luokseen tulevat, mutta tuo valoon synnit ja vääryydet, koska Hän itseään kieltää saata. Vain Veressä pesty voidaan pukea lahjavanhurskauden vaatteeseen.

    Palasin Suomeen yli viisi vuotta sitten. Tänä aikana olen kulkenut parannusta tekevien kanssa niin kokouksissa, niiden jälkeen kuin eri vuorokauden aikoina puhelimitse. Homoseksuaalit ovat olleet suurin ryhmä, joiden kanssa olen Armonistuimelle yhdessä mennyt. Näin oli jo isäni kohdalla. Hän näki paljon vaivaa erilaisten katuvien perverssien kanssa, kun he tekivät parannusta.

    Ei sitten lapsuuteni seurakunnassa Suomessa, eikä USA:ssa, UK:ssa, Italiassa ja Sveitsissä ole ollut muuta veljesyhteyttä, missä homoseksuaaleja ja lesboja olisi huomioita. He tekivät parannusta ja kävivät uskovien kasteella ja liitettiin paikalliseen Seurakuntaan. Heidän lankeamistensa määrä oli suuri ja moni luovutti. Homoudesta vapautuvien uskonelämä oli päivittäistä taistelua ja voitot saatiin vain olemalla lähellä Jeesusta. Oli myös tapauksia, että muutos oli kuin parantumisihme.

    • Jotenkin on tullut mieleeni siinä suuressa veronkannossa, että jokaisen piti mennä isiensä kaupunkiin verolle pantavaksi. Ajattelin niin, että lapsuudessa tai muussa yhteydessä on ollut seurakuntayhteys, joka on hiipunut. Kun Heraa kutsuu ns luopiota, niin tuntuu luonnolliselta, että ensin menneeään etsimään apua sieltä tutusta paikasta. Se ei kuitenkaan aina ole ollut mahdollista, jos sitä vaatimusta ei ole purettu, joka on vienyt kauemmas. Kotiseurakunnan pitäisi siis ottaa vastaan ilman ennakkoehtoja, niin Jumala pääsee hoitamaan pyhien yhteydessä.

    • ”Homoudesta vapautuvien uskonelämä oli päivittäistä taistelua ja voitot saatiin vain olemalla lähellä Jeesusta.” Tuo ei ole mitään vapautumista vaan päivittäiseen taisteluun kahlitsemista. On surullista, että Jeesuksen nimi liitetään tällaiseen.

    • Martti,

      Ymmärrän, että tämä Raamatun Tie ei sinua miellytä. Se on kuitenkin kirjoitettuna siellä. Tämäkin on yksi syy lukea Raamattua.

      Martti, lohdutuksena sinulle, jos joskus olisit Tiestä kiinnostunut, niin sillä on taisteluja mutta yhtä monta voittoa ja Kristuksen orja on vapautunut todellisesta orjuuden kahleista, synnin orjuudesta.

    • ”Ymmärrän, että tämä Raamatun Tie ei sinua miellytä.” Älä käytä noin komeita nimityksiä toiminnasta, joka perustuu tietämättömyydelle ja vanhentuneille asenteille. ’Raamatun Tie’ ei ole mikään eheytymisohjelma. ”Jeesus vastasi: ’Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.'”

    • Kyllä, ja hän oli Luther, kirjeessään Mentchotille. Versio minkä luin, siinä Luther kehotti tekemään rohkeasti syntiä ja sitten yhtä rohkeasti rukoilemaan….?

  4. Lauri,

    Kiitos palstatilasta.

    Olen helluntalainen jos kuka. On kysymys helluntaiherätyksestä, joka ei ole koskaan täällä Suomessa ja yleensä missään, osallistunut yhteiskunnaliseen keskusteluun. Paikallisseurakunnat ovat saattaneet yltää tiedottamaan. Helsingin Saalem oli erinomaisessa vuorovaikutuksessa tämän maailman, ”corpus permixtum’n kanssa. Kaikki piispat seurustelivat etenkin Mannisten, Einon ja Veikon ja Kai Antturin kanssa. Myös Eino Ahonen nk. ’kakkosmies’ oli välittömissä yhteyksissä piispoijen kanssa ja paikkakunnallaan, Kymenlaaksossa monen evlut papin kanssa. Myös kunnalliset päättäjät olivat jatkuvasti yhteydessä niin Ahoseen kuin Mannisiin ja moneen muuhunkin, esim. Turussa ja Tampereella. Silti katsoimme, että ei ole tarvis luoda ’tuotetta’ helluntalaisuus, ei Suomessa eikä muuallakaan. Ruotsi toimi enemmän ’brändinä’.

    Helluntalaisuus ei ole ollut epäselvyys, mitä se edustaa. Tämän tulin kokemaan vaimoni kanssa Tammelan torilla Tampereella 4 vuoden aikana kesäisin neljänä kuukautena. Ei ollut yhtään ihmistä, joka olisi kysynyt mitä helluntalaisuus on. – Eli sitten vuonna 33 ’brändätty’ on yleisessä tiedossa.

    Kaikki Kotimaa24 tiedotus on ollut Helluntaikirkon tiedotusta, jonka on osasto 71 paikallisen seurakuntien sisällä, edustaen hiestäkin vajaa puolta jäsenistä. Helluntaikirkko ei ole valtuutettu tiedottamaan helluntaiherätyksen nimissä. Vasta usean huomiointini jälkeen se on muuttunut, eli tämä viittaamasi Yrjölän ulostulo on Helluntaikirkon nimissä, ja sen johtajan nimissä.

    Kun Helluntaikirkko tiedottaa homoilta anteeksipyynnön tai pyytää koko helluntalaisuuden nimissä anteeksi, niin se ei ole oikein. On kysymys ekumeenisista tuulista ja kätten päällelaskemisesta syntiin ja näin siihen osallisuudesta, — näin Raamatussa.

    En likaa omaa pesääni, jonka katson paikallisseurakunnissa seuraavan sitä, mikä on Profeettain ja Apostolien opetusten päälle laskettu. Katson, että on tarpeellista pysyä erossa niistä julistuksista, jotka eivät nauti veljespiirin kannatusta, kuin ehkä kymmenen prosentin verran. 90 prosentti sisältäää sen osan seurakuntalaisia, joilla ei ole mahdollisuutta ilmaista, kuinka kiusaantuneita he ovat esimerkiksi homouden harjoittajilta anteeksipyynnön vuoksi.

    • En tarkoita sitä, että Raamatullista parannussaarnaa pitäisi pyytää anteeksi, mutta on ollut varmasti myös muita syitä.

      Jokaisen julistajan pitäisi ajatella omaa nahkaansa sen verran, ettei Raamatun totuuksia vesittäisi, koska siitä tulee vielä aika jolloin niistä pitää vastata Työnantajalle. Seurakunta ei ole julistajan työnantaja vaikka saattaa maksaa palkan. Kaiken takana on Kaikkivaltias ja Hänelle ei silloin ryppyillä.

    • Lauri,

      Totuus tekee vapaaksi, mutta yösijat käyvät vähiin.

      Matt.8:20, Niin Jeesus sanoi hänelle: ”Ketuilla on luolat ja taivaan linnuilla pesät, mutta Ihmisen Pojalla ei ole, mihin hän päänsä kallistaisi”.

      Jeesus mainitsi tämän maailman lasten oveluuden toisiaan kohtaan, vt. Lk. 16:8. Hoidetaan suhteet, väärällä mammonalla, totuus ei ole niin tärkeä, kuin että voidaan joutua taivasalla.

      On sanonta, että raha rauhottaisi. Asiassa ei kuitenkaan ole mitään todellista perää, niinkuin ei useimmassa ’vanhan kansan’ viisaudessa.

    • ”Tämän maailman lapset menettelevät toisiaan kohtaan viisaammin kuin valon lapset.” Edellinen raamatunkäännös puhuu oveluudesta. Sillä sanalla on ikävä kieron pelin vivahde. Muita käännösvaihtoehtoja olisi useita: ymmärtäväinen, taidollinen, taitava, älykäs, älyllinen, varovainen, ajattelevainen, asioistansa hyvää huolta pitävä.

    • ”Minä sanonkin teille: hankkikaa väärällä rikkaudella ystäviä, jotka ottavat teidät iäisiin asuntoihin, kun tuota rikkautta ei enää ole.” Miten tämä sitten pitäisi ymmärtää, ironianako? Minä kuulen katkelmassa Jeesuksen viestin siitä, että rikkaus on katoavaa ja turhaa, ystävyys kestävää ja arvokasta.

Kirjoittaja

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.