Hän tyhjensi itsensä

Kaukosäädin ohjasi sormeni välityksellä minut maalliselle kanavalle. Siellä meni ohjelma johtajista, jotka pestautuivat omaan firmaansa uutena työntekijänä, todetakseen käytäntöjen tasoa. Miten uusi työntekijä otetaan vastaan ja miten opastus tapahtuu siis työhön tutustuttaminen. Useasti uusille tehdään myös jäynää, mutta sopivissa rajoissa se voi olla hauskaakin. Se ei saisi olla nöyryyttävää eikä saisi tuottaa minkäänlaista vahinkoa.

Jeesuksesta sanoi Paavali: Hän tyhjensi itsensä, otti orjan muodon. Ei katsonut saaliikseen olla Jumalan kaltainen. Armeijassa oli minun aikanani opetusmetodissa tapa: Komennan itse itseäni ja näytän! Harjoittaja sanoi komentosanan esimerkiksi aseen käsittelyssä. Komensi ja sitten teki mallisuorituksen. Jeesus teki mallisuorituksen uskoville. Hän syntyi lapseksi! Hänellä ei ollut kultaista sädehtivää sädekehää päänsä ympärillä tai päällä.

Hänet ympärileikattiin, koska Hän kuului ympärileikkauksen kansaan. Hänet kastettiin Jordanissa ja siinä yhteydessä Pyhä Henki tuli asumaan häneen. Hän siis eli Pyhällä Hengellä täyttyneen uskovan elämää. Onko mahdotonta uskovalle seurata Häntä? Jos ihmisiä uskomme, niin se on mahdotonta! Miksi, miksi, miksi? Eivätkö uskovien sydämet koskaan tule edes Kristuksen kärsimyksellä irroitetuksi maailmasta?

Hebr 12: 25. Katsokaa, ettette torju luotanne häntä, joka puhuu; sillä jos nuo, jotka torjuivat luotaan hänet, joka ilmoitti Jumalan tahdon maan päällä, eivät voineet päästä pakoon, niin paljoa vähemmän me, jos käännymme pois hänestä, joka ilmoittaa sen taivaista.

Kuka ilmoitti ja ilmoittaa Jumalan tahdon maanpäällä? Mooses oli uskollinen ja jokainen uskollinen julistaja ilmoittaa Jumalan totuutta maanpäällä. Ihmisiä me voimme mitätöidä, vaikka sekään ei mene ilman seurauksia, mutta paljon pahempaa on tiedossa, jos Pyhä Henki vahvistaa sisimmässä sanan totuudeksi ja kuitenkin sen hylkäämme. Onko Jeesus siis esikuvamme? Kyllä on, jos annanne koko elämämme Hänelle, sillä Hän vaikuttaa sekä tahtomista, että tekemistä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Lauri Lahtinen :”Armeijassa oli minun aikanani opetusmetodissa tapa: Komennan itse itseäni ja näytän! Harjoittaja sanoi komentosanan esimerkiksi aseen käsittelyssä. Komensi ja sitten teki mallisuorituksen.”

    Kuulemani mukaan armeijassa on ollut opetusmetodissa myös tapa, jossa komentaja työntää kasvonsa opetettavan kasvojen lähelle ja sanoo :”Pokkani pitää pimpeli pom” ja jos opetettava nauraa, seurauksena on ”viheltää-räjähti”.

    Jollakin tavalla varsinkin hyökkäyssodan [kuten Suomen] kohteeksi joutuneen valtion puolustussodan sodan käytäntöjen opettamiseen kuuluva auktoriteetin totteleminen on ymmärrettävää, kun todellisissa sodan vaaratilanteissa ei ole varaa olla tottelematta, kun auktoriteetin motiivien kyseenalaistaminen saattaisi merkitä tuhoa itselle ja muille.

    Miten on voitu olla kunnioittamatta sodan kokeneiden ihmistä suurempia uhrauksia, kun he henkensä uhalla puolustivat meille oikeuden uskoa Jumalaan, jonka hyökkäävä suurvalta todistettavasti halusi hävittää.

    • Armeijan otin esille sen ilmeisen matkimisoppimisen tähden. Kuitenkin se auttaa tositilanteessa toimimaan parhaiten. Parhainkaan kilvoitus ei aina anna parasta tulosta, siksi on armo!

      Jeesus on kuitenkin esikuva, koska Hän oli täysi ihminen raamatun mukaan. Emmekö mekin olla täysiä ihmisiä?

  2. Lauri Lahtinen :”Parhainkaan kilvoitus ei aina anna parasta tulosta, siksi on armo!

    Jeesus on kuitenkin esikuva, koska Hän oli täysi ihminen raamatun mukaan. Emmekö mekin olla täysiä ihmisiä?”

    Kilvoittelu on tarkoitettu maanpäällistä elämää varten, eikä se tee meistä Jeesuksia, mutta toivottavasti auttaa edes elämään ”ihmisiksi”. Kyllä tekin olette täysiä ja kelvollisia ihmisiä ja kaikki me tarvitsemme elämässämme Jumalan armoa.

Kirjoittaja

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.