Helluntain kielet ja maailmanlähetys

Helluntain kielten sanoma

Helluntain epistolassa kerrotaan tulisista kielistä. Siinä kerrotaan että evankeliumia julistettiin monella kielellä. Kielet olivat ymmärrettäviä.

Kukin kuuli omalla kielellään puhuttavan Jumalan suurista teoista. Tämähän evankeliumissa on tärkeintä: Jumala itse toimii. Hän itse pelastaa meidät.

Apostolien tekojen kokonaisuudessa helluntain sanoma on selvä. Jeesuksen Kristuksen antama pelastus kuuluu kaikille kansoille ja kaikille kielille. Kirkko on katolinen eli koko maailmaa koskettava. Niin kauan kuin yksikin kansa on ilman sanomaa Jeesuksesta lähetystehtävä on keskeneräinen.

Ilmestyskirjassa sanotaan sama asia taivaallisena näkynä. Jumalan eteen kokoontuu ihmisiä kaikista kielistä. Pelastus Jeesuksessa on tarkoitettu jokaiselle kansalle ja jokaiselle kielelle.

Vielä on aika tehdä lähetystyötä, vielä on aika tehdä raamatunkäännöstyötä, vielä on aika evankeliumin rohkeaan esilläpitoon.

Pienenä yksityiskohtana tästä työstä: Yhdistyneitten Raamattuseurojen tavoite 100/1000 näyttää toteutuvan: Ollaan saamassa valmiiksi sata raamatunkäännöstä tuhannessa päivässä. Siunausta tuohon työhön.

  1. ”Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: ”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
    Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.”
    Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: ”Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?”

    Hän sanoi heille: ”Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut, vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.

    Tuossa annettiin lupaus evankeliumin leviämisestä aina maan ääriin saakka ja vaikka lupaus annettiin näille apostoleille, niin nämä apostolit eivät sitä ole vieneet kuin oman elämän piiriinsä ja heidän vaikutuksensa alueille, mutta Pyhä Henki on jatkanut kulkuaan uskosta uskoon. Eli Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki on siis vuodatettu kerran maailmaan ja sen kautta ihmiset saavat Voiman olla todistamassa Jumalan työstä Kristuksessa.

    Usko leviää siis uskosta uskoon, sukupolvelta toiselle, Jumalan Sanan ja sakramenttien (salaisuuden) kautta. Pyhä Henki siis asuu uskovissa ja heidän kauttaan leviää maailmaan.
    Tuo suunnaton Voima, on kätkettynä vajavaisiin ihmisiin, ettei kukaan erehtyisi pitämään Henkeä omanaan, eikä kerskuisi omaansa.
    Pyhä henki tekee työnsä maailmassa, sillä sitä varten se on lähetetty, että ihmiset saisivat Pelastuksen ja kääntymyksen Armon ja iankaikkisen elämän Hänen kauttaan, johon me uskomme.

    • ”Eli Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki on siis vuodatettu kerran maailmaan ja sen kautta ihmiset saavat Voiman olla todistamassa Jumalan työstä Kristuksessa.”

      Jumala toimii Pyhän Hengen kautta. Jeesus asuu omissaan Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki on Jumalan ulotus meihin. Voimme aivan yhtä hyvin sanoa, että Jeesus asuu omissaan ja Jeesus on läsnä siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimessään.

      Pyhän Hengen lahja, Pyhän Hengen kaste, niinkuin Jerusalemissa v. 33 (noin) vuodatetaan sen ”lihan” ylle, jossa on jo Pyhän Hengen sinetti sisimmässä.
      Jeesus asuu vain omissaan ja haluaa kastaa Pyhällä Hengellä ja tulella asumuksen. Se ei ole sakramenttikysymys eikä mikään muukaan epäraamatullinen.

    • Kirkko on Kristuksen ruumis. Siellä missä Kristus on siellä on myöskin Isä ja siellä on myöskin Pyhä Henki.

      Koska Jumala on yksi ja koska kirkko on Kristuksen ruumis, niin Pyhä Henki on siellä missä kirkko on ja kirkko on siellä missä Pyhä Henki on.

  2. Helluntain sanoma on Apt. 1:8, “vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin (po. teidän yllenne ( kreik. epi), niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka”.
    Pietari ilmoittaa tapahtuman olevan juuri niinkuin Joel.2:28 ennustaa “… minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle…”.
    1.Kor.14:21,22 ”Vieraskielisten kautta ja muukalaisten huulilla minä olen puhuva tälle kansalle, eivätkä he sittenkään minua kuule, sanoo Herra”.
    Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko;

    On kysymys Pyhän Hengen vuodatuksesta, niinkuin profeetta Jooelin kautta oli ilmoitettu. Pyhä Hengen kaste vuodatettiin niiden päälle, joilla sisimmässä oli Pyhän Hengen sinetti vt. Joh.20:22 ja Joh. 3:3.
    Luterilaiset ja katoliset laitokset viimeisten sadan vuoden aikana kääntävät vastoin alkutekstiä, mitä Pyhän Hengen kasteeseen uskoville tulee. Sitten Apt. 1:8 “epi” kreik. käännetään teihin, vaikka se pitäisi olla teidän yllenne. Eli uudestisyntyntynyt ikäänkuin puetaa voimalla ja tässä Voimassa he tulevat olemaan “.. Minun todistajiani”.

    Ensimmäinen Pyhän Hengen kasteen vuodatuksen merkki oli eri kielet, joita noin 120 Hengellä kastettua puhuivat tuolloin Jerusalemissa olevien vieraskielisten kuulla ja he puhuivat kuinkin kuulijan omalla kielellä Herran suurista teoista. Eli se todella oli merkki uskosta osattomille.
    Vaikka Pyhän Hengen kasteesta on useita merkkejä, niin sen varsinainen tarkoitus on Voima, jossa alkuseurakunta oitis lähti evankelioimaan koko silloista maailmaa. Olen itse tämän kokenut, kuinka todistamistilaisuudet alkoivat tulla eteen päivittäin, kun Pyhä Henki oli pukenut minut voimallaan. Se todistus on sanallista ja sanatonta, mutta aina saman Hengen vaikutusta.

  3. Helatorstain sanoma sisältää lähetyskäskyn Ap.t. 1:8. Lähetystyö on Jumalan omaa työtä, työtä Pyhässä Hengessä.

    Helluntain sanoma kertoo että lähetystyö koskee koko maailmaa, jokainen kansa, jokainen kieli ylistäköön Jumalaa. Ap.t. 2:1-11.

    Helluntai myös kertoo että Pyhän Hengen läsnäolo kirkossa jo on tullut todelliseksi. Enää ei tarvitse odotella, enää ei tarvitse viivytellä. Jo nyt saamme rohkeasti julistaa evankeliumia koko maailmalle. Pyhä Henki toimii kanssamme. Jumala itse toimii kirkkonsa välityksellä kirkossansa kirkkonsa hyväksi.

  4. Reijo

    Viittaat yllä Johanneksen evankeliumin jakeeseen 3:3, mutta jätät pois kristillisestä kasteesta puhuvan jakeen 5.

    Jotta lukijoillemme ei jäisi epäselväksi mitä tuossa kerrotaan, niin otetaanpa tähän pieni tutkielma.

    Vedesta ja Hengestä syntyminen

    1. Jeesus ja Nikodemos

    Yö alkaa Pyhällä maalla klo 18, kun aurinko laskee. Jeesus ja Nikodemos kohtasivat toisensa kun yö juuri oli alkanut. Oli liturgisen hetkihartauden aika. Osallistuivat yhteiseen vesperiin.

    Heidän käsittelemänään tekstinä oli Raamatun alun kertomus Jumalan Hengen liikkumisesta vetten päällä.

    Tuohon yhteyteen liittyvät Jeesuksen sanat uudesti ylhäältä syntymiseen.
    Pyhä Henki liikkui veden päällä ja luominen tapahtui.
    Nyt Pyhä Henki liikkuu kasteveden päällä ja uudesti ylhäältä luominen eli uudestisyntyminen ylhäältä eli syntymä Jumalasta tapahtuu.

    Joh. 3: 3,5-6
    3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa.”
    3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: ”Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?”
    3:5 Jeesus vastasi: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
    3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

    2. Kaste uudestisyntymisen armoväline

    Ensiksi Jeesus sanoo että uudesti ylhäältä syntyminen on välttämätöntä Jumalan valtakuntaaan sisälle pääsyyn.
    Sitten hän täsmentää tätä kertomalla että se tapahtuu kasteen kautta, missä Jumalan Henki liikkuu veden päällä ja tekee ihmisestä uuden luomuksen, Jumalan lapseksi uudestisyntyneen.

    Vanha kirkko on yksimielisesti ymmärtänyt että tässä puhutaan pyhästä kristillisestä kasteesta, kun puhutaan vedestä ja Hengestä syntymisestä.

    Otetaanpa tästä esimerkkinä kirkkoisä Origenes.

    Origenes kastettiin pikkuvauvana vuonna 185 j.Kr..
    Hän oli aikansa oppinein mies ja tunsi koko kirkon perinteen oikein hyvin.

    Hän kirjoittaa:
    ”Ei kukaan ole puhdas synti-saastutuksesta, vaikkapa hän olisi vain yhden päivän vanha; ja koska synnynnäinen saastaisuus pestään pois kasteen kautta, tulevat pienet lapsetkin kastettaviksi. Sillä jollei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi tulla sisällä Jumalan valtakuntaan.” (Homil. XIV)

    Hän jatkaa vielä:
    ”Sillä he (=apostolit), joille jumalallisten salaisuuksien peitetyt asiat oli uskottu, tiesivät, että kaikissa on synnin luontainen saastutus, joka täytyy pestä veden ja Hengen kautta. Kukaan ei ole vapaa synnistä, vaikkapa hän olisi vain yhden päivän vanha.”

    Hän todellakin tarkoittaa että kaste tarkoittaa myös pienimpiä lapsiakin. Olihan tuo käytäntö ikivanhana juutalaisena perimänä ollut vallitseva jo apostoleista alkaen.
    Hän kirjoittaa:
    ”Kirkollisen ohjeen mukaan tulee kastaa myöskin pieniä lapsia.”
    (Homil. VIII, 3)

    Origeneella apostolinen perimä eli successio apostolica ja opin oikeellisuus yhdistyivät.
    Hän kirjoittaa:
    ”Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa pieniäkin lapsia.”
    (Homil. V, 6)

    3. Kaste toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen

    Kristillisessä kirkossa vallitseva Jeesuksen kaste, eli uudestisynnyttäminen vedestä ja Hengestä toimitetaan kolmiyhteisen Jumalan nimeen.

    Matteuksen evankeliumin ja Kahdentoista Apostolin opin mukainen kastekäytäntö on vallinnut kaikkialla kristikunnassa.

    Otetaanpa tästä esimerkkinä Pyhä Justinus Marttyyri, (noin 100/113 – noin 162/168)

    Hän nimittää kastetta uudestisyntymäksi:
    ”Sitten me johdatamme heidät paikkaan, jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymis-tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä kaikkien Isän ja hallitsijan, Jumalan, ja meidän Lunastajamme Jeesuksen Kristuksen ja Pyhän Hengen nimessä.”
    Justinos kertoo miehistä ja naisista, jotka ”jo lapsina ovat tehdyt opetuslapsiksi” viitaten ilmauksellaan Matteuksen kastekäskyyn jossa opetuslapseuttaminen tapahtuu kasteen toimittamisella.

  5. Reijo viittaa kreikankieliseen epi -sanaan ja kristisoi raamatunkäännöstämme.

    Sanan käyttö kuitenkin on huomattavasti laajempi kuin Reijo antaa ymmärtää. Kaiken lisäksi se voi liittoutua yhteydestä riippuen akkusatiivin, genetiivin ja datiivin kanssa, mikä edelleen antaa erilaisia tulkintoja eri yhteyksissä.

    Esim. englanninkielisessä NASB käännöksessä epi -sanalle annetaan seuraavia vastineita eri yhteyksissä:

    about (4), above (2), after (2), against (41), among (2), any (2), around (2), basis (4), because (2), because* (2), bedridden* (1), before (24), besides (1), beyond (1), certainly* (2), chamberlain* (1), charge (1), concerning (4), connection (1), embraced* (2), extent* (2), further* (3), inasmuch* (1), onto (1), over (57), passenger* (1), point (1), referring (1), time (3), together* (7), toward (5), truly* (2), under (1), under* (1), view (1), within (1).

  6. Matiaksen kanssa samaa mieltä. Pyhä Henki asuu Sanassa ja kasteen yhteydessä ne synnyttävät ihmisen uudelleen ylhäältä. Vala on Jumalan puolelta tehty ja meidät liitetään Hänen Lupaukseensa. Jos pientä lasta opetetaan, Jumalan Sanalla, niin usko vahvistuu, mutta uskon synnyttää Sana, jonka kaste vahvistaa. Joka on Kristukseen kastettu, on kastettu hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa, joka uskoo, se pelastuu.

    Kun minä kohtasin aikuisiällä Kristuksen, niin sain myös tuntea Jumalan Armon kohdallani ja kuolin itselleni, kuten Paavali sanoo.
    Jos tuota kokemusta kutsuu uudelleensyntymäksi, niin ymmärrän sen hyvin, mutta en minä olisi huutanut apua, jollen olisi uskonut Jumalaan jo ennen kuin käännyin Jeesuksen puoleen. ”Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.” Room.10

    Onko siis niin, etten ole kohdannut Kristusta ja saanut Pyhää Henkeä, enkä todista Jeesuksesta oikein, kun ymmärrän veden ja hengen pitävän yhtä kun minut lapsena kastettiin Kristukseen? Uskohan tulee kuulemisen kautta ja suun tunnustuksella pelastutaan ja kasteessa minut on liitetty Jumalan Lupauksiin, jotka on annettu jo ennekuin olin edes syntynyt.

    Kastevesi ei siis ole yksin mitään, mutta yhdessä Jumalan Hengen kanssa, joka siis asuu Sanassa, vaikuttaa ihmisessä uskon, jolloin ihminen tunnustaa ja tunnistaa Jeesuksen omaksi Vapahtajakseen. Ihminen joka todistaa Jeesuksesta, tekee sen Armosta, Pyhän Hengen voimassa, olkoon kastettu vauvana tai aikuisena, yksi kaste, yksi usko.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25