Monta Jeesusta

Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. (Jes. 53:6-7)

Monta Jeesusta

Kumman valitsemme ja miksi; Jeesus isän pojan (Barabbas) vai Jeesus Ihmisen pojan (Nasaretilainen); miksi moni valitsee Barabbaan, kuten Pilatuksen edessä tapahtui?

Minkälainen on Jeesus, johon uskomme?

Keille Jeesus sanoo, te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Kiinnostavin henkilö Raamatussa (1.10.2015)

I.N.R.I. (15.10.2015)

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ” Kumman valitsemme ja miksi; Jeesus isän pojan (Barabbas) vai Jeesus Ihmisen pojan (Nasaretilainen); miksi moni valitsee Barabbaan, kuten Pilatuksen edessä tapahtui ” ?

    Evankeliumien mukaan Jeesuksen Pilatuksen eteen tuoneet temppelin pappisneuvoston ylipapit alkoivat yllyttää ja kiihottaa kansaa, jotta se huutaisi maaherraa vapauttamaan Barabbaan, ei suinkaan Jeesusta (Mark. 15:11; Matt. 27:20). Kun taas Luukas ja Johannes vierittävät syyn suoraan kansanjoukon harteille; heidän kertomuksessaan roskaväkeä ei tarvitse erikseen kannustaa suosimaan Barabbasta (Luuk. 23:18; Joh. 18:40).

    Lopputuloksena oli se, että Pilatus taipuu tekemään jerusalemilaisille mieliksi, laskee Barabbaan vapaaksi ja tuomitsee Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Jeesus Nasaretilainen saa siis kantaa tuomion samasta rikoksesta kuin mistä Barabbas oli vangittu: kapinoinnista Rooman keisarikuntaa vastaan. Olihan hän väittänyt olevansa ”juutalaisten kuningas”. Tämä rikos kirjoitetaan myös tauluun ristille hänen päänsä päälle (Mark. 15:26; Matt. 27:37; Luuk. 23:38; Joh. 19:19).

    Mitä voisimme sanoa Barabbaan kiinni joutumisesta, tai oikeastaan ” onnenpotkusta” ? Kun mietimme tapahtumaa ja sen päätöstä, eikö siitä kuitenkin voida löytää teologinen pohjavire ja johtopäätös. Hän pelastui ja sai elää, koska Jeesus tuomittiin hänenkin tekemien rikosten puolesta. Viattoman Jeesuksen veri virtasi hänenkin syntien puolesta. Ansaitsiko Barabbas vapahduksensa ? — Yhtä hyvin voidaaan kysyä: Kuka meistä voi omine ansioineen väittää ansaitsevansa pelastuksen ?

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista. Yksi mahdollisuus on, että kansa ei tiennyt kenet halusi, bar abbas – isän poika nimenä mahdollisesti harhautti kansan. Barabbas vapautettiin, mutta ehkä hänestä tuli vielä uskovainen, jolloin hän tulee pelastumaan ja pääsee Taivaaseen.

    • Kiitos hyvästä kommentista, Martti Pentti. Tiedä sitten miten Barabbaan elämä meni. Jeesus sovitti myös hänen synnit. Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin pelastut, sanoi pyhä Paavali.

    • Huomatka että Jeesus Bar Abbas oli myös nimen omanJ e e s u s! (jeshua=pelastaja)Typologisen mallin mukaan synnit erämaahan Azazelille kantoi eloon jätetty symntiuhrikauris eli Vt.n ’barabbas’. Barabbas oli siis todellinen ’syntipukki’.

    • Sanoin Juha ’typologisen mallin mukaan’. Tunetko kertomuksen eloon jätetystä syntiuhriuklauriista, joka kantoi kansan synnit Azazelille erämaahan?

      Oli 2 Jeesusta: 1) Jeesus isän poika nasiiri
      ja 2) Jeesus isän poika lestes.

      Joten kuka oli kuka?

  2. Kun ottaa tämän kertomuksen tähän päivään, niin siinä näkyy Jumalan Sana ja kuinka ihmiset siihen suhtautuu.

    Jos heitämme torille Jumalan Sanaa julistavan totuuden puhujan, esim. P.Räsäsen, ja samalle torille heitetään vaikkapa Tuomioja.

    Kumman kansa valitsee, jos toinen pitää uhrata? Esimerkkini on aika raju, mutta ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen ennustaja, arvatakseen miten kävisi.

    Kansa haluaa vaeltaa pimeässä, eikä halua, että kukaan tulee julistamaan heille heidän synneistään. Kansa siis koki Barabbaan omakseen, joka oli murhamies.
    Näin on vielä tänäpäivänäkin. Kansa haluaa kuulla mieluummin niitä, jotka puhuvat omaansa, kuin heitä, jotka puhuvat Jumalan suulla Totuuden Sanaa.

    • Hyvä kommentti, kiitos Ismo. Näin on. Ja moni haluaa kuunnella omaa sydäntä, vaikka se on paha, ennemmin kuin Jumalan Poikaa Jeesusta Kristusta. Helposti luulemme omat ajatukset olevan Jeesuksen ajatuksia ja teemme oman mieleisen Jeesuksen, vaikka Raamatun Jeesus on aivan erilainen.

    • Entäpä jos pantaisiin vastakkain aikamme temppelipapisto ja P. Räsäsen – olisikohan tulos sama?

    • Henkilöiden Räsänen ja.Tuomioja liittäminen tähän keskusteluun on ymmärtääkseni sinänsä epäolennaista, mutta Tuomiojasta sen verran, että ei hänkään pelkästään miellytä maailmaa. Kyllä hänellekin löytyy kansastamme paljon vihaajia jotka eivät alkuunkaan pidä hänen politiikastaan. Ja ollessaan ulkoministerinä hän ei miellyttänyt länsimaisia kolleegoitaan ja monia poliitikkoja.

  3. Kun Jeesus oli Pilatuksen edessä tuomittavana yhdessä rikollisen ja murhaajan Barabbaan kanssa, tuossa ihmiskunnan suurimassa tragediassa ja oikeudenkäynnissä, jossa oikeusmurhaan syyllistyvä Pilatus päästää vapaaksi murhaaja Barabbaan. Tämän historiaa mullistavan tapahtuman johdosta voidaan syystä esittä kysymyksen: Oliko ehkä Barabbas ollut ensimmäinen, joka ymmärsi mitä sovitus merkitsee ?

    Tämä hyvin yksikertainen sovitusoppi on – syytön Jeesus kuoli, Barabbas eli. Barabbas eli kaikkien isien poika ja tyttärien edustajana oli pelastettu täysin ilman omaa ansiota hetkellä, jossa Jeesus huusi; ” Se on täytetty ”.
    Mikä ihmeelinen ja käsittämätön koko ihmiskuntaa järistyttävä mullistavan hetki, jolloin viattoman Jeesuksen veri on vuodatettu suuren rikollise Barabbaan ja ristillä olena ryövärinkin puolesta, joka sai olla ensimmäinen joka sai jakaa autuaan osan paratiisissa Jeesuksen kanssa, sillä Jeesus on sanonut : ”Joka tunnustaa minut ihmisten edessä, sen minäkin tunnusta Isäni edessä joka on taivaassa”. Ei hänkään pääsyt autuaiden joukkoon omien ansiodensa johdosta, vaan Jumalamme sulasta armosta.

    • Kansa huusi: ”Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!” Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta. (Luuk. 23:18-19)

    • Kaupungissa oli k a p i n a, kapinassa ei tehdä murhia vaan tappoja. Suomalaiset jääkärit kapinoivat aikanaan asein Venäjää vstaan. Olivatko he Heinilä murhaajia? Ko Luukkaan kohdassa käytetty kreikan sana f o n o s merkitseekin myös ’tappo’. Vt:ssä ei edes ole nykyaikasta ’murhaa’ tarkoittavaa sanaa.
      Ajan lestekset olivat isänmaalisia heprealaisia,jotka halusivat päästä pois Rooman vallan alta.

    • Murha on murha, ei se muuksi muutu, vaikka sille keksittäisiin vaikka miten hienoja nimiä. Abortti on murha. Eutanasiassa murhataan potilas. Sodassa murhataan ihmisiä.

    • Oikeusterminä murha tarkoittaa suunnitelmallisuuta. Tappo on esimerkiksi kiukuspäissä tehty suunnittelematon surmatyö. Kuolemantuottamus on varomattomuudesta johtunut kuoleman aiheuttaminen.

    • Totta. Murhaaja voi saada pienen tuomion, vaikka on suunnitellut murhan etukäteen. Silti se oli murha, vaikka saisi tuomion taposta tai jopa vapauttavan tuomion, jos virkavalta on hoitanut huonosti työnsä.

    • Heinilä ei taida tuntea Suomenkaan lakia, jossa murha ja tappo ovat aivan eri asioita. No niin Heinilä, mitä olivat suomalaiset jääkärit ja suomalaiset sotilaat v uosina 1918 ja 1939?

    • Murha on aina murha, vaikka joskus siitä ei saa mitään tuomiota tai jonkun pienemmän kuin murhasta. Jos autolla ajaa vihamiehen yli, niin voi olla että ei saa tuomiota ollenkaan, vaikka on murhannut vihamiehen.

      Sodissa tapahtuu myös murhia, joita ei voi mitenkään hyväksyä, vaikka kuinka ajattelisi, että puolustetaan isänmaata; esim. murhataan lapsi, nainen tai vaikka eläkeläinen tarkoituksellisesti.

    • ”Murhaaja voi saada pienen tuomion, vaikka on suunnitellut murhan etukäteen.” Tuomion on perustuttava riittävään näyttöön. Sitä on joskus mahdoton saada perusteellisessakaan poliisitutkinnassa. Syyttömän rankaiseminen olisi pahempi asia kuin syyllisen vapauttaminen.

  4. Raamatun mukaan tämä maailma on synnin, kuoleman ja kadotuksen alla, Jumalan vihan alla. Kadotus ei ole muutamien harvojen suurrikollisten määränpää kuten Barabbaan ja ristillä olevien ryövärien, ei vaan jokaisen ihmisen eroituksesta. Jos Kristus Jeesus ei olisi joutunut koko maailaman sytien tähden syntiuhriksi, vaan Jeesus olis päästetty vapaaksi Barabbaan sijaan, ei meillä olis toivoa iankaikkisesta elämästä, vaan kuolisimme synneissämme.

    Tällaisia ovat kaikki omassa varassaan eläväät, siis jokainen ihminen on synnin vuoksi matkalla kohti kuolemaa ja kadotusta. Mitään muuta mahdollisuutta ei kertakaikkiaan jää jäljelle.Kuitennkin jää vielä jäljelle evankeliumi, joka kuuluu kaikille syntiin langeneille eroituksetta. Kristus tuli tähän maailmaan suorittamaan hämmästyttävän vaihtokaupan. Hän ottaa itselleen synnin, kuoleman ja eron Jumalasta, siis Aadamin tuottamat perisynnin .Jotka huutavat maasta kuten Kain synnit: Tai Aadamin synnit, jolle Jumala sanoi” Missä olet Aadam ” ?

    Tilalle tulivat tämän vauhtopaupan seurauksena , vanhurskaus elämä, auttuus ja taivas. sen Jeesus lahjoittaa syntiselle ja helvetin ansainneelle ihmiselle. Se on kummallinen vaihtokauppa. Luther kutsui sitä autuaaksi vaihtokaupaksi. Se on syntisen ihmisen ainoa turva ja juuri siksi Kristus tuli tähän maailmaan.

  5. Olen miettinyt, että onko vika minussa kun itse usein koen Raamatun kanssa heiluvien ja Raamatusta löytyviä yksittäisiä käskyjä korostavien ihmisten edustaman ”Jeesuksen” hirviöksi, oikean Jeesuksen irvikuvaksi. Voiko sydämeni olla niin läpeensä paha että se näkee oikean Jeesuksen hirviönä? Tässä tullaan jälleen siihen että käytännössä pitäisi ymmärtää Raamattu ennenkaikkea luettelona siitä mitä Herra meiltä vaatii…

    • Voitto, kiitos hyvästä kommentista. Näin on. Saatana vääristää Raamattua ja haluaa eksyttää meidät näkemään Jeesus erilaisena, kuin mitä hän on. On kammottavaa, jos kristitty näkee Jeesuksen Kristuksen vihollisena, jota aletaan pelkäämään ja vieroksumaan.

  6. Haavaton Kristus

    Tohtori Martti Luther oli elänyt mitä uljainta ja riemullisinta voittojen aikaa. Mitä enemmän hän oli saanut kokea vastarintaa, sitä enemmän hänen purjeensa olivat paisuneet. Mutta sitten tuli synkkiä koetuksen hetkiä.

    Kristus ilmestyi hänelle, kuten ennen opetuslapsille pääsiäispäivän jälkeen. Luther ihastui ja tunsi, kuinka suloiset armotunnelmat täyttivät hänen sydämensä. Mutta kun hän aina oli oppinut teroittamaan Jumalan sanan merkitystä, tahtoi hän silläkin keralla kuulla, miten Kristus selittäisi kirjoituksia. Keskustelu syntyikin. Kristus selitti laajasti Raamattua. Mutta Lutherille se tuottikin vain tuskaa ja levottomuutta. Suloiset tunnelmat katosivat kokonaan. Raskaat kuormat kartuttivat hänen hartioilleen ja hän oli aivan menehtymäisillään.

    Silloin Lutherin mieli kuohahti ja hän tarttui kuoleman kaltaisessa hädässään Sanaan, lausuen: ”Mikä Kristus sinä oikeastaan olet, kun et voi tuottaa minulle mitään lohdutusta, vaan ajat ja pakotat minut epätoivoon ja epäilyksiin. Sinä menet valtasi yli. Minä vetoan Pyhään Henkeen ja riipun kiinni Sanassa, vaikka minut tähän paikkaan tappaisit.”

    Tuli hetken hiljaisuus, jonka kestäessä Luther tutkailevin katsein tarkasteli Kristusta. Mutta kun hän ei nähnyt hänen käsiensä haavoja, kysyi hän: ”Missä sinun haavasi ovat?”

    Silloin katosi näky, mutta Luther riemastus ja lausui: ”Saatana on paljastettu! Se ei voi kestää totuuden edessä. Yksin Sana sen kaataa.”

    Saatana saattaa muuttaa itsensä valkeuden enkeliksi ja pukea päällensä Kristuksen jalon persoonan. Koska saatana Pyhää Raamattua tuntevana käyttää itsensä Kristuksen suloisimpia sanoja Kristusta ja uskoa vastaan. Sellaisessa kiusauksessa ollessasi sinun on kerta kaikkiaan luovuttava ajattelemasta sitä ja sanottava: En tiedä kenestäkään muusta Kristuksesta kuin hänestä, jonka Isä on antanut ja joka on kärsinyt kuoleman minun syntieni tähden. Tiedän, ettei hän vihastu minuun, vaan on minulle laupias ja armollinen, sillä muutoinhan hän ei suinkaan olisi kärsinyt kuolemaa minun sijastani ja minun hyväkseni.

    Saatana osaa tehdä Kristuksesta jopa tuomitsijasi ja hirmuvaltiaasi, joka vainoaa ja ahdistaa sinua, niin ettei sinulla ole hänestä mitään turvaa, vaan kauhistut ja pakenet häntä kuin saatanaa. Hän pystyy siinä määrin sokaisemaan ihmisen ja täyttämään sydämen sellaisin ajatuksin, ettei ihminen näe mitään muuta kuin sen, mitä on tehnyt ja tekemättä jättänyt, hyvän tai pahan. Näin hän vangitsee sinut, niin ettet pysty näkemään Kristusta.

    Kun minulle näet käy huonosti, kun hätä ja tuska ovat käsillä, en tahdo kuulla enkä tietää Kristuksesta mitään muuta kuin sen, että hän on annettu minulle lahjaksi, että hän on antanut itsensä alttiiksi syntieni tähden, on peittänyt minut vanhurskaudellaan, tehnyt ja runsaasti täyttänyt edestäni kaiken sen, mikä elämässäni on puutteellista. Tämä ei ole hyödyllistä tietää vain siksi, että jokaisella olisi kiusauksissa tämä kallis lohdutuksen lääke, vaan myös siksi, että sillä auttaisimme muitakin kiusattuja.

    Lähteet:

    Frans Kärki, matkamiehiä

    Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille  

    • Niin, näin ”näki” Luther.

      Luuletko, että Jeesus vei taivaaseen muutakin täältä maan päältä kuin kuolinhaavansa?

Kirjoittaja

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.